/  / Audi A8 L – limuzyna przez długie L

TEST | Audi A8 L – limuzyna przez długie L

Audi A8 L 2014
© IBRM Samar
Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014Audi A8 L 2014

Są auta, które powinny być sprzedawane w pakiecie z szoferem. To przedłużane limuzyny, których właściciele więcej czasu spędzają na tylnej kanapie swego samochodu niż za jego kierownicą. Taką długą limuzyną z prawdziwego zdarzenia jest Audi A8 Lang.

Większość aut projektowana jest tak, by zaspokoić potrzeby kierowcy, gdyż to zwykle on jest nabywcą i głównym użytkownikiem samochodu. Tym, którzy zajmują miejsca na tylnej kanapie producenci zwykle poświęcają znacznie mniej uwagi (szczególnie projektanci kabrioletów i aut typu coupe). Inaczej jest w przypadku dużych limuzyn. Właścicielom takich pojazdów wręcz nie uchodzi zajmowanie fotela kierowcy. Właściwym dla nich miejscem jest tylny fotel. Auto natomiast prowadzi zatrudniony w tym celu szofer. Audi A8 L jest jednym z młodszych graczy w tym segmencie samochodów. W końcu ma zaledwie 20 lat.

Początek historii modelu A8 to rok 1994. Audi wniosło wówczas świeży powiew do segmentu samochodów luksusowych (F). A8 jako pierwsza konstrukcja w tej klasie wykorzystywała w całości aluminiowe nadwozie. Napęd Quattro i mocne silniki zapewniające rezerwę mocy, w połączeniu z nadwoziem lżejszym niż u konkurentów, stanowiły gwarancję, iż wrażenie sportowego charakteru nie znikało po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Model występował w wersji z standardowym oraz przedłużanym rozstawem osi (A8 L).

W listopadzie 2002 roku na rynek europejski trafiła druga generacja modelu. W porównaniu z poprzednikiem powiększono wymiary nadwozia oraz rozstaw osi. Auto również występowało w wersji z przedłużanym rozstawem osi i z powodzeniem kontynuowało tradycje tego, co Audi miało najlepszego do zaoferowania, czyli aluminiowe, oparte na przestrzennej ramie nadwozie i napęd Quattro w większości wersji.

Wielkość zgrabnie ukryta
W osiem lat po premierze drugiej generacji pojawiła się trzecia. Do produkcji trafiła w listopadzie 2010 roku, jako rocznik 2011. A8 oparto na płycie podłogowej MBL opracowanej przez koncern Volkswagena, wykorzystana została także technologia Audi Space Frame znana z poprzednich generacji A8. Dzięki temu pojazd jest w swoim segmencie najlżejszym modelem z napędem AWD, najlepiej wypada także pod względem zużycia paliwa.
Zasadnicza linia nadwozia auta montowanego obecnie w niemieckim Neckarsulm nie zmieniła się wiele. Płynniej niż w poprzednich modelach linia dachu łączy się z pokrywą bagażnika, a na bokach auta pojawiły się silniejsze przetłoczenia. Całość prezentuje się "lżej" niż u poprzedników.
Z zewnątrz, przedłużone Audi różni się od standardowej wersji rozstawem osi (+ 130 mm), długością (jest dłuższe o 134 mm) oraz wysokością (+11 mm). Szerokość pozostała bez zmian. Zwiększyła się natomiast pojemność bagażnika (o 30 l), która wynosi 520 l. Wszystkie te zmiany na szczęście nie doprowadziły do zachwiania proporcji nadwozia i wydłużony model nie zaczął przypomina rozciągniętego jamnika, jak to często dzieje się, gdy producentom marzy się przemienienie tanim kosztem zwykłego sedana w limuzynę. Na pierwszy rzut oka Audi A8L w ogóle nie wygląda na swoje 5 265 mm długości. Konstruktorom udało się zachować urodę auta, jego klasyczno elegancki charakter i odrobinę sportowej nuty.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Audi A8 L 4.2 TDI Quattro
BMW 750Ld xDrive
Mercedes S 350 4MATIC
Cena bazowej wersji [PLN] 457 900 470 700 412 100
Długość [mm] 5265 5219 5246
Szerokość [mm] 1949 1902 1899
Wysokość [mm] 1471 1481 1496
Rozstaw osi [mm] 3122 3070 3165
Bagażnik [l] 520 500 510
Rozmiar kół/opon 235/55/R18 245/50/R18 245/55/R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Na życzenie, dostępne są innowacyjne diodowe reflektory Matrix LED. Jednostki świateł drogowych składają się w nich z 25 diod świetlnych, które zapalają się pojedynczo, zależnie od sytuacji, a które można również w zależności od potrzeb wyłączać lub przyciemniać. Dzięki takiemu rozwiązaniu, system oświetlenia drogi może bardzo precyzyjnie reagować na nadjeżdżające z naprzeciwka lub jadące przed nami pojazdy. Nie oślepia ich, równocześnie zawsze we właściwy sposób oświetlając tor jazdy. Światła tylne samochodu także zostały przeprojektowane i przebudowane.
Ujście układu wydechowego to dwie duże, trapezowate końcówki rur wydechowych, umiejscowione na prawym i lewym krańcu tyłu pojazdu. Delikatne chromowane listwy i polerowane na wysoki połysk czarne obramowania okien podkreślają zmienioną stylistykę auta.

Wszystko, co najlepsze
Czego można spodziewać się po wnętrzu luksusowej limuzyny? Wszystkiego najlepszego. I Audi A8L oferuje to z naddatkiem. Imponuje standardem wykonania i kunsztem wykończenia przedziału pasażerskiego.
Przyjrzyjmy się tylnej kanapie. Bądź co bądź to na niej zwykle podróżuje właściciel A8 L.  Model oferuje dwa oddzielne, elektrycznie regulowane siedzenia tylne. Między nimi znajduje się pokryta skórą konsola centralna, za pomocą której pasażer ustawia nie tylko pozycję fotela oraz siłę i kierunek nawiewu klimatyzacji, ale steruje również zintegrowanym systemem multimedialnym Rear Seat Entertainment. Komfort podróży można jeszcze powiększyć zamawiając tylny fotel z elektrycznie wysuwanym podnóżkiem, a także masażerem z kilkoma programami do masowania pleców. Warto też wspomnieć o jonizatorze powietrza we wnętrzu pojazdu, wspomaganiu zamykania drzwi czy lodówce zamontowanej w oparciu tylnego siedzenia.
Każdy detal Audi A8 jest dowodem jakości ręcznej roboty. Oferta obić, listew dekoracyjnych czy kolorów jest bardzo ekskluzywna, m.in. zastosowano cenne forniry: drewno topolowe w kolorze brązowo-srebrnym i drewno jesionowe w kolorze brązowo-złotym, które uszlachetniono srebrem lub złotem. W limitowanej serii A8 L W12 Audi exclusive concept, wnętrze wykonano ze skóry w kolorze koniakowym Agatha cognac. Skórę dostarcza włoska manufaktura meblowa Poltrona Frau.

Z przodu też luksus
A co Audi A8 L oferuje kierowcy (pardon: szoferowi)? Komfortowe miejsce pracy z mnóstwem udogodnień i zaawansowanych systemów wsparcia. Pierwsze wrażenie jest nawet takie, że wszystkich tych udogodnień jest zwyczajnie zbyt wiele, a na ich opanowanie potrzeba zdecydowanie dużo czasu.
Kluczowym elementem obsługi auta jest panel sterujący MMI z dużym, reagującym na nacisk regulatorem obrotowym. W pojazdach wyposażonych w nawigację MMI Navigation plus, panel ten posiada powierzchnię reagującą na dotyk, tzw. „touchpad“. Przy pomocy pola dotykowego MMI touch, kierowca może - wprowadzając odpowiednie znaki - sterować funkcjami nawigacji i multimediów.
Uzupełnieniem nawigacji MMI Navigation plus jest system Audi Connect z telefonem pokładowym. Audi Connect umożliwia korzystanie z Internetu w pojeździe. Pasażerowie, dzięki zintegrowanemu punktowi dostępu Hotspot (WLAN), mogą surfować i mailować, wykorzystując własne urządzenia mobilne. Kierowca ma z kolei możliwość skorzystania w pojeździe z dopasowanych do jego potrzeb usług online. Bang & Olufsen Advanced Sound System czy Rear Seat Entertainment, dodatkowo uzupełniają ofertę infotainment.
Audi A8 L oferuje całą paletę opcjonalnych systemów wsparcia. Tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami z funkcją Stop&Go zintegrowano z rozbudowaną wersją montowanego seryjnie systemu ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic oraz z asystentem zmiany pasa ruchu Audi side assist. Aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist, w razie potrzeby lekko skoryguje kierunek jazdy, asystent parkowania z funkcją rozpoznawania otoczenia, przejmie podczas parkowania kontrolę nad manewrami. Asystent jazdy nocą rozpozna nie tylko przechodniów, ale również większe zwierzęta pojawiające się na poboczu czy bezpośrednio na drodze. Wyświetlacz head up na przedniej szybie o wszystkim poinformuje w taki sposób, że kierowca nie musi odrywać oczu od drogi.
Szofer ma ten sam zakres komfortu, co pasażerowie. Może więc np. korzystać z urządzenia masującego w oparciu swego fotela, co jest bardzo przyjemne i przydatne, szczególnie podczas długiej podróży. Jedyne, czego w porównaniu z pasażerem na tylnym fotelu szofer ma mniej, to przestrzeń nad głową. 993 mm to zarówno mniej niż w standardowej A8 (tam jest 1036 mm) jak i z tyłu A8 L– 994 mm (w „zwykłej” A8 przestrzeń nad głową pasażera to 983 mm).

Dwa plus dwa równa się pięć
Nabywca Audi A8 L ma standardowo do wyboru dwa silniki benzynowe i dwa silniki diesla. Są to: jednostka 3.0 TFSI o mocy 228 kW (310 KM) doładowana sprężarką, jednostka V8 Biturbo 4.0 TFSI o mocy 320 kW (435 KM), motor 3.0 TDI o mocy 190 kW (258 KM) oraz silnik 4.2 TDI o mocy 283 kW (385 KM) i momencie obrotowym 850 Nm.
Audi A8 z silnikiem 4.0 TFSI przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,5 sekundy. System Audi cylinder on demand (COD) odłącza przy obciążeniach częściowych cztery z ośmiu cylindrów. Najbardziej ekonomicznym silnikiem jest jednostka 3.0 TDI. Na 100 km zużywa średnio jedynie 5,9 litra oleju napędowego (155 g CO2 na km). Testowany przez nas egzemplarz wyposażony był w silnik 4.2 TDI o mocy 385 KM, który rozpędza tę ponad dwutonową limuzynę do 100 km/h w 4,9 sek. Według producenta auto spala w mieście 9,5 l, a poza miastem 6,2 l. Nam, na prawie 900-kilometrowej trasie, udało się uzyskać średni rezultat 8,0 l/100 km. To nieco więcej niż wskazują oficjalne dane, ale nadal jest to bardzo dobry wynik.
W ofercie Audi znajduje się jeszcze model A8 L W12 - topowy model serii, wyposażony w benzynowy silnik w kształcie litery W. Jednostka o pojemności skokowej 6,3 litra generuje moc 368 kW (500 KM). Średnie zużycie w jego przypadku wynosi 11,7 litra na 100 km (270 g CO2 na km).

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Audi A8 L 4.2 TDI Quattro
BMW 750Ld xDrive
Mercedes S 350 4MATIC
Pojemność silnika [cm3] 4134 2993 2987
Moc [KM/obr./min] 385/3750 381/4000 252/3600
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 800/2000-2750 700/2000 620/1600-2400
Skrzynia biegów 8-stopniowa skrzynia automatyczna 8-stopniowa skrzynia automatyczna 7-stopniowa skrzynia automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 4,9 4,9 6,8
Prędkość maksymalna [km/h] 250 250 250
Spalanie miasto [l/100km] 9,5 7,3 7,4
Spalanie trasa [l/100km] 6,2 5,9 5,1
Spalanie średnie [l/100km] 7,5 6,4 5,9

Napęd w nowym Audi A8 przenosi ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia tiptronic, która szybko i łagodnie przełącza biegi. Elektronicznie sterowana przekładnia współpracuje ze stałym napędem na cztery koła quattro. Napęd ten może być opcjonalnie uzupełniony o sportowy mechanizm różnicowy, który zależnie od potrzeb rozdziela siły pomiędzy tylnymi kołami. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który określa sposób pracy różnych podzespołów, to element wyposażenia seryjnego. Steruje on także zawieszeniem pneumatycznym adaptive air suspension i adaptacyjnymi amortyzatorami.



Kosmos cenowy
Właściwie, przy tej klasie aut ich ceny, podobnie zresztą jak i poziom spalania, nie mają większego znaczenia. Dla przeważającej części miłośników motoryzacji koszt nabycia nowego Audi A8 L stanowi barierę nie do przejścia, zaś dla tych, którzy decydują się na jego zakup, cena nie jest najważniejsza. Z dziennikarskiego obowiązku informujemy, że testowany przez nas model kosztuje w wersji podstawowej 458 tys. zł. Jednak po dodaniu wyposażenia dodatkowego cena modelu szybuje wysoko ponad 700 tys. zł.
Z jakimi przedłużonymi limuzynami może konkurować Audi A8 L? Przede wszystkim z BMW 750Ld xDrive, również dysponującym napędem na cztery koła i silnikiem wysokoprężnym o mocy 381 KM. W stajni Mercedesa najbliższym konkurentem dla Audi jest model S 350 4MATIC, z silnikiem Diesla o pojemności 3,0 l. i mocy 252 KM. W przypadku Jaguara musimy zdecydować się na czym bardziej nam zależy: silniku wysokoprężnym, czy napędzie na cztery koła. Obu tych opcji w jednym i tym samym egzemplarzu Jaguara XJ LWB brytyjski producent nie przewiduje.

Zalety
- same (prawie)

Wady
- prawie brak (za wyjątkiem ceny)
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane