/  / Audi podsumowuje udany rok

Audi podsumowuje udany rok

Audi|
null
© Audi
null

Według zapewnień Audi, mijający rok 2012 był dla firmy bardzo udany. Wypełniony był wieloma premierami, spektakularnymi sukcesami sportowymi, a także nowymi inwestycjami. Koniec roku zazwyczaj sprzyja podsumowaniom: oto w skrócie najważniejsze dla Audi wydarzenia tego roku.

Rok 2012 stał pod znakiem kilku premier. Najważniejsze z nich to nowe Audi A4 we wszystkich swoich odmianach, nowe A3, A1 Sportback oraz RS 5 Cabriolet. Na rynek wprowadzono także odnowione Audi Q5 oraz A6 allroad quattro. W trzecim kwartale Audi zaprezentowało sportowe kombi Audi RS6 Avant oraz super samochód Audi R8.

Nowe Audi A4
Niewątpliwie najważniejszą dla Audi premierą tego roku było nowe A4 we wszystkich swoich wersjach: limuzyna, Avant, allroad quattro, S4 i sportowe RS 4 Avant. A4 jest najchętniej kupowanym Audi i to już od prawie 40 lat. Łącznie marka sprzedała około 10 mln egzemplarzy tego modelu w ośmiu generacjach.

A4 z eleganckim, sportowym i budzącym emocje wyglądem stanowi centralny punkt w ofercie marki Audi. Auto stało się teraz bardziej dynamiczne, oferuje aż cztery benzynowe silniki TFSI i sześć jednostek TDI, które stanowią wzorcowe połączenie sportowego charakteru i efektywności. Funkcjonalne i przestronne wnętrze modeli A4 jest teraz bardziej sportowe, linie są prowadzone płynnie, dominuje elegancja i czysta forma. Dodatkowo nowe rozwiązania z dziedziny efektywności, dynamiki jazdy i systemów infotainment, czynią ten samochód ikoną marki.

Audi A3
Nowe Audi A3, którego światowa premiera miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, a polska podczas Poznań Motor Show 2012, jest pojazdem pełnym zaawansowanych rozwiązań technicznych oraz innowacji we wszystkich dziedzinach: auto jest wręcz naszpikowane zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Zastosowano je w układzie napędowym, systemie infotainment i w systemach wsparcia kierowcy. Jego niewielki ciężar (efekt zastosowania ultralekkiej konstrukcji, będącej autorskim rozwiązaniem Audi) stanowi podstawę doskonałych osiągów i nadaje nowemu A3 wybitnie sportowy charakter.

Obecnie opracowywane są wersje z napędem hybrydowym oraz napędami alternatywnym takimi jak gaz ziemny oraz e-gas. Ten nowoczesny i uniwersalny kompakt występuje w wersji trzydrzwiowej oraz pięciodrzwiowej Sportback.

A3 otrzymało w tym roku najwyższą notę, pięć gwiazdek w testach zderzeniowych NCAP.

Audi A1 Sportback
Na początku roku 2012 pojawiło się na polskim rynku Audi A1 Sportback. Ten pięciodrzwiowy samochód ma indywidualny, pełen emocji charakter, jest młodzieżowy, sportowy i ekonomiczny. W stylistyce i lekkiej budowie karoserii nowy model nawiązuje do swojego trzydrzwiowego brata, który swą premierę miał w roku 2010.

Audi RS 5 Cabriolet
Dużym wydarzeniem tegorocznego lata było pojawienie się Audi RS 5 Cabriolet. Dzięki opływowej sylwetce z doskonale dobranymi proporcjami i pełnymi charakteru detalami, typowa dla marki Audi dynamika znajduje w modelu RS 5 Cabriolet wyjątkowo atrakcyjną formę. Oferujący cztery miejsca kabriolet z tkaninowym dachem cechuje się jedynym w swoim rodzaju połączeniem elegancji i mocy: jego jednostka napędowa, wysokoobrotowy silnik 4.2 FSI V8, generuje moc 450 KM sprawia, że auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,9 sekundy.

Audi Q5
Na rynku pojawiło się także zmodernizowane Audi Q5. Sportowa stylistyka tego modelu została teraz odświeżona i zyskała jeszcze bardziej wyrazisty charakter. W odnowionym Audi Q5 zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 15%, pomimo że większość silników zyskało dodatkową moc.

Wszystkie trzy oferowane jednostki napędowe TDI, jak i dwa motory TFSI, łączą w sobie zalety bezpośredniego wtrysku i turbodoładowania. Szczególne miejsce w tej serii modelowej przysługuje Audi Q5 hybrid quattro: To pierwszy w segmencie premium SUV o napędzie hybrydowym, w którym seryjnie montowany jest akumulator litowo-jonowy. Silnik 2.0 TFSI o mocy 211 KM i silnik elektryczny o mocy do 54 KM stanowią napęd tego auta, generując łączną moc 245 KM i moment obrotowy 480 Nm.

Audi A6 allroad quattro
Trzecia generacja A6 allroad quattro, która na drogi wjechała wiosną, kontynuuje najlepsze tradycje modeli z lat 2000 i 2006, rozwijając jednocześnie swoje możliwości. Nowe A6 allroad quattro, bazujące na modelu A6 Avant, pozwala cieszyć się jazdą po bezdrożach, oferując przy tym najwyższy komfort i innowacyjne rozwiązania techniczne.

Co więcej, w porównaniu ze swoim poprzednikiem nowe A6 allroad quattro zużywa nawet o 20% mniej paliwa. A6 allroad quattro różni się od A6 Avant m.in. szerszymi błotnikami, prześwitem większym o 6 cm oraz wykonaną ze stali osłoną podwozia z przodu i z tyłu.

Audi RS 6 Avant
Końcówka roku przyniosła kolejną „mocną” premierę. Nowe Audi RS 6 Avant to sportowe auto o doskonałych osiągach, które można użytkować na co dzień. Jego charakter i konsekwentna sportowa stylistyka są dziełem quattro GmbH, jednej ze spółek należących do Audi AG. Skrót RS podkreśla, że oznaczone nim modele posiadają mocną jednostkę napędową, stały napęd na cztery koła i cechują się ekstremalną dynamiką jazdy, oszczędnością formy oraz doskonałymi właściwościami użytkowymi.

RS 6 Avant, wyposażone w wysoce efektywny silnik 4.0 TFSI, stanowi ukoronowanie gamy modelowej marki. Nowy model jest lżejszy i silniejszy niż jego poprzednik, a jego osiągi są jeszcze lepsze: od zera do 100 km/h auto przyspiesza w czasie 3,9 s., a na życzenie klienta prędkość maksymalna wynosić może nawet 305 km/h. Jednostka napędowa generuje moc 560 KM, zużywa jednakże według danych fabrycznych średnio tylko 9,8 l paliwa na 100 km.

Audi R8
W mijającym roku w ofercie Audi pojawił się także supersportowy model R8, który w wersji R8 V10 plus o mocy 550 KM przyspiesza od zera do 100 km/h w czasie 3,5 s. Dzięki ultralekkiej konstrukcji ciężar własny topowego modelu serii R8 wyposażonego w manualną skrzynię biegów nie przekracza 1570 kg.

Sporty motorowe
Audi od wielu lat jest jednym z wiodących producentów samochodów w sportach motorowych. Wystarczy wspomnieć sukcesy rajdowe Audi quattro w latach 80-tych czy też zwycięstwa ostatnich lat w wyścigach długodystansowych. W sezonie 2012 Audi umocniło swoją pozycję, wprowadzając do stawki samochodów wyścigowych R18 e-tron quattro, pierwszy wyczynowy model z napędem hybrydowym. W najważniejszym i najbardziej prestiżowym wyścigu 24-godzinnym na torze Le Mans ten właśnie model nie miał sobie równych i wywalczył jedenaste już w tej imprezie zwycięstwo dla Audi.

Sukcesy odnosił także inny sportowy model Audi, R8 LMS ultra. Załogi jadące takimi bolidami wygrywały 24-godzinne wyścigi na torach Nurburgring w Niemczech, w Zolder i w Spa w Belgii oraz 12-godzinny wyścig w australijskim Bathurst.

Wprowadzona w tym sezonie wersja ultra modelu R8 LMS jest jeszcze lżejsza, szybsza i efektywniejsza. Co ciekawe, ten wyścigowy samochód w ponad 50% bazuje na modelu seryjnym Audi R8.

Cztery Audi R8 LMS i zwycięskie auto wyścigu w Le Mans (Audi R18 e-tron quattro) objechały w sumie prawie pół świata. Podczas pięciu serii wyścigów bolidy łącznie pokonały dystans 17 767,898 km. To długość odpowiadająca 44% obwodu kuli ziemskiej.

Do tego dochodzą cztery kolejne zwycięstwa w nowych Mistrzostwach Świata w Wyścigach Długodystansowych (WEC), odbywających się pod egidą Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) oraz zdobycie tytułów dla najlepszego kierowcy i najlepszego producenta.

Dynamiczny rozwój koncernu
Pomimo światowego kryzysu objawiającego się zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, koncern Audi AG konsekwentnie jest na ścieżce wzrostu. Od stycznia do końca listopada Audi sprzedało prawie 1 344 750 samochodów; to więcej niż wolumen uzyskany w całym roku kalendarzowym 2011 (1 302 659 sztuk; + 12,7%).

Dla marki z czterema ringami szczególnie satysfakcjonujący jest ciągły wzrost sprzedaży w Stanach Zjednoczonych (o 18,6% w stosunku do roku ubiegłego) oraz na dynamicznie rozwijającym się rynku chińskim, gdzie sprzedano o prawie 26% samochodów więcej niż rok wcześniej. Do globalnego wzrostu sprzedaży Audi w listopadzie przyczyniły się zwłaszcza modele SUV.

Obok Audi Q3, Q5 i Q7, nowych klientów dla Audi zdobyło również trzydrzwiowe A3. Ten kompaktowy model sprzedawał się prawie dwa razy lepiej niż jego poprzednik w listopadzie 2011.

Z myślą o dynamicznie rozwijającym się rynku amerykańskim nie tylko w USA, ale również kanadyjskim i meksykańskim, Audi AG podjęło decyzję o budowie fabryki samochodów w Meksyku. Zakład podejmie produkcję w roku 2016, a wytwarzany w nim będzie jeden z modeli SUV.

Rok 2012 przyniósł również umocnienie pozycji Audi w świecie sportów motocyklowych. W struktury Audi AG został bowiem włączony włoski producent motocykli Ducati. Ducati znane jest na całym świecie jako marka premium wśród producentów jednośladów i ma długie tradycje w produkcji motocykli sportowych.

Firma dysponuje wiedzą i technologią w dziedzinie silników wysokiej mocy i lekkich konstrukcji oraz należy do najbardziej dochodowych producentów pojazdów jednośladowych na całym świecie. Dlatego świetnie pasuje do Audi. Przejęcie Ducati to wskrzeszenie w Audi tradycji motocyklowych.

Warto przypomnieć, że firmy NSU czy DKW, które stały u podstaw późniejszego sukcesu marki Audi, w pierwszej połowie XX wieku były jednymi z najbardziej znaczących producentów motocykli w Europie.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane