/  / Bezpośrednia likwidacja szkód od 1 kwietnia

Bezpośrednia likwidacja szkód od 1 kwietnia

PIU|
null
© Skoda
null

Od 1 kwietnia osiem największych firm ubezpieczeniowych w Polsce przystąpiło do systemu bezpośredniej likwidacji szkód – czyli BLS. Na zmianach zyskać mają klienci. I to wyraźnie.

Osiem zakładów ubezpieczeń na polskim rynku przystąpiło do systemu bezpośredniej likwidację szkód (BLS). Usługa ruszyła 1 kwietnia z miesięcznym programem pilotażowym. Na wprowadzeniu BLS zyskają klienci, bowiem ubezpieczyciele konkurować będą ze sobą jakością likwidacji szkód z OC - zapowiada Polska Izba Ubezpieczeń.

Bezpośrednia likwidacja szkód to system, który umożliwia naprawę auta lub uzyskanie odszkodowania u swojego ubezpieczyciela OC – a nie, jak to miało miejsce dotychczas, u ubezpieczyciela sprawcy szkody. BLS funkcjonuje w Europie od kilkudziesięciu lat, m.in. we Francji, Belgii, Hiszpanii czy Włoszech.

Do przygotowanego w Polskiej Izbie Ubezpieczeń systemu BLS przystąpią: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, UNIQA, Warta (od 1 kwietnia 2015), Aviva, Liberty Ubezpieczenia (od 1 lipca 2015) oraz Gothaer (od 15 października). Razem ubezpieczyciele ci reprezentują około 68% rynku OC, mierzonego zbieraną składką.

"Bezpośrednia likwidacja szkód to najważniejszy projekt dla polskiego rynku ubezpieczeń w ostatnich latach - podkreśla Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń. "Dzięki wielomiesięcznej pracy przedstawicieli firm zrzeszonych w PIU wypracowaliśmy rozwiązanie umożliwiające poszkodowanym likwidację szkody u swojego ubezpieczyciela. Dzięki temu wielu klientów zacznie zwracać baczniejszą uwagę na jakość oferowanych usług".

W praktyce system wyglądać będzie tak, że ustaleniem wysokości szkody i wypłatą odszkodowania zajmować się będzie ubezpieczyciel poszkodowanego. Po wypłacie odszkodowania – już bez angażowania klienta – następować będzie rozliczenie szkody pomiędzy zakładem ubezpieczeń poszkodowanego a zakładem ubezpieczeń sprawcy.

Według zapewnień Polskiej Izby Ubezpieczeń, system BLS nie powoduje ani wzrostu, ani spadku cen.

Bezpośrednia likwidacja szkód będzie dotyczyła zdecydowanej większości zdarzeń komunikacyjnych, które wystąpią na polskich drogach. W każdym kraju, w którym BLS wprowadzano, wyłączano początkowo niektóre szkody z systemu. Tak będzie również w Polsce. Do BLS nie będą kwalifikować się np.:
- szkody osobowe
- szkody, które wystąpiły poza Polską
- szkody o wartości powyżej 30 000 zł

Trzeba jednak podkreślić, że szkody niekwalifikujące się do BLS to mniejszość spośród wszystkich zdarzeń drogowych.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane