/  / Audi A5 – coupe dla całej rodziny

PIERWSZA JAZDA | Audi A5 – coupe dla całej rodziny

null
© Audi
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Stylistyka, silniki i zawieszenie to trzy filary dobrego samochodu – tak deklaruje Audi prezentując drugą generację Audi A5 Coupe. Patrząc na 9-letnią historię modelu i imponujący wynik 320 000 sprzedanych egzemplarzy na całym świecie, raczej się nie myli...

Po pierwsze stylistyka…

Wiadomo – estetyka to kwestia gustu jednak trzeba przyznać, że pierwsze spojrzenie na nowe Audi A5 budzi w głowie skojarzenia związane z dynamiką i mocą. Falująca linia tornado i przetłoczenia na masce, muskularność oraz osłona chłodnicy Single Frame tworzą wrażenie auta nastawionego na dawanie przyjemności z jazdy …niekoniecznie wolnej.

Przyjemny mętlik w głowie może powstać po zajęciu miejsca za kierownicą. Z jednej strony w testowanej wersji mamy bowiem przed sobą atletyczną maskę, pedał gazu, wygodną (również do szybkich manewrów) kierownicę ze spłaszczonym wieńcem oraz Audi virtual cockpit i wyświetlacz head-up, które zdają się namawiać nas do spróbowania co kryje się pod maską „A piątki”. Z drugiej, ilość miejsca (powiększona w stosunku do poprzedniej generacji), pozioma architektura przestrzeni, doskonały system nagłośnienia (dla melomanów o zasobnym portfelu producent oferuje system Bang&Olufsen z odtwarzaniem dźwięków 3d) i podajnik pasów bezpieczeństwa, oferują poczucie oazy ciszy i spokoju.

Po drugie silniki…

17% więcej mocy i 22% mniej paliwa w porównaniu do modelu pierwszej generacji – tym szczyci się Audi wypuszczając drugą generację A5 dostępną w  sześciu wersjach silnikowych. W ofercie producenta znalazły się trzy jednostki benzynowe TFSI i trzy Diesla TDI. Te pierwsze oferują moc w zakresie od 150 (1.4 l) do 252 KM (2.0 l, również w wersji 190 konnej). Silniki Diesla występują natomiast w wersjach 2 litrowej (190KM) oraz 3 litrowej (218 i 286 KM). Do wyboru są również nowe, udoskonalone skrzynie biegów: 6 biegowa przekładnia manualna oraz skrzynia S-tronic (siedmiostopniowa dwusprzęgłowa) i ośmiobiegowy Tiptronic.



Amatorzy znaku rozpoznawczego Audi czyli napędu na 4 koła Quattro nie poczują się zawiedzeni,
bo choć Audi A5 ma z założenia napęd na przód, słynne Quattro dostępne jest jako opcja z 2 litrowymi silnikami TFSI oraz wszystkimi silnikami Diesla, a w przypadku sześciocylindrowego silnika 3.0 TDI jest w standardzie.

Dla tych, dla których wewnętrzna równowaga i wyciszenie w samochodzie to tylko puste slogany dedykowana jest przyspieszająca w 4,7 sekundy do „setki” wersja S5 (z napędem na cztery koła w standardzie), w której pod maską pięknie „gra” widlasty sześciocylindrowy silnik 3.0 TFSI o mocy 354 koni mechanicznych.

Po trzecie zawieszenie…

Śnieg, błoto, deszcz, mgła w połączeniu z krętą drogą położonej przy polsko-czeskiej granicy „drogi 100 zakrętów”  oraz szczytami Gór Stołowych były doskonałą okazją do sprawdzenia możliwości systemu Audi Drive Select (do wyboru kilka programów jazdy, które zmieniają „twardość” zawieszenia, tryb działania ESP czy długość przełożenia) oraz sztywność wielowahaczowego zawieszenia. To ostatnie doskonale radzi sobie z ostrymi zakrętami, zmianami nawierzchni (asfalt, żwir, błoto, śnieg) oraz nagłym hamowaniem (tu wielki ukłon w stronę hamulców oraz systemu ostrzegania Audi presens, który jeszcze przede mną wykrył przebiegające przez jezdnię sarny).

Trzy filary czy to aby na pewno wszystko?

Pozostaje pytanie czy stylistyka, zawieszenie i silnik to jedyne wyróżniki Audi. Wydaje się bowiem, że w czasach w których samochody interpretują w naszym imieniu rzeczywistość warto byłoby wspomnieć o dwóch ważnych powiązaniach: samochodu z człowiekiem i samochodu z internetem. Jest więc w A5 zastępujący standardowe zegary analogowe wirtualny kokpit, który w połączeniu z MMI jest systemem zarządzania pojazdem; jest możliwość surfowania po internecie i połączenie pojazdu z ośmioma mobilnymi urządzaniami; jest system, który automatycznie wzywa pomocy w razie wypadku, czy też ustala termin wizyty w ASO (Audi Connect Safety & Service); jest także możliwość przeniesienia plików z własnego telefonu poprzez Apple Car Play lub Android Auto. Do tego oczywiście radar z aktywnym tempomatem, system przednich reflektorów Matrix Led, systemy parkowania, aktywną nawigację, która współpracuje ze skrzynią biegów z wyprzedzeniem dobierając przełożenie dostosowując je do drogi i system kamer 360 stopni – wszystko po to, by jazda Audi kojarzyła się z przyjemnością. Tą przyjemność możemy dzielić z rodziną, bowiem A5 to auto czteroosobowe (aczkolwiek osoby wyższe niż 185 cm trochę narzekają na ilość miejsca z tyłu) o bagażniku wielkości prawie 500 litrów.

Rodzinne coupe – wydaje się, że to określenia trochę się wykluczają, ale Audi A5 to jeden z ciekawszych i wielozadaniowych aut na rynku.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane