/  / Audi A3 Limousine – sedan czy limuzyna?

PREZENTACJA | Audi A3 Limousine – sedan czy limuzyna?

IBRM Samar|
Audi A3 S-Line 2014
© IBRM Samar
Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014Audi A3 S-Line 2014

Choć większe od Audi A3 hatchback, jest mniejsze od Audi A4. Dla wielu określenie „kompaktowa limuzyna” to oksymoron, jednak czy najmniejszy, trójbryłowy pojazd z Ingolstadt nie zasługuje na takie miano?

Wysoka cena oraz przynależność do segmentu premium zdają się przeczyć tej tezie, jednak pokrewieństwo z popularnym Golfem oraz fakt, iż nawet z „dodatkową” bryłą ta limuzyna nie przekracza czterech i pół metra długości zdają się ją potwierdzać. Jak zatem jest naprawdę? Czy osoby decydujące się na zakup A3 sedan mogą liczyć na poważanie równe temu, jakim darzeni są właściciele A-czwórek czy A-szóstek? Zastanówmy się.

Gdy na rynku debiutowała pierwsza generacja A3, wielu zastanawiało się, jaki sens ma produkowanie samochodu bliźniaczego w stosunku do Golfa IV, który przy identycznych wymiarach będzie dużo droższy. Dzisiaj już mniej osób kwestionuje sensowność tej decyzji. W dobie zacierania się granic między segmentami wyznaczanymi jedynie przez rozmiary, coraz więcej osób zwraca uwagę na zawartość „samochodu w samochodzie”. Wyznacznikiem klasy pojazdu nie są już tylko wymiary zewnętrzne nadwozia ale to, co znajduje się w środku: poziom wykonania, komfortu czy bezpieczeństwa. Nowoczesne technologie pozwalają na mniejszej przestrzeni zmieścić więcej tych właśnie poszukiwanych i cenionych  atrybutów współczesnego auta.



„Audi A3 sedan oglądane z przodu podobne jest zupełnie do nikogo.” Oczywiście, nikt kto je widział nie wygłosi takiego twierdzenia. Przód auta, rama single frame, reflektory - to wszystko znamy z innych modeli Audi. Różne są detale i proporcje, jednak dla laika wszystkie samochody marki będą z tej perspektywy identyczne. Czy jest to wadą? Tej kwestii już chyba nie ma sensu roztrząsać. Tak  już po prostu w obecnej dobie jest, że auta poszczególnych marek bardzo mocno nawiązują do siebie wyglądem. W wypadku jednych wychodzi to lepiej,  w wypadku drugich gorzej, jednak w A3 wyszło całkiem nieźle. Oprócz wspomnianej, znanej wszystkim atrapy chłodnicy, przód zdobi body-kit s-line, w który doposażono prezentowany egzemplarz, a na drogę patrzą groźnie, dostępne w opcji, reflektory wykonane w technologii LED. Tył, podobnie jak przód, również przypomina większe modele marki. W porównaniu do nich, sprawia jednak wrażenie lżejszego i bardziej dynamicznego. Rozłożyste lampy, zwężające się w kierunku osi pojazdu, rozdziela wnęka tablicy rejestracyjnej. Całość zdobiona jest przez wyrastający z pokrywy bagażnika dyskretny spojler oraz podwójną końcówkę wydechu. Tę ostatnią umieszczono w otoczeniu mającego przywodzić na myśl dyfuzor, czarnego plastiku, którego kolor wyraźnie odcina się od jaskrawo czerwonego lakieru nadwozia. Gdy spojrzymy na auto z boku, w dalszym ciągu nie będziemy mogli uciec od analogii z jego większymi „braćmi”. W linii auta znajdziemy wszystko to, co w innych modelach marki z nadwoziem typu sedan. Różnica polega na tym, iż w tym wypadku wszystkie te elementy dostosowane są do skali auta. Mówiąc wprost: są po prostu mniejsze. Słupek C pochylony jest w stosunku do linii okien pod mniej ostrym kątem, mniejsza jest trójkątna szybka za drzwiami drugiego rzędu, krótsza opadająca ku tyłowi pokrywa bagażnika. Takie proporcje elementów trzeciej bryły, w połączeniu ze znaną z innych A-trójek częścią pasażerską oraz przodem powodują, iż linię boczną można określić jako dynamiczną. Jak na sedana, tył „kończy się” dość szybko, nie góruje gabarytami na resztą nadwozia i nie sprawia wrażenia doklejonego na siłę. Raz jeszcze zdaje się działać zasada, iż nie ilość w tym wypadku ma mieć znaczenie ale jakość. Często bowiem zdarza się, iż chęć utworzenia jak największej przestrzeni bagażowej owocuje powstaniem potworka, którego istnienie uzasadnia jedynie pojemność kufra, niewspółmiernie zresztą wielka w stosunku do gabarytów wnętrza.



W kwestii wyglądu A3 sedan ma godnego siebie rywala, którym jest okrzepły już na rynku Mercedes CLA. Również w tym wypadku analogie do większych modeli marki są bardzo liczne, a całość prezentuje się nad wyraz zgrabnie. Zostawiając jednak (na chwilę) Stuttgartczyka wróćmy do Audi. Długość nadwozia wynosi 4456mm. co powoduje, iż z łatwością mieści się ono w klasie C. Nie można tego powiedzieć o jego konkurencie z gwiazdą na masce, który od prezentowanego A3 dłuższy jest o niemal 200mm, niebezpiecznie zbliżając się do segmentu D. Długością, najmniejszy sedan Audi bliższy jest swojemu pięciodrzwiowemu krewnemu (4310mm), niż Mercedesowi (4630mm), który z kolei ciąży bardziej w stronę A4 (4701mm). Przy tej okazji raz jeszcze docenić należy pracę stylistów z Ingolstadt. Bez uciekania się do wydłużania sylwetki stworzyli bardzo proporcjonalne auto, w niczym nie przypominające, wyrastających ostatnio jak grzyby po deszczu, „limuzyn” klasy C, korzeniami tkwiących w segmencie B. Szerokość A3 sedan jest niemal identyczna jak hatchbacka, różni je bowiem 9mm, zaś od CLA szersze jest o niemal 20mm. Wymiary te przekładają się na ilość miejsca w kabinie. Przestrzeń na poziomie bioder w Audi jest większa niż w Mercedesie, co da się zauważyć zwłaszcza w pierwszym rzędzie, gdzie różnica wynosi ponad 30mm.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Audi A3 Limousine
Mercedes CLA
Wersja   Ambition -
Cena bazowa wersji [PLN] 134.700 136.832

Długość [mm] 4 456 4 630
Szerokość [mm] 1 796 1 777
Wysokość [mm] 1 416 1 432
Rozstaw osi [mm] 2 637 2 699
Bagażnik min [litry] 425 470
Masa własna/DMC [kg] 1295/1845 1355/1915

Samo wnętrze rozpozna od razu każdy kto miał już okazję oglądać najnowszą generację serii A3. Kokpit o bardzo oszczędnych kształtach zdobią okrągłe wyloty nawiewu, otoczone srebrnymi obwódkami, znad których, w jego centralnej części, wyrasta ekran komputera pokładowego i nawigacji. Do obsługi wyświetlacza służy z kolei szerokie pokrętło z umiejscowionym na nim touch-padem, które wpada w dłoń kierowcy, gdy jego łokieć oparty jest na centralnym podłokietniku. W porównaniu do ascetycznego Audi wnętrze CLA jest bardziej „barokowe”. Więcej tutaj kolorów oraz zmiennej faktury użytych materiałów, jednak asceza w wypadku A3 nie oznacza oszczędzania na jakości. W czasie jazdy deska rozdzielcza nawet nie piśnie, użyte materiały są miękkie, przyjemne w dotyku i świetnie spasowane.

Kierowca zajmujący miejsce za kierownicą A3 sedan od razu czuje się jak w domu. No, może kierowca, którego dom wyposażony jest w liczne systemy multimedialne. Prezentowany egzemplarz wyposażony był bowiem w system nawigacji satelitarnej MMI Plus, Audi Connect, system nagłośnienia Bang & Olufsen, które to elementy, aby w pełni wykorzystywać oferowane przez nie możliwości, wymagają, aby nieco się z nimi oswoić. Oprócz wspomnianych systemów, A3 doposażone zostało m.in. o system Pre Sense Basic (wykrywający manewry awaryjne i dostosowujący do sytuacji pracę kontroli trakcji), czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz aktywny tempomat, pozwalający pokonywać długie trasy w sposób o wiele bardziej relaksujący. Komfortowi w podróży sprzyjają także bardzo wygodne fotele obite alkantarą, oferujące dobre trzymanie podczas dynamicznej jazdy oraz komfort przy spokojniej pokonywanych odcinkach.  Na brak komfortu nie mogą również narzekać pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie, choć w porównaniu z hatchbackiem przestrzeń na głowę jest tutaj o 30 mm mniejsza. Mimo, iż za plecami pasażerów dołożono kilkadziesiąt kilogramów w postaci dodatkowej bryły, to nie wpłynęło to negatywnie na możliwości auta. Prowadzenie jest pewne, a czucie drogi przez grubą, dobrze leżącą w dłoniach kierownicę o spłaszczonym wieńcu, bardzo precyzyjne. Duży moment obrotowy, dostępny już od 1250 obr./min. oraz moc wynosząca 180KM, generowane dzięki turbinie z silnika o pojemności 1.8l zapewniają świetne osiągi. Na rozpędzenie do setki potrzeba jedynie 7,3.s, a prędkość maksymalna to 235km/h. Milczeniem nie można pominąć działania siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej skrzyni S tronic, choć faktycznie łatwo zapomnieć o jej istnieniu. Zmiany biegów są niemal niewyczuwalne i bardzo szybkie, a długie, siódme przełożenie pozwala zaoszczędzi paliwo.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Audi A3 Limousine
Mercedes CLA
Wersja   Ambiente -

Budowa silnika/paliwo Benz. (turbodoładowany) R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa Benz. (turbodoładowany) R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność silnika [litry] 1.8 1.6
Moc [KM/obr./min]** 180/5100 156/5300
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 250/1250 250/1250
Skrzynia biegów 7-stopniowa skrzynia automatyczna 7-stopniowa skrzynia automatyczna
Napęd przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7.3 8.5
Prędkość maksymalna [km/h] 235 230
Spalanie miasto [l/100km] 7,0 7,4
Spalanie trasa [l/100km] 4.8 4,3
Spalanie średnie [l/100km] 5,6 5,4

Pewna konsternacja pojawia się, gdy przechodzimy do opisu przestrzeni bagażowej. Nie dlatego, że jest mała, czy niefunkcjonalna. Nie jest jednak ogromna, a do tego przyzwyczaiły nas małe sedany. Po erze Fiata Sieny, nikogo nie dziwi 550 litrów w Skodzie Rapid, dlatego 425 litrów oferowane przez A3 sedan może w pierwszej chwili dziwić. Jednak czy konsternacja wywołana taką pojemnością jest na miejscu? Tutaj wracamy do pytania z początku prezentacji.

Audi A3 w porównywarce modeli SAMAR

Z pewnością mały sedan Audi nie został stworzony jako tanie narzędzie do przewiezienia jak największej liczby walizek (choć nie stoi w tej dyscyplinie na straconej pozycji), nie ma również za zadanie przedłużać... ego właściciela. Cena prezentowanego egzemplarza, wynosząca ponad 200 tysięcy złotych pokazuje także, iż nie jest to samochód adresowany do klienta, którego nie stać na „coś większego”. Czy  zatem najmniejszy sedan Audi to limuzyna z prawdziwego zdarzenia? Z pewnością nie. Jest po prostu za mały, z drugiej jednak strony nikt rozsądny nie będzie oczekiwał od kompaktu, aby woził koronowane głowy, a to przecież domena prawdziwych Limuzyn.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane