/  / Audi A4 Allroad Quattro na każdą pogodę

PREZENTACJA | Audi A4 Allroad Quattro na każdą pogodę

(2016-10-07 15:08)
Audi A4 Allroad 2016
© IBRM Samar
Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016Audi A4 Allroad 2016

Recepta na sukces według Audi? Połączenie funkcjonalności ze stylistyką klasy premium, luksusowego wyposażenia z napędem quattro, zwiększonego prześwitu z możliwościami jazdy w terenie. Efekt? Audi A4 Allroad – idealny kompan w każdej sytuacji drogowej.

Model zadebiutował w 2009 roku. Był to samochód, który z jednej strony oferował off-roadowy temperament, z drugiej zaś komfort charakterystyczny dla limuzyn i luksusowych aut typu kombi. Spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem klientów i do dziś na świecie jeździ ponad 100 tysięcy sztuk A4 w wersji Allroad. Można to uznać za bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę niszowy charakter modelu. Obecnie na rynek wchodzi druga generacja tego auta.

Pomimo, iż bazuje ono na Audi A4 Avant, to jednak zewnętrznie oba pojazdy zdecydowanie się różnią. Charakter Allroada podkreśla sportowy, wyrazisty przód, specjalnie zaprojektowany zderzak oraz charakterystyczne wloty powietrza. Przestrzennie ukształtowaną, pojedynczo obramowaną osłonę chłodnicy Singleframe zdobią pionowe, chromowane listwy. Wysunięte, mocno zarysowane nadkola (szare lub w kolorze lakieru nadwozia) oraz tylny zderzak Allroada od razu przywodzą na myśl auto o ambicjach pokonywania nie tylko asfaltowych kilometrów. Masywna osłona podwozia i tylny dyfuzor mają barwę srebrnego selenitu. W wersjach aut z silnikami wysokoprężnymi dwie końcówki wydechu są widoczne po lewej stronie, natomiast w przypadku silników benzynowych końcówki wydechu są zarówno po lewej jak i prawej stronie. Emblematy „Allroad“ dekorują przednie błotniki i pokrywę bagażnika. Wyglądu pojazdu dopełniają podwyższone relingi dachowe.

Więcej informacji, pomocy i dynamiki
A4 Allroad mierzy 4750 mm długości, 1842 mm szerokości, 1493 mm wysokości oraz 2631 mm rozstawu osi. W porównaniu z poprzednią generacją jest lżejszy nawet o 90 kg. Bagażnik nowej wersji zwiększył się natomiast o 10 litrów i obecnie ma pojemność 505 litrów. Można ją jeszcze powiększyć składając oparcia tylnego siedzenia. Zawieszenie podwyższone w porównaniu do Audi A4 Avant o 23 mm, a także większa średnica kół, dają wspólnie większy o 34 mmm prześwit.



Czym jeszcze różni się nowe Audi A4 Allroad od swego poprzednika? Przede wszystkim rozwinęło się w trzech obszarach: tzw. infotainmentu, systemów asystujących oraz wydajności i dynamiki. W aucie znajduje się najnowszej generacji system MMI (Multi Media Interfejs), który wyposażony jest w system obsługi za pomocą tzw. strategii Duo Logic (obsługa za pomocą pokrętła) - wirtualnego kokpitu, który można personalizować, a którego nie było w aucie poprzedniej generacji. Dodatkową nowością jest Head Up Display dostępny dotychczas w autach z wyższych segmentów. Dla osób ceniących sobie powiązanie telefonu z samochodem jest opcja Auto Smartphone Interfejs, która pozwala na wizualizację własnych aplikacji na ekranie systemu MMI oraz opcja Audi Phone Box, która zapewnia możliwość bezprzewodowego ładowania telefonu. Sprzęt muzyczny Bang & Olufsen Sound System ma 19 głośników. Dzięki niemu, Audi jest pierwszym w swoim segmencie producentem, oferującym nagłośnienie emitujące dźwięk 3D.

W nowym Allroadzie dostępne są zaawansowane systemy wsparcia kierowcy, takie jak m.in.: asystent efektywności, ostrzeżenie przed wysiadaniem oraz radarowy tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami, z asystentem jazdy w korkach. Nowością jest asystent parkowania dla samochodów z przyczepą. Do standardowego wyposażenia należy Audi Presense City - system wyposażony w kamerę, który rozpoznaje ruch pieszych i w odpowiednim momencie potrafi zatrzymać pojazd.

Nowe rozwiązania pozwalają też na zdalne śledzenie auta. W przypadku ewentualnego włamania możemy uzyskać informację na temat tego zdarzenia. Wiadomość przychodzi w czasie rzeczywistym na telefon i zawiera informację, które drzwi zostały otwarte lub, która szyba została wybita. To rozwiązanie jest dostępne wyłącznie z autoalarmem montowanym fabrycznie.

Trzeci obszar dotyczy zespołów napędowych. Silniki TFSI i TDI montowane w Audi A4 Allroad quattro zapewniają wyższe osiągi i lepszą wydajność w porównaniu do modelu poprzedniej generacji. Zakres mocy silnika TFSI i pięciu jednostek TDI rozpoczyna się od 110 kW (150 KM), a kończy na 200 kW (272 KM). Moc jednostek napędowych jest tu większa nawet o 20 kW (27 KM) w porównaniu z poprzednim modelem. Równocześnie Audi zredukowało emisję CO2 o 21 g na km. Za przeniesienie mocy silnika na koła odpowiada manualna skrzynia sześciobiegowa, siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów S tronic lub ulepszona, ośmiostopniowa przekładnia automatyczna tiptronic.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Audi A4 Allroad
Wersja 2.0 TFSI quattro 2.0 TDI quattro
Cena [PLN] 197 200 198 600
Moc [KM] / obr./min. 252 / 5000 190 / 3750
Moment obrotowy [Nm] / obr./min. 370 / 1600-4500 400 / 1750-3000
Prędkość maksymalna [km/h] 246 220
Zużycie paliwa w mieście [l/100km] 7,9 5,5
Zużycie paliwa poza miastem [l/100km] 5,6 4,6
Zużycie paliwa średnie [l/100km] 6,4 4,9
Masa własna / DMC [kg] 1655 / 2170 1715 / 2245

Na polskim rynku dostępne są dwa silniki: wysokoprężny lub benzynowy. Silnik benzynowy to jednostka 2.0 TFSI o mocy 252 KM i momencie obrotowym 370 Nm. Wysoki, jak na silnik benzynowy, moment dostępny jest w bardzo szerokim zakresie obrotów od 1600 do 4500 obr/min. Przebieg momentu jest więc płaski, co jest podstawą elastyczności tej jednostki napędowej. Samochód z tym silnikiem potrafi osiągnąć prędkości 100 km/h w 6,1 sek. Silnik Diesla to również jedna z najmocniejszych jednostek z gamy. Ma moc 190 KM i moment 400 Nm dostępny w zakresie obrotów 1750 do 3000. Jednostka ta zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,8 sek. Prędkość maksymalna to 220 km/h. Silnik wysokoprężny TDI charakteryzuje się wysokim ciśnieniem wtrysku w układzie common rail, które osiąga poziom 2500 barów.

Jeszcze więcej Quattro
Stały napęd na cztery koła Quattro to element wyposażenia seryjnego. Tym razem napęd ten występuje w dwóch wersjach. Dla silników wysokoprężnych zastosowano mechanizm różnicowy samoblokujący Torsena, natomiast w przypadku silników benzynowych - napęd Quattro z techniką Ultra, debiutujący w ofercie Audi. Pod względem trakcji i dynamiki nie różni się on od standardowego napędu. Ma jednak dodatkową zaletę: wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Pracuje bowiem tylko wtedy, kiedy jest potrzebny. W momencie, gdy auto porusza się po drogach utwardzonych i ma wyrównaną prędkość około 120 km/h jest napędzane wyłącznie na przednią oś. Kiedy zajdzie potrzeba napęd jest załączany ok. 0,5 sek. wcześniej zanim dojdzie do poślizgu.

Do tej pory napęd Quattro działał niezależnie od woli kierowcy. W przypadku systemu Ultra można prekonfigurować działanie tego systemu. Samochód na bieżąco analizuje sytuację. Uwzględnia działanie układu kierowniczego, przyspieszenia wzdłużne i boczne oraz moment obrotowy generowany przez silnik. Analiza tych trzech parametrów jest podstawą decyzji do uruchomienia napędu, np. w momencie, gdy auto podjeżdża pod górkę.

W porównaniu do standardowej wersji zastosowano sprzęgło elektromechaniczne znajdujące się tuż za silnikiem i skrzynią biegów. Pracuje ono na zasadzie mechanicznej. Silnik elektryczny napędza tzw. mechanizm wrzecionowy i wpływa na ściskanie płytek, dzięki czemu napęd przekazywany jest na tylną oś. Drugie sprzęgło znajduje się tuż przy tylnym mechanizmie różnicowym. Efektem działania dwóch sprzęgieł jest możliwość dezaktywowania wału napędowego, gdy samochód porusza się z prędkością do około 120 km/h.



Jako alternatywę dla podwozia standardowego, Audi oferuje podwozie z aktywnym systemem kontroli zawieszenia. Kierowca może zmieniać jego ustawienia za pomocą systemu regulacji dynamiki jazdy - Audi drive select W nowym Audi A4 Allroad, obok znanych już trybów: comfort, auto, dynamic, efficiency oraz individual, do jazdy po nieutwardzonych drogach służy tryb offroad. Po jego wyborze samochód ma na stałe załączony napęd na cztery koła. Jeżeli jest to Quattro z techniką Ultra to auto przechodzi na tryb ciągłej pracy przekazywania momentu obrotowego na wszystkie koła. Dodatkowo, w tym trybie można wykorzystywać asystenta zjazdu, który przydaje się w celu kontroli prędkości przy zjeżdżaniu ze stromych zboczy. Samochód selektywnie przyhamowuje odpowiednie koła, aby nie dochodziło do staczania bocznego i ewentualnego kabotażu. System może doprowadzić nawet do pełnego zahamowania kół.

Dwa silniki do wyboru
Oferta Audi A4 Allroad wydaje się na pierwszy rzut oka uboga. Ogranicza się bowiem tylko do aut z dwoma silnikami: benzynowym 2.0 TFSI o mocy 252 KM oraz Diesla 2,0 TDI o mocy 190 KM. Podstawowa cena tego pierwszego wynosi 197 200 tys. zł, zaś tego drugiego – 198 600 tys. zł. Na pocieszenie, należy zwrócić uwagę, że oferta wyposażenia dodatkowego, dzięki któremu można skonfigurować auto zgodnie z własnymi gustami jest bardzo bogata. Oczywiście cena Audi A4 Allroad jest wówczas odpowiednio wyższa.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane