/  / BMW dogania …Fiata

BMW dogania …Fiata

IBRM Samar|
null
nullnullnullnull

Już tylko 157 samochodów dzieli w rankingu koncern z Monachium od marki z włosko-amerykańskiej stajni. Świadczy to nie tylko o relatywnie słabej pozycji Fiata, ale także o dobrej kondycji rynku samochodów premium w Polsce.

W listopadzie w Polsce zostało zarejestrowanych 24 377 nowych samochodów osobowych, o 1,32 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku. To już 18-ty z rzędu miesiąc, gdy liczba rejestrowanych aut rośnie w zestawieniu z takim samym miesiącem roku poprzedniego. Jednocześnie jednak liczba rejestracji listopadowych była o 14,97 proc. mniejsza niż w październiku tego roku. Przyczyn tego spadku może być kilka. Nie należy jednak wpadać w minorowy nastrój. Spadek sprzedaży w porównaniu do października jest zjawiskiem normalnym, obserwowanym również w poprzednich latach. Z jednej strony, jest on - przynajmniej częściowo - związany, z oczekiwaniem klientów na wyprzedaże aut z rocznika 2014. Nadzieja na „złapanie okazji” może w wielu wypadkach prowadzić do opóźnienia zakupu.  – Z drugiej strony, w przypadku klientów instytucjonalnych, którzy od dłuższego czasu dominują na polskim rynku sprzedaży nowych samochodów, mogą wchodzić w grę opóźnienia w realizacji zakupów flotowych. W związku ze stosunkowo niewielkim popytem na polskim rynku,w poprzednich latach, zapasy posiadane przez importerów i dealerów są obecnie mniejsze niż kiedyś. Potrzeba transportu zamówionych samochodów z zagranicy sprawia, że procedura rejestracyjna ulega wydłużeniu, co może znaleźć swe odbicie w rejestracjach grudniowych. – przekonuje Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar.

Od stycznia do listopada krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 296 549 aut, o 13,13  proc. więcej w porównaniu z sytuacją na koniec listopada 2013 roku. Co czeka nas do końca roku? Według aktualnych prognoz Instytutu Samar, tempo wzrostu zapewne nieco osłabnie, jednak wynik końcowy powinien być zbliżony do około 325 tys. zarejestrowanych aut. W grupie tej znajdują się również samochody wysłane po rejestracji za granicę.

W rankingu za 11. miesięcy dużą niespodziankę stanowi malejący dystans pomiędzy, reprezentującym segment aut popularnych Fiatem (13. pozycja), a BMW (14-te miejsce) czyli marką aut z wyższej półki. Na koniec listopada samochody  z włosko-amerykańskiej stajni wyprzedzają rywala z Monachium już tylko o 157 sztuk. Niewykluczone zatem, że jeszcze do końca tego roku obie firmy zamienią się miejscami. Pozycja Fiata – między innymi ze względu na braki w gamie modelowej - od wielu lat stopniowo słabnie. A przecież jeszcze dekadę temu ta włoska marka była liderem rankingów sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Nota bene, rok 2004 był ostatnim, kiedy to Fiat zajął pierwsze miejsce. Już rok później spadł na trzecią pozycję, wyprzedzony przez Skodę i Toyotę. Pierwszego miejsca na podium nie odzyskał do tej pory, a szanse na to są dziś raczej teoretyczne. Równocześnie, od kilku lat rośnie w naszym kraju sprzedaż aut z segmentu premium, w którym to BMW zbudowało sobie mocną pozycję.

Warto zwrócić uwagę, że rynek samochodów popularnych w Polsce notuje na koniec listopada około 12-procentowy wzrost liczby rejestracji. W tym samym czasie segment aut premium może poszczycić się wzrostem niemal dokładnie dwukrotnie większym. Od stycznia do listopada w Polsce zarejestrowanych zostało 23 309 nowych samochodów osobowych z wyższej półki, o 24,3 proc. więcej niż w ciągu 11. miesięcy 2013 r. (dynamika wzrostu stopniowo jednak spada – np. jeszcze na koniec sierpnia wynosiła 29,46 proc). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 9,77 proc. W listopadzie ponownie na pierwszym miejscu w tym segmencie było BMW, które zarejestrowało 564 auta, o 0,18 proc. więcej w porównaniu z listopadem ubiegłego roku. Na drugiej pozycji w zestawieniu miesięcznym był Mercedes. W listopadzie w Polsce zarejestrowanych zostało 556 aut z gwiazdą na masce, o 31,75 proc. więcej niż w listopadzie 2013 r. Mercedes wyprzedził Audi (488 sztuk, spadek rok do roku o 4,69 proc.) oraz Volvo, które zarejestrowało w tym miesiącu 407 samochodów, o 6,54 proc. więcej niż przed rokiem.

BMW nadal prowadzi także w zestawieniu liczonym narastająco od początku roku. W ciągu 11. miesięcy tego roku Polacy kupili i zarejestrowali 7 121 aut, o 22,52 proc. więcej niż przed rokiem. Gdy w zestawieniu uwzględnimy osobowego Citana, na koniec listopada to Mercedes zajmuje drugą pozycję. Ta, kolejna w zestawieniu, niemiecka marka zarejestrowała 6 186 aut, o 19,84  proc. więcej w porównaniu z sytuacją sprzed roku. W takim przypadku, na trzeciej pozycji znajduje się Audi z 6 142 samochodami (wzrost o 22,62 proc.). Stawkę czterech największych graczy w segmencie premium zamyka na koniec listopada Volvo (5 309 aut, wzrost o 17,35 proc.).

Generalnie, w listopadzie najczęściej rejestrowanymi samochodami w Polsce były Skody. Polacy kupili i zarejestrowali w tym miesiącu 2 941 aut czeskiej marki, o 26,91 proc. mniej w porównaniu z październikiem i o 11,09 proc. mniej, gdy wyniki te zestawimy z listopadem 2013 r. W starciu o srebro tym razem to Toyota zrewanżowała się Volkswagenowi za porażkę sprzed miesiąca. Japoński producent zarejestrował w naszym kraju 2 462 auta, o 3,6 proc. mniej niż w październiku, ale zarazem o 34,69 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku. Wynik Volkswagena był w listopadzie o 70 sztuk słabszy od japońskiego rywala. 2 392 zarejestrowane przez niemiecka markę samochody to wynik o 7,54 proc. słabszy niż przed miesiącem, ale zarazem o 19,9 proc. większy w stosunku do listopada 2013 r.
Ostatnią firmą, która w listopadzie przekroczyła poziom dwóch tysięcy zarejestrowanych aut był Opel. Niemiecka marka zarejestrowała w listopadzie 2 044 samochody, o 12,87 proc. mniej w porównaniu z październikiem tego roku, ale o 28,63 proc. więcej niż w listopadzie 2013 r.

W rankingu liczonym narastająco od początku roku trzy pierwsze miejsca pozostają bez zmian w stosunku do poprzedniego miesiąca. Prowadzi Skoda (40,2 tys. aut) przed Volkswagenem (28,1 tys.) i Toyotą (27,4 tys.). Czwarta pozycja należy do Opla (23,2 tys. sztuk). Do końca roku w tym rankingu zapewne nie zajdą już żadne zmiany.

W pierwszej 15-tce rankingu rejestracji na koniec listopada cztery marki zanotowały spadki liczby rejestracji. Wśród nich były: Kia (15 543 sztuk, minus 2,71 proc, Hyundai (13 615 sztuk, spadek o 10,6 proc.), Peugeot (11 394, minus 2,63 proc.) oraz Fiat (7 278, spadek o 10,01 proc.). W zestawieniu TOP15 największą dynamiką wzrostu po 11 miesiącach może się z kolei pochwalić Mazda. W tym okresie Polacy kupili i zarejestrowali 6 834 samochody tej marki, o 80,22 proc. więcej w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Japończykom nie udało się jednak utrzymać wywalczonej w październiku 11. pozycji w miesięcznym zestawieniu. W listopadzie wynik Mazdy pozwolił na zajęcie „dopiero” 14. miejsca.

Od stycznia do listopada najczęściej rejestrowanym samochodem osobowym w Polsce była Skoda Octavia. W tym okresie do klientów trafiło 12 861 sztuk tego modelu, o 22,1 proc. więcej niż przed rokiem. Drugie miejsce w zestawieniu także należy do Skody. W omawianym okresie Polacy kupili i zarejestrowali 9 044 sztuki modelu Fabia, o 10,82 proc. mniej niż przed rokiem. Brąz przypadł w udziale Fordowi Focusowi. Do końca listopada wydziały komunikacji zanotowały w swoich bazach 8 703 sztuki tego auta, o 18,72 proc. więcej niż przed rokiem.  W zestawieniu TOP15 największy wzrost notuje Skoda Rapid (7 305 sztuk, wzrost o 123,67 proc.). W tym samym zestawieniu po 11. miesiącach najwięcej traci KIA Sportage. Od stycznia do listopada zarejestrowano w kraju 4 818 sztuk tego modelu, o 14,24 proc. mniej niż przed rokiem.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane