/  / Amerykanie rozbili nowiutkie Volvo XC90

Amerykanie rozbili nowiutkie Volvo XC90

null
© Volvo
null

Badania zderzeniowe amerykańskiego IIHS są zmorą wielu producentów. Słabe wyniki notowały w nich także drogie modele aut, które bez zarzutu wypadały we wcześniejszych testach europejskich.

Amerykański instytut ubezpieczeniowy IIHS jest znany z przeprowadzanych okresowo badań zderzeniowych, których wyniki niejednokrotnie szokowały opinię publiczną. Teraz w testach tej organizacji przyszedł czas na Volvo XC90 nowej generacji. Duży SUV ze Szwecji nie zawiódł, otrzymawszy najwyższe wyróżnienie Top Safety Pick+.

Na tytuł Top Safety Pick+ mogą liczyć jedynie najbezpieczniejsze pojazdy na rynku amerykańskim. Aby zakwalifikować się do testu, należy spełnić kryteria Top Safety Pick oraz otrzymać ocenę dobrą w czterech z pięć kategorii dotyczących ochrony pasażerów, a dodatkowo w jednej z prób wypaść co najmniej zadowalająco.

Trudny test
IIHS postanowił sprawdzić bezpieczeństwo samochodów podczas najgroźniejszych wypadków i stworzył obrysowe testy zderzeniowe, w których samochód uderza z prędkością 64 km/h w nieodkształcalną przeszkodę szerokością 25% swojego przodu. W testach europejskich samochody uderzają w przeszkodę częściowo odkształcalną, ale szerokością 40% przodu. Dlatego właśnie w testach za Oceanem nadwozie pojazdu i pasażerowie poddani są znacznie większym przeciążeniom.

Podczas symulacji IIHS doskonale zadziałały systemy stabilizujące tor jazdy XC90. Po uderzeniu w przeszkodę samochód dalej jedzie prosto, podczas gdy inne auta gwałtownie się obracały.



Specjaliści z IIHS podkreślali działanie nowej wersji systemu City Safety, zamontowanego w XC90. Auto badano w teście automatycznego hamowania przed przeszkodą i zarówno przy prędkości 19 km/h, jak i 40 km/h próby zakończyły się skutecznym, automatycznym wyhamowaniem przed przeszkodą.  

Volvo XC90 w badaniach Euro NCAP

IIHS pochwalił także ostrzeżenie o kolizji, pojawiające się w sytuacji zagrożenia na ekranie przed kierowcą. To dzięki temu rozwiązaniu XC90 otrzymało najwyższy możliwy wynik ("Superior") w zakresie przeciwdziałania uderzeniu przodem auta.

Kluczowym z wyników był jednak obrysowy test zderzeniowy IIHS, który wielokrotnie obnażał niedoskonałości sprawdzanych aut – nawet tych, które w symulacjach Euro NCAP otrzymały maksymalne oceny. W przypadku XC90 skutki uderzenia rogiem nadwozia okazały się być zaskakujące: auto dzięki poduszkom oraz kurtynom powietrznym nie tylko w pełni chroni głowę kierowcy podczas uderzenia, lecz także w bardzo małym stopniu odkształciło się, zmniejszając przestrzeń kierowcy o zaledwie 2 cale.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane