/  / Audi A3 – aktualizacja

Audi A3 – aktualizacja

null
© Audi
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

A3 zadebiutowało na rynku 20 lat temu. Obecnie jest jego stałym elementem, a na drogi wyjeżdża trzecia generacja kompaktu z Ingolstadt. Od jej premiery minęły już cztery lata, co stanowi mniej więcej połowę okresu życia modelu, nadszedł więc czas na kurację odmładzającą.

Na pierwszy rzut oka trudno stwierdzić, że zmieniło się cokolwiek, zmiany stylistyczne są bowiem kosmetyczne. Objęły kształt świateł przednich i tylnych, zderzaków, wzory felg i paletę kolorów. Zasadniczy kształt nadwozia pozostał niezmieniony. Ważniejszymi nowościami zdają się systemy wsparcia kierowcy oraz silniki. Nowością w A3 jest również Audi virtual cockpit, znany z większych modeli koncernu, innowacyjny system obsługi i informacji.

Aby dostrzec zmiany stylistyczne nadwozia, trzeba się mu dokładnie przyjrzeć. Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza. Reflektory odmłodzonego Audi A3  są bardziej płaskie, a ich krawędzie bardziej wyraziste. Zyskały nowy wygląd dzięki dolnej krawędzi, w której dodano charakterystyczny motyw „zęba rekina”. Światła ksenonowe plus należą do wyposażenia seryjnego, jako opcję Audi oferuje reflektory diodowe i reflektory diodowe Matrix. Pozioma grafika tylnych świateł i krawędź nad mocno zarysowanym, nowo zaprojektowanym dyfuzorem, podkreślają szerokość nowego A3.



Jednak nie zmiany zewnętrzne są w przypadku tej aktualizacji najbardziej istotne, a to, co zmieniło się pod nadwoziem Audi A3. Nowością w tym segmencie jest asystent jazdy w korku, współpracujący z systemem Audi adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop&Go. Ten opcjonalny układ utrzymuje bezpieczny odstęp naszego auta od pojazdu jadącego bezpośrednio przed nim, a w wersjach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów S tronic sprawia, że po krótkim zatrzymaniu, samochód ponownie, automatycznie rusza. Asystent jazdy w korkach może na krótko przejąć prowadzenie samochodu, pod warunkiem jednak, że pojazd nie przekroczył prędkości 65 km/h i porusza się po drogach dobrej jakości. Kolejną nowinką w rodzinie A3 jest dostępny opcjonalnie asystent wspomagający awaryjne hamowanie (Emergency Assist). System ten jest w stanie wyhamować pojazd, aż do jego bezpiecznego zatrzymania, jeżeli pomimo wielu ostrzeżeń nie rozpozna żadnej aktywności osoby kierującej pojazdem.

Nowy asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu ostrzega kierowcę przed pojazdami i pieszymi przecinającym jego tor jazdy do tyłu, na przykład, gdy powoli wyjeżdża z poprzecznego miejsca parkingowego. Atrakcją nowego Audi A3 jest też Audi virtual cockpit, po raz pierwszy dostępny w samochodzie klasy kompaktowej. Audi virtual cockpit, na ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala i o wysokiej rozdzielczości, wyświetla najważniejsze, związane z prowadzeniem samochodu informacje. W trybie klasycznym, wyświetlają się zegary i kontrolki wyglądające niczym analogowe i to one zajmują większą część ekranu TFT. W trybie infotainment natomiast, dominuje centralne okno z mapą nawigacji lub informacjami dotyczącymi telefonu, radia i systemu audio.

Serce terminala MMI to okrągły regulator obrotowo-przyciskowy, którego pierścień w najwyższej wersji wyposażenia podświetlono na biało. Na jego powierzchni znajduje się pole dotykowe służące do wprowadzania znaków, a także złożonych gestów palcami.  Rozwinięta obsługa głosowa nawigacji, radia, mediów i telefonu, rozumie teraz wiele sformułowań pochodzących z języka potocznego.

Radio MMI plus z elektrycznie wysuwanym, siedmiocalowym monitorem, montowane jest seryjnie. Dostępna na życzenie nawigacja MMI i MMI plus z MMI touch, dzięki zintegrowanemu z nimi modułowi Audi connect, wnosi do auta wiele funkcji dostępnych online. Należą do nich m.in. nawigacja Google Earth i Google Street View, informacje o ruchu drogowym pobierane w czasie rzeczywistym oraz praktyczne wskazówki dotyczące parkingów, celów podróży, wiadomości ze świata lub pogody. Transmisja odbywa się w standardzie przesyłu LTE. Sprzężenie telefonów komórkowych wyposażonych w system operacyjny iOS lub Android, odbywa się za pomocą Audi smartphone interface.

Gama silników modelu Audi A3 obejmuje cztery jednostki napędowe: dwie  benzynowe i dwie wysokoprężne (nie licząc oczywiście hybrydy o nazwie e-tron i sportowego S3). Zakres ich mocy sięga o110 KM do 150 KM. Po raz pierwszy w rodzinie Audi A3, klienci będą mogli zamówić samochód z jednostką trzycylindrową - 1.0 TFSI. Kompaktowy silnik generuje moc 115 KM i moment obrotowy 200 Nm, dostępny w zakresie od 2000 do 3500 obr./min. Spalanie w tej jednostce ogranicza się średnio do 4,5 l paliwa na 100 km, a emisja CO2 do 104 g na kilometr dla wersji ze skrzynią manualną. Nowy silnik benzynowy jest wydajny, bez uszczerbku dla przyjemności z jazdy. Wyposażone w taki motor Audi A3, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,7 sekundy, i dalej do 206 km/h.

Jednostkę 1.4 TFSI COD ultra wyposażono w technikę cylinder on demand. Oznacza to, że w momencie, gdy do napędu nie jest potrzebna wysoka moc, dwa cylindry mogą zostać wyłączone. Silnik o pojemności 1395 cm3 generuje moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 250 Nm. Zużycie paliwa jednostki z manualną skrzynią biegów wynosi średnio tylko 4,5 l na 100 km, a emisja: 105 g CO2 na kilometr.

1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM) imponuje oszczędnością: czterocylindrowej jednostce wystarcza średnio 3,8 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Emisja dwutlenku węgla, to 99 g na kilometr (z przekładnią S tronic). Drugi diesel, czterocylindrowy silnik TDI o pojemności 1968 cm3, w nowym Audi A3 oferuje 150 KM mocy z momentem obrotowym 340 Nm w przedziale od 1750 do 3000 obr./min.  W połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną, ta wersja zużywa średnio 4,0 l paliwa na 100 km (105 g CO2 na kilometr).

Napęd Audi A3 Sportback e-tron - hybrydowego auta typu plug-in - to połączenie silnika spalinowego 1.4 TFSI generującego moc 150 KM i wytwarzającego moment obrotowy 250 Nm, z silnikiem elektrycznym o mocy 102 KM i momencie obrotowym 330 Nm. Moc całego systemu o wartości 204 KM daje sportowe wrażenia z jazdy. Pełne ładowanie baterii litowo-jonowej (8,8 kWh) ze złącza prądu trójfazowego 380 V, trwa nieco dłużej niż dwie godziny. 10 KM  mocy zyskało Audi S3.  Wyposażono je w silnik 2.0 TFSI generujący 310 KM.



W nowym Audi A3, siły napędowe przekazywane są standardowo na koła przedniej osi. Napęd na cztery koła quattro zamówić można dla wersji z silnikami 1.6 TDI i 2.0 TDI. Audi S3, w napęd 4x4 wyposażane jest seryjnie.

Zawieszenie A3 zestrojono w ten sposób, by miało zbalansowany, a jednocześnie sportowy charakter. Dostępne opcjonalnie zawieszenie sportowe obniża karoserię o 15 mm, a zawieszenie sportowe S line aż o 25 mm. Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy pracuje precyzyjnie i oszczędnie. Na życzenie montowane jest progresywne wspomaganie kierownicy z napędem elektrycznym, w które seryjnie wyposażone są modele Audi S3. Nowe A3 standardowo jeździ na kołach w rozmiarze 16 cali, natomiast w linii wyposażenia sport — w rozmiarze 17 cali. Bogata paleta opcji oferuje nowe wzory felg dla rozmiarów 17, 18 i 19 cali.

Wnętrze prezentuje typową dla Audi wysoką jakość. Nowo zaprojektowana, trójramienna kierownica, może być na życzenie podgrzewana. Aby komfort podróży na dalekich dystansach był wyższy, Audi oferuje w nowym A3 fotel kierowcy z funkcją masażu. Ceny odświeżonego Audi A3, z nadwoziem pięciodrzwiowym, wyposażonego w trzycylindrowy silnik benzynowy zaczynają się od 98.200 złotych.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane