/  / Bezemisyjny i cichy niczym szept

Bezemisyjny i cichy niczym szept

null
© Daimler AG
null

Osiem egzemplarzy modelu ciężarowego Fuso Canter E-Cell z napędem elektrycznym przez rok będzie przechodziło testy w rzeczywistych warunkach eksploatacji.

"Bezemisyjny" Canter E-Cell stanowi odpowiedź na coraz powszechniejsze ograniczenia w ruchu drogowym w największych aglomeracjach (np. opłaty drogowe naliczane na podstawie emisji CO2 lub zakazy poruszania się o ustalonych porach). W szczególności pojazd jest przeznaczony do krótkodystansowych zastosowań w obszarach wrażliwych ekologicznie takich jak centra miast, strefy ekologiczne lub pasaże.

Osiem Canterów E-Cell w rocznych testach konsumenckich
Testy konsumenckie Fuso Cantera E-Cell w warunkach normalnej eksploatacji mają trwać przez rok. Model bazuje na Canterze o rozstawie osi 3400 mm z pojedynczą kabiną w szerokiej, komfortowej specyfikacji. Egzemplarze są wyposażone w platformę o długości 4,3 m lub nadwozie skrzyniowe o długości 4,4 m.

Możliwości elektrycznych ciężarówek zostaną sprawdzone przez klientów o zróżnicowanym profilu działalności. W Lizbonie i Abrantes w Portugalii Canter E-Cell będzie wykorzystywany do celów ogrodniczych i usuwania odpadów, a w Porto - jako środek transportu pomiędzy zakładami komunalnymi.

Firma Transporta wykorzysta go jako pojazd do krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego, zaś dostawca energii REN - do celów transportowych w obrębie miasta Sines. Kolejny egzemplarz wspomoże portugalską pocztę CTT w transporcie przesyłek pomiędzy centrami dystrybucji w Lizbonie.

Silnik elektryczny o wysokim momencie obrotowym
W porównaniu do prototypu zaprezentowanego w 2010 roku, produkcyjny Fuso Canter E-Cell został znacznie udoskonalony. Konstrukcja bazuje na podwoziu konwencjonalnego Cantera i legitymuje się dopuszczalną masą całkowitą równą 6 ton, a w efekcie - wysoką ładowność podwozia (3 tony).

Elektryczny silnik nowego Cantera generuje moc 150 KM i aż 650 Nm momentu obrotowego, dostępnego niemal od zerowych obrotów. Za transfer siły napędowej do tylnej osi odpowiada przekładnia jednostopniowa.

Zarówno wał Kardana, jak i tylna oś pochodzą z Cantera z jednostką spalinową. Maksymalna prędkość wersji E-Cell, podobnie jak wszystkich pojazdów tej klasy, została ograniczona do 90 km/h.

Ponad 100-kilometrowy zasięg
Akumulatory litowo-jonowe (łącznie cztery zestawy) umieszczono w dwóch skrzyniach po obu stronach ramy. Ich sumaryczna pojemność, czyli 48,4 kWh, zapewnia samochodowi ponad 100-kilometrowy zasięg, czyli większy niż dzienne przebiegi wielu ciężarówek dystrybucyjnych przeznaczonych do pracy na krótkich dystansach.
Ładowanie akumulatorów przy napięciu 230 V trwa około 7 godzin, a przy użyciu szybkiej ładowarki - zaledwie godzinę.

Canterem E-Cell jeździ się jak zwyczajnym "automatem". Wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce i ustawić dźwignię biegów w pozycji "R" lub "D". Również praktyczna funkcja pełzania podczas jazdy do przodu i do tyłu jest taka sama jak w przypadku wersji z przekładnią zautomatyzowaną; w rezultacie kierowca może manewrować Canterem E-Cell wyłącznie przy użyciu pedału hamulca.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane