/  / 60 lat Toyoty 4x4 – cz. 1

60 lat Toyoty 4x4 – cz. 1

Samar.pl|
Toyota 4x4
© Toyota
Toyota 4x4Toyota 4x4Toyota 4x4Toyota 4x4Toyota 4x4Toyota 4x4Toyota 4x4nullnullnullnullnullnullnull

W tym roku przypada sześćdziesiąta rocznica powstania pierwszego modelu Toyoty, który posiadał napęd 4x4. Serwis Samar.pl, w dwóch odsłonach, przedstawi Państwu najważniejsze informacje na temat historii samochodów terenowych japońskiej marki oraz obecną gamę modeli 4x4 wraz z relacją z oficjalnych obchodów zorganizowanych przez polski oddział Toyoty.

Prace nad pierwszym japońskim lekkim samochodem terenowym zostały wymuszone działaniami wojennymi w trudnych warunkach terenowych podczas II wojny światowej. Armia potrzebowała pojazdu, który potrafiłby dotrzeć w niemal każde miejsce, a jednocześnie byłby pojazdem niezawodnym o prostej konstrukcji. Efektem tych prac był prototypowy model o nazwie AK, który pojawił się w 1941 roku. Dzięki wsparciu władz Kraju Kwitnącej Wiśni projekt był sukcesywnie rozwijany. Na krótki czas prace zostały wstrzymane z powodu wojennej porażki Japonii, lecz powrócono do nich już na początku lat 50-tych XX wieku. W taki sposób w roku 1951 powstało pierwszych 100 sztuk modelu BJ, który wykorzystywał doświadczenie prototypowego AK. Auto posiadało, oprócz napędu na 4 koła, sześciocylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 3,4 l i mocy 82 KM rodem z pojazdów ciężarowych. To właśnie dzięki ciężarowym korzeniom zawieszenie Toyoty BJ było stosunkowo miękkie i komfortowe. Dalsze prace rozwojowe mogły być kontynuowane głównie dzięki dużemu zamówieniu złożonemu przez japońską policję. Wtedy też dyrektor techniczny Hanji Umehara wymyślił nazwę Land Cruiser, a model terenowy miał stać się wizytówkę promującą firmę. Już 4 lata po debiucie modelu BJ powstała wersja Land Cruisera oznaczona jako J2, która zapoczątkowała ekspansję japońskiej marki w Stanach Zjednoczonych. Rok 1960 to pojawienie się kultowej wersji J4, popularnie nazywanej „czterdziestką”. Auto posiadało już reduktor terenowy, zawieszenie oparte na resorach piórowych i sztywny most, co zapewniało doskonałe właściwości w terenie. W późniejszym czasie to w nim zadebiutowała jednostka wysokoprężna. O sukcesie wersji J4 niech świadczy fakt, iż była ona produkowana nieprzerwanie aż przez 24 lata.

Kolejne lata przyniosły wyodrębnienie trzech gałęzi Land Cruisera. Pierwsza z nich została nazwana Heavy Duty i była kontynuatorem wersji BJ i J4. Samochody te miały być głównie wykorzystywane do pracy w trudnym terenie. Obecnie tą grupę reprezentuje wersja J70 produkowana od 1984 roku aż do dnia dzisiejszejszego, niestety nie jest ona dostępna na rynku polskim. Drugą gałęzią została linia o nazwie Light Duty. Była ona skierowana do zdecydowanie szerszego grona odbiorców, którzy chcieliby wykorzystywać samochód terenowy również w sposób rekreacyjny. Auta z tej linii zostały więc zdecydowanie bardziej komfortowo zestrojone oraz posiadały bogatsze wyposażenie. Jednocześnie pojawiły się w nich kompaktowe jednostki napędowe. Wszystko to nie spowodowało jednak utraty właściwości terenowych. Do linii Light Duty należały m.in. modele J7, występujące tylko z nadwoziem 5-drzwiowym, a także J9 („dziewięćdziesiątka” produkowana w latach 1996-2003), J12 (2002-2010), a obecnie reprezentantem tej grupy jest seria J15 o handlowej nazwie Land Cruiser 150. Ostatnią już gałęzią rozwoju Land Cruisera jest linia Station Wagon, która wyróżniała się największymi rozmiarami, najmocniejszymi silnikami oraz luksusowym wyposażeniem. Pojazdy te miały zapewnić kierowcy oraz pasażerom jak najbardziej komfortowe warunki podróży zarówno po utwardzonych drogach,jak i podczas jazdy w terenie. Linia ta została zapoczątkowana w 1966 roku wraz z wersją J55, a kontynuowały je wersje J6 (1980-1989), J8 (1988-1998), J10 (1998-2008) i obecnie dostępny na rynku Land Cuiser J20 o handlowej nazwie V8.

Wszystkie modele Land Cuisera z każdej z trzech gałęzi rozwoju na przestrzeni lat charakteryzowały się cechą główną, która wyróżnia je na tle pozostałych samochodów z napędem 4x4. Od początku produkcji do dziś posiadały bowiem konstrukcję opartą o ramę i przez wiele lat wypracowały sobie renomę zdobywców bezdroży, potwierdzoną niezawodnością podczas rajdów terenowych takich jak Rajd Paryż-Dakar.

Już wkrótce druga część relacji, w której przedstawimy jak poradziły sobie obecnie dostępne na rynku modele Toyoty z napędem 4x4 podczas jazdy po bezdrożach Pojezierza Brodnickiego oraz na wymagającym terenie wciąż czynnej żwirowni.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane