/  / Audi S3 - Zwyczajny niezwyczajny

PREZENTACJA | Audi S3 - Zwyczajny niezwyczajny

(2014-07-02 16:40)
Audi S3 Limousine 2014
© 2014
Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Limousine 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014Audi S3 Sportback 2014

Większe koła, niskoprofilowe opony oraz tzw. „body kit” nadający autu bardziej agresywny wygląd - to cechy zewnętrzne modelu Audi S3, pozwalające odróżnić go od A3. Czy jednak obietnice sportowych doznań w hatchbacku znajdą pokrycie, gdy już zasiądziemy za kierownicą? A może pięciodrzwiowe nadwozie stanowi już tylko atrapę i niepotrzebną nadbudowę dla drzemiącego w środku sportowego pojazdu?

Jak większość osób doskonale wie, marka z Ingolstadt jest oszczędna w zakresie nazewnictwa swoich modeli i operuje zaledwie kilkoma literami oraz cyframi. Litera „A” przysługuje wszystkim modelom, które w uproszczeniu można nazwać cywilnymi. Kiedy jednak taki „cywilny” pojazd nabiera sportowych cech, litera A zastąpiona zostaje przez S. Co to oznacza w praktyce?

Po pierwsze, subtelne zmiany w wyglądzie zewnętrznym. Przedni zderzak o bardziej wyrazistych przetłoczeniach i wlotach powietrza, które nie są atrapami i nie zaślepiono ich, lecz faktycznie spełniają swoją funkcję, szersze progi i większy spojler nad tylną szybą (w wersji Sportback) lub na klapie bagażnika (Limousine). Z tyłu w S3 najbardziej w oczy rzucają się dwie podwójne końcówki układu wydechowego na tle ciemnoszarego dyfuzora ozdobionego srebrną listwą w górnej części. Na klapie bagażnika srebrny emblemat modelu A3 zastąpiło S3 na czerwonym tle.

Miejsca za kierownicą w S3 nie powinno nikomu zabraknąć.  Mimo, że panoramiczny dach skradł nieco przestrzeni nad głową w pierwszym rzędzie siedzeń, to szeroki zakres regulacji foteli pozwalał na zajęcie wygodnej pozycji. O ile siedzący z przodu mogli podróżować wygodnie, wsłuchując się w  dźwięki dobiegające z systemu audio Bang & Olufsen, to zajmujący miejsca na tylnej kanapie już tak bardzo rozpieszczani nadmiarem przestrzeni nie byli. Nie można powiedzieć, że miejsca w S3 jest mało, jednak gdy z przodu zasiada wysoka osoba to kurcząca się przestrzeń na nogi w drugim rzędzie przypomina o fakcie, iż siedzimy w aucie klasy zwanej dawniej „segmentem golfa”, czyli uboższego brata prezentowanego Audi. Gdy zajrzymy do bagażnika zauważymy, że przestrzeń bagażowa w S3 Sportback mierzy skromne 340 litrów, zaś w Limousine 390 litrów. W zależności od tego jak podejdziemy do tego zagadnienia powiedzieć można, że jest to: słaby wynik jak na kompakt, bądź niezły, jak na auto sportowe.

Fotel ustawiony, lusterka wyregulowane, włączamy więc silnik i naszych uszu dobiega.... no właśnie. Z jednej strony, czyli z przodu, szum czterocylindrowej jednostki rzędowej, a z okolic końca wydechu przyjemny, basowy pomruk. Na bezrybiu i rak ryba chciałoby się rzec i przyjąć ten dar od inżynierów Audi, którym udało się zestroić wydech tak, aby z tego skromnego instrumentu wydobyć rasowo brzmiące dźwięki.

Ruszamy, wydech przyjemnie mruczy, kierownica pewnie leży w dłoniach i możemy sprawdzić jak nasze S3 radzi sobie na szerszych wodach. A według producenta radzić ma sobie świetnie. Deklarowany przez Audi czas przyspieszenia do 100 km/h to zaledwie 4.9s - całkiem nieźle jak na kompakt z dwulitrowym silnikiem. W tym wypadku praktyka podąża za teorią. Lekkie wciśnięcie pedału przyspieszania i auto ochoczo sunie naprzód. Wskazówka prędkościomierza pokonuje kolejne bariery - ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym (ok 2 sekund), niezabudowanym (ok 4 sekundy), na drodze ekspresowej i na autostradzie. Nieprzekraczalną barierą dla S3 jest jedynie ta elektroniczna, która włącza się na wartości 250 km/h - do tylu ograniczono prędkość maksymalną auta.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Audi S3 Hatchback-5d
Audi S3 Limousine
BMW M135i
Cena bazowa wersji [PLN] 173 100 178 100 196 900

Budowa silnika/paliwo Turbo Benz. R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa Turbo Benz. R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa Turbo Benz. R6 24V, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność silnika [cm3] 1984 1984 2979
Moc [KM/obr./min]** 300/5000 300/5000 320/5800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 380/1800-5500 380/1800-5500 450/1300-4500
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia automatyczna 6-stopniowa skrzynia automatyczna 8-stopniowa skrzynia automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 4,9 4,9 4,7
Prędkość maksymalna [km/h] 250 250 250
Spalanie miasto [l/100km] 8,8 8,8 10,8
Spalanie trasa [l/100km] 5,9 5,9 6,1
Spalanie średnie [l/100km] 6,9 6,9 7,8

Nieważne czy przemieszczamy się w mieście i potrzebujemy od czasu do czasu dynamicznie włączyć się do ruchu albo zmienić pas, czy też wyprzedzamy inny pojazd za miastem, czy w końcu podróżujemy po autostradzie - w S3 zawsze dysponujemy rezerwą mocy. Elastyczność dwulitrowej, 300-konnej jednostki TFSI, obsługiwanej przez sześciobiegową skrzynię S tronic jest imponująca. Wyposażenie S3 obejmuje także system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który kontroluje pracę pedału gazu, wspomagania układu kierowniczego i skrzyni biegów S tronic. Za pomocą przycisku, kierowca sam określa czy systemy te mają pracować w trybie comfort, auto, dynamic, efficiency czy individual. W trybie individual prowadzący samochód ma możliwość indywidualnego określania sposobu ich pracy.

Milczeniem nie można pominąć napędu na cztery koła, który znacząco wpływa na możliwości przenoszenia tak dużej mocy na asfalt bez zbędnych strat. Do akcji wkracza wielopłytkowe sprzęgło, za pomocą którego napęd przenoszony jest na tylną oś, pozwalając na wyjściu z zakrętu wcześniej i mocniej wcisnąć pedał przyspieszenia. Na życzenie klienta, koncern z Ingolstadt wyposaża nowe Audi S3 Sportback we wszystkie systemy wsparcia kierowcy dostępne dla pojazdów tej serii, m. in. w tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami, adaptive cruise control, który dopasowuje prędkość naszego Audi do pojazdu jadącego przed nami oraz samoczynnie hamuje i przyspiesza.



Audi S3 nie jest zwyczajnym autem. Łączy w sobie cechy samochodu sportowego, zapewniające kierowcy możliwości jazdy zdecydowanie wykraczające ponad przeciętność, z uniwersalnością kompaktu. Kupując S3 mamy zatem do dyspozycji kilka różnych pojazdów: auto rodzinne, sportowe, na co dzień i od święta. Zdecydowanie tańsze jest utrzymanie jednego samochodu, niż kilku, dlatego właśnie lepiej skupić się na tej prostej kalkulacji i milczeniem pominąć fakt, iż w wersji podstawowej Audi S3 kosztuje ponad 170 tysięcy złotych.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane