/  / Audi Quattro na Poznań Motor Show

Audi Quattro na Poznań Motor Show

Audi (Jakub Kurkowski)|
null
© Artur Rowiński
null

By uczcić legendę, ale także by pochwalić się swoimi samochodami i wymienić się doświadczeniami z innymi użytkownikami tego napędu, fani Audi quattro spotkają się na zlocie organizowanym przy okazji Poznań Motor Show 2014.

29 i 30 marca, na placu Św. Marka na terenie MTP, będzie można obejrzeć ponad 20 legendarnych już samochodów z napędem quattro, które na przestrzeni z górą 30 lat opuściły bramy fabryk w Ingolstadt i Neckarsulm. Udział w poznańskim zlocie zapowiedziały załogi z całej Polski

Historia Audi Quattro rozpoczęła się oficjalnie w dniu 3 marca 1980,kiedy to Ferdinand Piech przedstawił ten innowacyjny samochód na lodowisko w pobliżu Geneva Motor Show. Przez cały okres produkcji, z taśm montażowych zjechało ponad trzy miliony modeli wyposażonych w napęd na cztery koła.

Samochód, który zapoczątkował rewolucję w rajdach.

Pod maską pierwszego Quattro zagościł montowany wzdłużnie 5 cylindrowy silnik o pojemności 2.2 litra. Dzięki doładowaniu turbo na poziomie 0.85 bara moc silnika wynosiła 200 koni mechanicznych oraz 285 Nm dostępnych już od 3500 obr / min. Audi wyposażone było w stały napęd na wszystkie koła co w połączeniu z niską wagą (1290kg) jak na auto a takich gabarytach powodowało, że samochód posiadał jak na tamte czasy mwyśmienite osiągi. Sprint do 100km/h zajmował tylko 7.1 s, a prędkość maksymalna wynosiła 220 km/h.

W ciągu 11 letniej historii Quattro wprowadzono liczne modyfikację, z których najważniejszym było wprowadzenie centralnego mechanizmu różnicowego Torsen oraz wyposażenie samochodu w ABS. W roku 1989 silnik został wyposażony w 4 zawory na cylinder, co spowodowało wzrost mocy do 220 koni mechaniczny. Tak wzmocnione Quattro było w stanie rozpędzić się do 230km/h.



W roku 1984 Audi wypuściło na rynek model Sport Quattro. Najważniejsze zmiany w porównaniu do poprzedniej ewolucji zaszły pod maską. Turbodoładowana jednostka z aluminiowym blokiem wyposażona w cztery zawory na cylinder wytwarzała aż 306 koni mechanicznych. Fabrykę opuściło zaledwie 224 sztuki tego modelu, wystarczająco jednak by model ten uzyskał homologację do rajdowych mistrzostw świata w słynnej
grupie B. Wyjątkowość tego modelu na pewno podkreślała cena, która została ustalona na poziomie 55. 000 £

Swój ogromny potencjał Audi Qoattro pokazało w rajdowych mistrzostwach świata. Był to pierwszy samochód zbudowany według nowych rajdowych przepisów, które zezwalały na stosowanie stałego napędy 4x4 od roku 1979. Hannu Mikkola i Stig Blomqvist za kierownicami Audi Qattro w  roku 1982 i 1984 zdobyli tytuły rajdowych mistrzów świata.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane