/  / Audi S1 Sportback – mały kusiciel

TEST | Audi S1 Sportback – mały kusiciel

IBRM Samar|
Audi S1 Sportback 2014
© IBRM Samar
Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014Audi S1 Sportback 2014

Charakterystyczna paszcza i groźne spojrzenie. W bezczelny sposób wyrywa się do walki z większymi od siebie. Ma ku temu warunki, bo rozrabiaka ze stajni w Ingolstadt gromadzi pod maską 231 koni mechanicznych, które są w stanie nieźle nabroić.

Audi S1 jest jedyne w swoim rodzaju. Trudno właściwie o konkurenta dla niego. Na myśl przychodzi tylko nowe 5-drzwiowe Mini Cooper S (192 KM). To jedyne zbliżone gabarytowo auto klasy premium.

A1 na sterydach
Małe Audi dość mocno wyróżnia się z tłumu. Atletyczna sylwetka i liczne detale podkreślające jego unikalny charakter, sprawiają iż w tym samochodzie czujemy się wyjątkowo. Z zewnątrz w oczy rzuca się przede wszystkim dwukolorowe nadwozie, zderzak z przodu zaopatrzony w pokaźne wloty powietrza, a także potężny układ wydechowy z czterema rurami i wyrazisty dyfuzor. Całość uzupełniają 18” felgi aluminiowe S-Design oraz czerwone zaciski z emblematem S1.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Audi S1 Sportback
Mini Cooper S (5d)
Cena bazowa wersji [PLN] 132 000 105 000

Długość [mm] 3975 3982
Szerokość [mm] 1746 1727
Wysokość [mm] 1423 1425
Rozstaw osi [mm] 2469 2567
Bagażnik min [litry] 210 278
Masa własna/DMC [kg] 1340/1790 1220/1750
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon [standard] 215/40 R17 195/55 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Co nas czeka w środku?
Przede wszystkim solidnie wykonane wnętrze z materiałami najwyższej jakości. W komplecie otrzymujemy małą, sportową kierownicę obszytą skórą i bardzo wygodne fotele przednie ze świetnym trzymaniem bocznym. O ile w pierwszym rzędzie siedzi się wygodnie, o tyle pasażerowie z tyłu mogą być już zawiedzeni. Nie dość, że przewidziano miejsca tylko dla dwóch osób, to przed ich kolanami znajduje się twardy plastikowy pancerz, który nie wszystkim musi się spodobać.
Bagażnik również nie zachwyca, bo pomieści jedynie 210 l. To o 60 l mniej niż w A1 i 68 l mniej niż w Mini Cooper S. Kosztem bagażnika otrzymujemy jednak dodatkowy napęd na tylną oś, którego konkurencja nie oferuje. Zdecydowanie akceptuję taką zamianę, tym bardziej że jest to auto sportowe, w którym docenia się bardziej właściwości jezdne niż praktyczne rozwiązania.

W kwestii gadżetów warto wspomnieć o systemie multimedialnym MMI z opcją Internetu (slot na kartę SIM) i dość precyzyjną nawigacją. Jej obsługa wydała mi się początkowo raczej problematyczna ze względu na jedno pokrętło przeznaczone do wszelkich możliwych ustawień. Nauka trwała jednak tylko chwilę. Później wszystko poszło już gładko. Najważniejsze, że nawigacja spełnia swoje zadanie - nie wyprowadza kierowcy na manowce.
Dużym plusem jest umieszczenie ekranu, który został delikatnie osadzony w desce rozdzielczej, wręcz na podszybiu. Dzięki takiemu rozwiązaniu jest on stale w zasięgu wzroku, a kierowca nie musi odrywać oczu od drogi, by sprawdzić co akurat jest wyświetlane na ekranie.
Ponadto, w testowym egzemplarzu znalazły się m.in. czujniki parkowania z przodu i z tyłu (Audi Parking System plus) z wizualizacją odległości na ekranie MMI. O doznania słuchowe zadbał natomiast System nagłośnienia Bose z 8-kanałowym wzmacniaczem i trzynastoma głośnikami.

Szybki...
Jednak S1-ka to nie tylko wygląd. Najwięcej dzieje się pod maską. Znajdziemy tam dwulitrową jednostkę TFSI z czterema cylindrami, turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, współpracującą z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Całość jest w stanie wygenerować 231 KM i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w zakresie od 1 600 do 3 000 obr./min. Pozwala to małemu Audi na sprint od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy i osiągnąć maksymalną prędkość 250 km/h. Osiągi, jak na tak małe auto, są naprawdę imponujące.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Audi S1 Sportback
Mini Cooper S (5d)
Cena bazowa wersji [PLN] 132 000 105 000

Budowa silnika/paliwo Benzynowy, turbodoładowany, R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa Benzynowy, turbodoładowany, R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność silnika [cm3] 1984 1998
Moc [KM/obr./min] 231/6000 192/4700
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 370/1600-3000 280/1250-4000
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd 4x4 przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 5,9 6,9
Prędkość maksymalna [km/h] 250 232
Spalanie miasto [l/100km] 9,2 7,9
Spalanie trasa [l/100km] 5,9 4,9
Spalanie średnie [l/100km] 7,1 6,0

Spalanie, deklarowane przez Audi, wygląda na papierze całkiem rozsądnie - 7,1 l/100 km. Jednak rzeczywistość jest zupełnie inna. Najniższe średnie spalanie jakie udało się mi uzyskać to 10,4 l/100 km, osiągnięte przy płynnej jeździe, bez większych szaleństw.

Co na to wszystko konkurencja? Mini Cooper S nie jest w stanie zaproponować takich osiągów, pomimo silnika o podobnej pojemności, który tak samo jak w Audi również zaopatrzony został w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę. Anglicy proponują zarówno mniej koni mechanicznych (192 KM) jak i mniejszy maksymalny moment obrotowy (280 Nm), co przekłada się m.in. na przyspieszenie, które od 0 do 100 km/h jest gorsze o 1 sekundę. Czekamy z niecierpliwością na odmianę John Cooper Works.

Wściekły…
Audi S1 ma nie tylko być szybkie, ale musi również zapewniać właściwości jezdne na odpowiednio wysokim poziomie. W tym celu usztywniono zawieszenie oraz zmodyfikowano układ kierowniczy, co w połączeniu z napędem quattro daje rewelacyjną trakcję.

Standardowo montowany System Audi drive select, pozwala ustawiać sposób pracy silnika czy sztywność zawieszenia zgodnie ze swymi oczekiwaniami. Gdy kierowca wybierze tryb Dynamic, każde muśnięcie pedału gazu sprawi, że S1 stanie się jeszcze bardziej szalone, ochoczo wyrywając się do przodu. Z każdym zakrętem ma się ochotę na kolejny, gdyż auto idealnie pokonuje nawet najciaśniejsze łuki. S1 wręcz kusi kierowcę swym zachowaniem do łamania kolejnych barier.


Cenny…
Audi S1 Sportback to samochód ewidentnie stworzony do zabawy, a nie na dojazdy do pracy, szkoły czy codzienne zakupy. Za sportowe doznania w nim drzemiące trzeba jednak trochę zapłacić. Cena minimalna to 132 000 PLN, którą jednak bardzo łatwo można podnieść do 181 620 PLN. Tyle bowiem wart jest egzemplarz testowy.
Jednak do codziennej eksploatacji warto zastanowić się nad spokojniejszymi wersjami A1. W ofercie znajdziemy m.in. silniki 1.4 TFSI w 122 lub 140-konnych wariantach mocy, które w zupełności wystarczą do dynamicznego poruszania się po mieście, czy po trasie. Zyskamy w ten sposób trochę więcej bagażnika. Decydując się na odmianę 122 KM w wersji Attraction (83 200 PLN) zaoszczędzimy nawet 48 800 PLN.

Podsumowanie
Duża moc, świetne prowadzenie i agresywny wygląd sprawiają, że Audi S1 jest samochodem, w którym można się zakochać. Każde wciśnięcie pedału gazu, każda zmiana biegu, każdy pokonywany zakręt jest niesamowitym przeżyciem dla kierowcy. Trzeba przyznać, że inżynierowie z Ingolstadt, dozbrajając miejskie Audi w technologie znane z większych modeli, wykonali świetną pracę. Dzięki takim projektom świat motoryzacji zyskuje na wartości.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane