/  / BMW i8 – nowa definicja super samochodu

PREZENTACJA | BMW i8 – nowa definicja super samochodu

BMW i8 - 2015
© IBRM Samar
BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015BMW i8 - 2015null

Super samochód musi posiadać określone cechy, a te zmieniają się wraz z upływającym czasem. Czy w XXI wieku BMW i8 godne jest tego miana?

Przyjęło się myśleć o super autach jako o pojazdach z potężnymi silnikami, zużywających olbrzymie ilości paliwa, konieczne dla zapewnienia im adekwatnych osiągów. O ile jednak jeszcze do niedawna niewielu kwestionowało taki osąd, to w ostatnich latach, przesłanki bycia „super” nieco się zmieniły. Oczywiście pojazdy pretendujące do tego miana nadal muszą być szybkie, ale posiadanie olbrzymiego „pieca” pod maską nie jest już tak niezbędne.

BMW i8 sprawia niezwykłe wrażenie już przy pierwszym kontakcie. Trudno uwierzyć, że mamy do czynienia z autem seryjnym, choć niełatwo też sprecyzować, skąd właściwie biorą się te wątpliwości. W końcu na ulicach polskich miast widuje się Porsche, Lamborghini, czy Ferrari. Także są niskie i prezentują niecodzienne kształty. Może jest to kwestia wąskich opon – 195 mm z przodu i 215 mm z tyłu? A może tego, że i8 może poruszać się nie wydając groźnych odgłosów, generowanych przez potężny silnik?  To „coś” odróżniające i8 od innych super samochodów jest niezwykle trudne do uchwycenia.


Nadwozie modelu sprawia wrażenie zaprojektowanego w tunelu aerodynamicznym. Płaski przód pozbawiony jest wlotu powietrza, za to w masce znajduje się potężna „dziura”. Hybrydowe i8 "patrzy" na drogę laserowymi światłami. Progi znajdują się wyjątkowo wysoko, a drzwi są długie i otwierają się do góry. Linia dachu opada łagodnie jak w rasowym coupe. Patrząc z tyłu zauważamy, iż pomiędzy dachem, a nadwoziem poprowadzono rynnę, wrzynającą się w bryłę auta. To jeden z detali decydujących o niepowtarzalności i8. Niebanalne kształty podkreśla także różnokolorowy lakier. Odcinające się od siebie czerń i biel oraz charakterystyczny błękit pozwalają dostrzec wszystkie zagłębienia, wcięcia i przetłoczenia, a w i8 jest ich całe mnóstwo.

Do wnętrza auta najlepiej jest wpaść, ponieważ wsiąść jest trudno. Niskie nadwozie, fotele tuż nad ziemią, a do tego potężne progi powodują, iż w tej kwestii sportowe BMW wymaga od kierowcy i pasażera nieco sprawności fizycznej. Wpadanie wygląda następująco: odwracamy się do auta tyłem, przykucamy, a następnie uważając aby nie uderzyć potylicą o dach, wskakujemy tylną częścią ciała na fotel. Nogi wprowadzamy do wnętrza w drugiej kolejności. Po tej operacji możemy się rozkoszować tym, co oferuje nam ta nietypowa hybryda.

BMW i8 DANE TECHNICZNE

Wrażenia są przednie. Przede wszystkim siedzimy niemalże na ziemi, co jest cechą charakterystyczną dla samochodów sportowych. Fotele są wygodne, a miejsca dokoła właśnie tyle, ile potrzeba. Wnętrze przyjemnie okala kierowcę i pasażera. Można by się spodziewać, iż w pojeździe, którego nadwozie wykonane jest z włókna węglowego, to właśnie ten materiał będzie dominował. Jednak w naszym egzemplarzu karbonu, jako elementu stylistycznego nie uświadczyliśmy. Najwięcej było skóry, z której wykonano nie tylko obicia foteli ale też podłokietnika, drzwi i deski rozdzielczej. Oprócz niej, do wykończenia użyto aluminium i wysokiej jakości tworzywa. Spasowanie materiałów jest perfekcyjne. Nawet w czasie jazdy jedynie na silniku elektrycznym nie słychać żadnych dochodzących z wnętrza odgłosów, które mogłyby świadczyć o niskiej jakości wykonania.



Układ napędowy jest kolejnym elementem wyróżniającym i8. Silnik elektryczny umieszczono z przodu i napędza on koła przednie. Z tyłu zaś znajduje się 1.5 litrowa, 3 cylindrowa jednostka benzynowa. Doładowany motor spalinowy wytwarza 231 KM i służy do napędu kół tylnej osi, a w razie konieczności ładuje też baterie dla silnika elektrycznego. W zależności od wybranego trybu jazdy (eDrive, COMFORT, ECO PRO, SPORT) auto jest napędzane tylko silnikiem elektrycznym (do 120 km/h), bądź z wykorzystaniem obu rodzajów napędu. Można uzyskać spalanie na poziomie 2 l/100km, bądź 12 l/100km – wszystko w rękach, nodze i głowie kierowcy. W przypadku hybrydy łatwiej o niskie zużycie paliwa w mieście, gdzie w pełni wykorzystuje się potencjał silnika elektrycznego. Jego zasięg przy w pełni naładowanych bateriach to 37 km. Dodajmy, iż istnieje możliwość ładowania baterii z gniazdka elektrycznego.

BMW i8 WYPOSAŻENIE

Moc układu napędowego i8 wynosi w sumie 362 KM. Pojazd ochoczo zrywa się do jazdy od razu po naciśnięciu pedału gazu. Bezszelestny w trybie elektrycznym, po uruchomieniu silnika spalinowego zaczyna rasowo mruczeć. Dźwięk zestrojono tak, iż nie sposób zgadnąć pojemności silnika i liczby cylindrów, co jest zasługą systemu audio "wspomagającego" brzmienie silników. Do setki i8 rozpędza się 4.4 s. a prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

Niewątpliwie i8 jest super samochodem. Stanowi pokaz możliwości BMW wykorzystania dzisiejszych technologii. Zarówno wykonanie nadwozia jak i napędu dopracowano do perfekcji. I8 wygląda jak super-samochód i tak samo jeździ. Czy jednak, z uwagi na wykorzystanie silnika spalinowego można je nazwać pojazdem XXI w.? Być może, jednak tylko początku obecnego stulecia, bowiem na horyzoncie już pojawia się rewolucja wodorowa.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane