/  / BMW 2 Gran Tourer - van według BMW

TEST | BMW 2 Gran Tourer - van według BMW

BMW 220d Gran Tourer 2015
© IBRM Samar
BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015BMW 220d Gran Tourer 2015

Bawarski koncern lubi eksperymentować. Model Gran Tourer jest najświeższym tego przykładem.

BMW postanowiło, że stworzy konkurenta dla Mercedesa klasy B. To pewnego rodzaju ewenement, gdyż segment vanów, w tym również kompaktowych, najbardziej odczuwa rosnącą konkurencję ze strony SUV-ów. Niektórzy producenci wręcz całkowicie rezygnują z produkcji tego typu aut. Mazda wycofała się z produkcji następcy 5-tki, a nowy Renault Espace jest bardziej crossoverem niż vanem z przepastną kabiną, z której wcześniej słynął.

Efekt prac inżynierów z Monachium to model 2 Active Tourer, zaprezentowany w Genewie wiosną 2014 roku. Rok później ofertę uzupełnił 2 Gran Tourer. Dłuższe nadwozie i co za tym idzie, większy bagażnik to nie jedyne atuty modelu, dla których warto go kupić. Za dodatkową opłatą nabywca może wyposażyć auto w dodatkowy, 3-ci rząd siedzeń, dzięki czemu określenie "samochód rodzinny" nabiera nowego wymiaru. Taką wersję otrzymaliśmy do testów.

We wnętrzu Gran Tourera każdy fan BMW poczuje się jak w domu. Deska rozdzielcza jest prawie identyczna jak w osobowych wersjach, choć pod względem ergonomii jest trochę gorzej. Wyższa deska pociągnęła za sobą potrzebę zagospodarowania wolnej przestrzeni w rejonie konsoli środkowej. Efekt? Na środku znalazła się półeczka oddzielająca panele obsługi systemu audio oraz klimatyzacji. Choć sama półka jest praktyczna (dobre miejsce na smartfon) to jednak przyciski do obsługi klimatyzacji, podgrzewania foteli, czy wyboru trybu jazdy są zbyt nisko, za dźwignią zmiany biegów.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

BMW 2 Gran Tourer
Mercedes B
Opel Zafira
Wersja   220d xDrive (7 os.) 220 CDI 4MATIC Cosmo (7 os.)
Cena bazowa wersji [PLN]* 164 985 168 000 113 750

Długość [mm] 4556 4359 4656
Szerokość [mm] 1800 1786 1928
Wysokość [mm] 1641 1557 1685
Rozstaw osi [mm] 2780 2699 2760
Bagażnik min/max [litry] 560/1820 488/1547 650/1860
Masa własna/DMC [kg] 1565/2210 1500/2095 1803/2470
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 205/55 R17 225/45 R17 225/50 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane
tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane
* podane ceny nie zawierają obowiązujących rabatów

Czytelność zegarów i obsługa systemu nawigacji za pośrednictwem kontrolera na konsoli środkowej są wzorowe. W "naszym" egzemplarzu znalazł się system nawigacji Plus (dopłata 10 983 zł!), z bardzo wyraźnym ekranem o przekątnej 8,8 cala oraz wyświetlaczem Head - Up, który pokazuje podstawowe informacje na dodatkowym ekranie umieszczonym za zegarami pod przednią szybą. To kolejny element, o którym właściciele popularnych vanów mogą tylko pomarzyć.

Przednie opcjonalne fotele (tzw. Sportowe) są bardzo wygodne i warto dopłacić za nie 2 161 zł. Poza standardowym, elektrycznym sterowaniem położenia fotela, regulowana jest również długość siedziska oraz szerokość boków. Takie detale robią różnicę.


Samochód mierzy 4 556 mm, a jego rozstaw osi - 2 780 mm. Takie wymiary zapewniają bezproblemową podróż dla pięciu pasażerów. Niestety, tylko dla pięciu. Opcjonalny, 3-ci rząd siedzeń (3 485 zł) przeznaczony jest na wyjątkowe okazje. Jest tam niewiele miejsca, a sama pozycja z podkulonymi nogami jest mało przyjemna. Teoretycznie przestrzeń z tyłu można powiększyć, dzięki przesuwanej o 130 mm - w stosunku 40/60 - środkowej kanapie, ale wówczas jej pasażerowie będą narzekać na brak miejsca na nogi. Przy komplecie pasażerów potrzebny jest zatem kompromis. Bagażnik w wersji Gran Tourer ma standardową pojemność 645 litrów, z możliwością powiększenia jej do 1905 litrów. Wersja dla siedmiu osób wypada gorzej - odpowiednio 560 i 1820 litrów. Na pocieszenie pozostaje fakt, że pod podłogą bagażnika wygospodarowano miejsce na dodatkowy 100-litrowy schowek i można w nim zmieścić roletę bagażnika. Po złożeniu oparć powstaje funkcjonalna, płaska podłoga.

Prezentowany egzemplarz wyposażony został w topowy układ napędowy: dwulitrowy Diesel rozwijający moc 190 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego, napęd xDrive oraz 8-biegowy automat. W tej konfiguracji pojazd waży 1.6 tony, ale mając do dyspozycji taki zapas koni mechanicznych i momentu obrotowego, kierowca może poczuć się jak w sportowym kompakcie. 7,6 sekundy do 100 km/h i prędkość maksymalna blisko 220 km/h, to parametry jakimi dysponują najmocniejsze kompakty z silnikami Diesla, m.in. 184-konny Golf GDI. Na brak mocy nie można narzekać, niezależnie od tego, czy poruszamy się po mieście, czy po autostradzie. W bezpośrednim porównaniu, najmocniejszy Diesel w Mercedesie klasy B (2.1l o mocy 177 KM, 350 Nm), oferuje nieznacznie słabsze osiągi.


Na uwagę zasługuje skrzynia biegów. Pomimo aż 8-miu przełożeń, nie "zastanawia" się, który wybrać. Szybkie zbicie kilku biegów pozwala na dynamiczną zmianę prędkości, dzięki czemu manewr wyprzedzania to prawdziwa przyjemność. Kierowca ma do dyspozycji trzy tryby jazdy: Sport, Comfort i Eco Pro, w których zmienia się charakterystyka pojazdu. W trybie Sport silnik reaguje bardziej spontanicznie na naciśnięcie pedału przyspieszenia, a układ kierowniczy staje się bardziej sztywny. Takie rozwiązanie w rodzinnym vanie z pewnością ucieszy kierowców, którzy poruszają się samochodem bez pasażerów.

Producent obiecuje, że spalanie w mieście wynosi 5,5 l/100 km, co oczywiście jest niemożliwe do uzyskania podczas normalnej jazdy, nawet pomimo korzystania ze sprawnie działającego systemu Start&Stop. Wynik na poziomie 7 litrów przy spokojnej jeździe jest bardziej realny i biorąc pod uwagę możliwości auta, jak najbardziej do zaakceptowania. Oszczędny kierowca powinien korzystać z ustawienia Eco Pro, który "zamula" silnik, ale daje realne korzyści. Co ciekawe, prezentowany egzemplarz wyposażony został w system odzyskiwania energii podczas hamowania. Odzyskany prąd ładuje akumulator, dzięki czemu alternator nie musi stale pracować.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

BMW 2 Gran Tourer
Mercedes B
Opel Zafira
Wersja   220d xDrive (7 os.) 220 CDI 4MATIC Cosmo (7 os.)
Cena bazowa wersji [PLN]* 164 985 168 000 113 750

Budowa silnika/paliwo Diesel R4 16V Turbo Diesel R4 16V Turbo
Diesel R4 16V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1995 2143 1956
Moc [KM/obr./min] 190/4000 177/3750 170/1750
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 400/1750 350/1400 400/1750
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna 6-biegowa automatyczna
Napęd 4x4 4x4 przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,6 8,3 10,1
Prędkość maksymalna [km/h] 218 220 205
Spalanie miasto [l/100km] 5,5 5,8
8,2
Spalanie trasa [l/100km] 4,5
4,5 4,8
Spalanie średnie [l/100km] 4,9 5,0
6,1
* podane ceny nie zawierają obowiązujących rabatów

W parze z doskonałym układem napędowym podąża precyzyjny układ kierowniczy i - jak zwykle w BMW - świetnie dostrojone zawieszenie, które jest sztywne, ale wystarczająco komfortowe. Choć w przypadku vanów ma to mniejsze znaczenie, samochód doskonale czuje się na zakrętach. Wyższy niż w przypadku osobówek środek ciężkości, nie wpływa na nadmierne przechylanie się nadwozia i samochód w każdej sytuacji jedzie jak po sznurku. Na plus zaliczyć należy także wyciszenie kabiny.

Tam gdzie kończą się ceny aut segmentu popularnego, rozpoczynają się ceny BMW. Prezentowany egzemplarz wyceniony został na, bagatela, 231 526 zł. To pułap cenowy Volkswagena Multivana. Bazowa odmiana Active Tourer z trzycylindrowym silnikiem benzynowym o poj. 1.5 litra i mocy 136 KM kosztuje 110 800 zł. Gran Tourer oferowany jest także ze słabszą wersją tego silnika (102 KM) za 109 900 zł. Odmiana 136-konna to koszt 115 900 zł, natomiast bazowa wersja z topowym napędem - 220d 190 KM, AT8, xDrive – kosztuje 161 500 zł. Ceny opcji również nie należą do najtańszych, choć z drugiej strony, nie dostaniemy ich w tańszych modelach.

Podsumowanie
BMW 2 Gran Tourer to eksperyment, na którego efekty trzeba jeszcze poczekać. Z pewnością do jego wyglądu trzeba się przyzwyczaić, podobnie jak do faktu, że w standardzie jest "pospolity" napęd na przednią oś. Pod względem jakości i przyjemności z jazdy, jest to jednak prawdziwe BMW. Pozostaje pytanie, czy w klasie aut, gdzie funkcjonalność odgrywa największą rolę, warto dopłacać kilkadziesiąt tysięcy złotych za markę premium?
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane