/  / BMW i3 Rex – auto dla majętnego ekologa

PREZENTACJA | BMW i3 Rex – auto dla majętnego ekologa

BMW i3 Range Extender 2015
© IBRM Samar
BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015BMW i3 Range Extender 2015

BMW i3 Rex to hybryda z nadwoziem z włókna węglowego, która przyspiesza do setki w mniej niż osiem sekund i ma napęd na tylne koła, co jest ‘oczywistą oczywistością’ w przypadku BMW.

Oceniając sylwetkę małego i3 trudno stwierdzić, czy mamy do czynienia z BMW. Trudno w ogóle stwierdzić, że mamy do czynienia z seryjnie produkowanym samochodem. Z profilu auto przypomina  małego vana, jednak również to porównanie nie jest do końca trafne, nawet bowiem najmniejsze auta tego segmentu posiadają z reguły pięcioro drzwi. Gdy zaś przyglądamy się i3, dostrzegamy tylko jedną parę drzwi. Czy aby na pewno? Obserwując dokładniej zauważymy coś na kształt drzwi do drugiego rzędu siedzeń. Z tym, że to „coś” jest bardzo małe i nie ma klamek. W rzeczywistości są to drzwi, a może raczej drzwiczki, jednak nie otwierają się tak jak przednie, a w stronę przeciwną do kierunku jazdy. Wyposażone są również w klamkę, z tym że aby jej użyć, musimy otworzyć drzwi pierwszego rzędu. To efektowne rozwiązanie zastosowano już w Maździe RX-8.

Uwagę przykuwają również koła. 19-calowe alufelgi robią wrażenie potężnych... do czasu, aż nie dostrzeżemy ich szerokości, wynoszącej 155 mm. Chyba każdy przyzna, że takich proporcji w dzisiejszych samochodach ze świecą szukać. Nie sposób także nie zwrócić uwagi na inne detale małego auta, jak choćby tylne światła, wyłaniające się spod szkła klapy bagażnika i „nerki” które w tym wypadku są jedynie elementem stylistycznym przedniego pasa, nie stanowią bowiem osłony chłodnicy.

We wnętrzu BMW i3 również nie spuszcza z tonu. Deskę rozdzielczą opisać można jako podobną… zupełnie do niczego. Nie ma tu klasycznej konsoli centralnej, nie ma lewarka skrzyni biegów na tunelu środkowym, nietypowe są również materiały użyte do wykończenia wnętrza. Co prawda, zestaw zegarów znalazł się przed oczami kierowcy, podobnie jak na swoim miejscu jest pokrętło systemu iDrive, jednak wnętrze, w tym również fotele z cieniutkimi oparciami, przypomina raczej katalog mebli pewnego, szwedzkiego producenta, niż bawarską konserwę, do jakiej przyzwyczaiło nas BMW. Oprócz kształtów, także materiały wykończeniowe są nietypowe. Uwagę zwraca zwłaszcza przypominający filc materiał na drzwiach i desce rozdzielczej. Producent podaje, iż wykonano go z rośliny zwanej „ketmią konopiowatą”, z której włókien powstają również worki, brezenty, sieci, tkaniny opakunkowe i papier. Jednym przypada on do gustu, innym nie, stanowi jednak miłą odmianę w stosunku do tak powszechnego plastiku, czy niczym nieosłoniętej blachy.

Nietypowa jest również sama konstrukcja pojazdu. Nadwozie zbudowane jest bowiem z dwóch części: kabinę pasażerską wykonano z wysokowytrzymałego i niezwykle lekkiego karbonu (moduł Life) i połączono z aluminiowym podwoziem (modułem Drive) przy użyciu innowacyjnej technologii klejenia. Taka architektura pojazdu umożliwiła eliminację środkowego tunelu i słupków B, a także zwiększyła pojemność kabiny. Użycie super lekkich materiałów pozwoliło również zbilansować nieco ciężar baterii silnika. Standardowe i3, wyposażone jedynie w silnik elektryczny może pokonać na jednym ładowaniu dystans około 130 km. Dla tych, którzy obawiają się, że zapomną podłączyć samochód na noc do gniazdka elektrycznego, przygotowano wersję z silnikiem spalinowym, tzw „Range Extenderem”, który nie służy jednak do napędzania kół bezpośrednio, a jedynie wytwarza prąd, którym ładuje baterie silnika elektrycznego. Dwucylindrowa jednostka benzynowa o pojemności niespełna 650 cm3 zużywa na wyprodukowanie energii potrzebnej na pokonanie 100km około 4.5 litra paliwa.

Trudno pisać o BMW nie wspominając o osiągach. W wersji z silnikiem spalinowym sprint do setki zajmuje i-trójce 7.9s. (W przypadku, gdy baterie rozładują się całkowicie, a pojazd ładowany jest na bieżąco silnikiem spalinowym, jego osiągi nie będą już tak dobre jak auta z naładowaną baterią.) Przyznać trzeba jednak, że to całkiem niezły wynik, jak na ważące ponad 1300 kg elektryczne auto. Oczywiście, kto inny powie, że to wcale nie tak dobrze, jak na pojazd dysponujący mocą 170KM, a mierzący niecałe 4 metry długości. Cóż, prawda zapewne leży gdzieś pośrodku. Przeznaczeniem małego BMW nie są bowiem wyścigi, o czym świadczy również prędkość maksymalna wynosząca 150 km/h. Traktować je należy jak pojazd miejski, którego właściciel mając na względzie dobro Ziemi i jej mieszkańców, właśnie na ten cel pragnie przeznaczyć zarobione w pocie czoła pieniądze. Warto dodać - niemałe pieniądze. Koszt zakupu BMW i3 z przedłużającym zasięg silnikiem spalinowym to wydatek ponad 170 000 złotych.

Niestety, chęć czynienia dobra musi wystarczyć jako zachęta do wydania tylu pieniędzy na tak mały, miejski pojazd. Polskie władze nie decydują się bowiem, wzorem państw zachodnich, na wprowadzenie znaczących ulg finansowych, czy udogodnień dla użytkowników aut ekologicznych. Jednak w obliczu kolejnych negatywnych wyników badań czystości powietrza w naszym pięknym kraju zmiany w tym względzie wydają się jedynie kwestią czasu. Wtedy Polacy przesiądą się do pięknych BMW i3, Tesli, czy innych ekologicznych pojazdów, oczywiście pochodzących z drugiej ręki i nie młodszych niż 10-letnie.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane