/  / BMW M235i – Urodzone na torze, by żyć na ulicy

PREZENTACJA | BMW M235i – Urodzone na torze, by żyć na ulicy

BMW M235i Coupe 2015
© IBRM Samar
BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015BMW M235i Coupe 2015

W czasach, w których rekordy sprzedaży biją korporacyjne puszki różniące się znaczkiem na masce, coraz trudniej znaleźć jest przyjemne dla oka i ucha, a zarazem szybkie, coupe. BMW 235i należy do tej elitarnej grupy samochodów zaprojektowanych przede wszystkim, by dawać radość z jazdy. Czy jest to najfajniejsze sportowe auto w cenie poniżej 300 tys. zł, ale dysponujące więcej niż 300 KM?

Linia nadwozia oraz przeznaczenie małej "Bawareczki" wzorowane było na historycznym modelu 2002 z 1968 roku. Trzeba przyznać że "2" może się podobać. Nie jest to może tak elegancki samochód jak seria 6 czy nawet 4, ale i tak wygrał konkurs organizowany przez "auto, motor und sport" na najpiękniejsze auto roku 2014 w klasie kompakt. Auto jest większe niż jego poprzednik czyli BMW Serii 1 Coupe: długość wzrosła o 94 mm (do 4454 mm), szerokość o 26 mm (do 1774 mm), rozstaw osi o 30 mm (do 2690 mm), rozstaw kół przednich o 41 mm (do 1521 mm), a tylnych o 43 mm (do 1556 mm).

Co sprawia że model jest tak oryginalny? Po pierwsze: 6-cylindrowy rzędowy silnik o mocy 240kW (326KM) z technologią M Performance TwinPower Turbo. Po drugie: układ hamulcowy M. Po trzecie: sportowy układ jezdny M ze stopów lekkich ze specjalnie dobranym ogumieniem mieszanym. Po czwarte: napęd przenoszony na cztery koła. Auto wyposażone jest z 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów z funkcją Launch Control. Wystarczy krótkie naciśnięcie przycisku DSC, ustawienie dźwigni biegów w pozycji "S", przytrzymanie hamulca i wciśnięcie gazu aż po kickdown – po zwolnieniu hamulca samochód rozpędzi się do 100 km/h w zaledwie 4,6s.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

BMW M235i
Nissan 370Z
Ford Mustang
Wersja   Coupe Nissmo Coupe
Cena bazowa wersji [PLN]* 231 100 234 900 166 000

Długość [mm] 4454 4410 4784
Szerokość [mm] 1984 1870 1916
Wysokość [mm] 1408 1315 1381
Rozstaw osi [mm] 2690 2550 2874
Bagażnik min/max [litry] 390 235 408
Masa własna/DMC [kg] 1455/1965 1535/1800 1578/b.d.
Zawieszenie przód wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 245/40 R18 245/40 R19 255/40 R19
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe
tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe
* podane ceny nie obejmują rabatów

Wnętrze modelu M Performance ma spokojny, lekko sportowy charakter. Deska rozdzielcza razem z głównymi zegarami, różni się od wersji podstawowej zaledwie napisem M235i. Wygodna, starannie wykonana, wielofunkcyjna kierownica zdradza sportowy potencjał samochodu małym znaczkiem M umieszczonym na dole środkowego ramienia. Konfigurując samochód warto pozostać przy standardowym (dla wersji M235i) obszyciu foteli. Tkanina Hexagon i alcantara antracytowa to połączenie, które zasługuje na owacje. Fotel idealnie dopasowuje się do sylwetki kierowcy zapewniając mu mocne trzymanie boczne. Przy tak twardym zawieszeniu miękkie w dotyku fotele są zbawieniem dla kręgosłupa. Można odnieść wrażenie, że kierowca stanowi jedność z samochodem i przenosi się na chwile w świat motorsporu.


W poszukiwaniu modeli do porównania z 235i trzeba kierować się ceną i budową nadwozia, ponieważ ten model BMW jestjedynym reprezentantem aut o nadwoziu typu coupe w segmencie C klasy premium. Jest kilka podobnych samochodów, również oferujących dużo radości z jazdy. Doskonałym przykładem jest Nissan 370z, który także ma ponad 300 KM a jego bazowa cena to 234 900 PLN. Jednak Nissan nie jest marką premium. W takim razie należy sprawdzić co oferują odwieczni rywale BMW czyli Mercedes i Audi. W przypadku producenta ze Stuttgartu z powodu ograniczenia cenowego konkurencją powinien być model SLK. Mercedesa kupimy już od 255 400 zł z 3,5 litrowym silnikiem generującym 306 KM. Najbardziej zbliżonym modelem Audi jest TT. Cena TT jest bardzo konkurencyjna, gdyż wynosi 223 840 zł za auto z 2 litrowym silnikiem o mocy 310 KM. Mercedes jako jedyny z tego grona posiada napęd tylko na tylną oś co czyni Audi TT z napędem 4X4 najsilniejszym niemieckim konkurentem. Według producentów oba samochody rozpędzają się do 100 km/h w 4,6 sekundy. TT jest delikatnie mniejsze i ma mniejszy, silnik co odbija ja się na mniejszym momencie obrotowym, który wynosi 380 Nm, o 80 Nm mniej niż w BMW. Zaletą mniejszych wymiarów jest mniejsza masa własna, a co za tym idzie mniejsze spalanie. Średnie spalanie Audi jest mniejsze średnio o 1 l/100km. Trzeba pamiętać że prawdziwą konkurencją dla TT i SLK jest jednak BMW Z4.

Nie można zapominać, że na "podwórku" pojawił się nowy "łobuz". Chociaż Ford Mustang jest większy i zalicza się do innej klasy, także jest sportowym samochodem coupe. Mustanga z 421 konnym silnikiem V8 i z automatyczna skrzynią biegów w wersji GT można kupić za 187 tys. zł, a wersję „ekonomiczną” z 317 konnym sinikiem EcoBoost i automatyczną skrzynią biegów za jedyne 166 tys. zł. Trzeba przyznać że Mustang, który dysponuje bardzo podobną charakterystyką silnika w wersji EcoBoost jest o ponad 65 tys. zł tańszy (porównując wersje bazowe). Gdy szukamy samochodu, który ma dawać radość z jazdy amerykański osiłek może być poważną konkurencją dla "beemki".

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

BMW M235i
Nissan 370Z
Ford Mustang
Wersja   Coupe Nismo Coupe
Cena bazowa wersji [PLN]* 231 100 234 900 166 000

Budowa silnika/paliwo Benz. R6 24V Benz. V4 24V Turbo
Benz. R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 2979 3696 2264
Moc [KM/obr./min] 326/5800 344/7400 317/5600
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 450/1300-4500 371/5200 434/3000
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna 6-biegowa manualna 6-biegowa automatyczna
Napęd 4x4 tylny tylny
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 4,6 5,2 5,8
Prędkość maksymalna [km/h] 250 250 250
Spalanie miasto [l/100km] 10,8 15,3
14,3
Spalanie trasa [l/100km] 6,1
7,9 7,2
Spalanie średnie [l/100km] 7,8 10,6
9,8
* podane ceny nie obejmują rabatów

Gdy zaczniemy dobierać dodatkowe wyposażenie do BMW, takie jak np.: lusterka, przyciemniane automatycznie i składane elektrycznie (2 486 zł), klimatyzacja automatyczna (2 792 zł), system głośników hi-fi Harman Kardon (4 010 zł), elektryczna regulacja foteli przednich z pamięcią ustawień fotela kierowcy (4 822 PLN), BMW Connected Drive Plus (10 326 zł), bez problemu zbliżymy się do 270 tys. I tu pojawia się nowa możliwość: od 272 447 zł Porsche oferuje model Cayman z 275-konnym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów. Na papierze Porsche ma bardzo podobne parametry, z wyjątkiem przyspieszania 0-100 km/h, które jest o 1 sek. gorsze niż w BMW. Mocniejsze wersje silnikowe Porsche przekraczają nasz wcześniej zaplanowany budżet.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane