/  / 5 błędów w obsłudze akumulatora

5 błędów w obsłudze akumulatora

null
© ADAC
null

Poprawnie eksploatowany, zadbany akumulator może przetrwać lata. Dlaczego więc co roku tysiące akumulatorów zawodzą? Bo źle je eksploatujemy! Dziś kilka słów o tym, jak prawidłowo obsługiwać akumulator, aby pracował wydajniej.

Najczęstszą przyczyną przedwczesnego rozładowania akumulatora jest zwiększony pobór energii przez urządzenia elektryczne w samochodzie. Zwłaszcza wtedy, gdy nie powinny one w ogóle pobierać prądu.

W praktyce samochód zawsze pobiera jakąś energię: na podtrzymanie pamięci sterowników albo alarmu. Wystarczy drobna usterka w instalacji elektrycznej, by ilość zużywanej wówczas energii znacznie wzrosła i akumulator rozładował się w jedną noc. Najczęstszym winowajcą jest źle podłączone radio, które po wyłączeniu może wcale nie pobierać mniej energii, albo uszkodzona lampka w bagażniku, która jest włączona przez cały czas.

Najprostszym sposobem uniknięcia problemów wynikających z tego typu usterek jest regularna kontrola natężenia postojowego (energii, którą pobiera wyłączony i zamknięty samochód). Jeżeli jest ono dużo większe niż 0,05 A, należy poszukać winowajcy w instalacji elektrycznej.

Brud i rozwiązania siłowe
Aby akumulator mógł spełniać swoją funkcję, musi być po prostu czysty! Na akumulatorze gromadzą się wilgoć, olej i kurz, które tworzą z czasem warstwę przewodzącą. Powoduje ona przepływ niewielkich prądów z bieguna dodatniego do bieguna ujemnego, co znacznie przyspiesza samowyładowanie akumulatora. Jeśli warstwa ta nie zostanie co jakiś czas usunięta, akumulator może zostać głęboko rozładowany i uszkodzony.

Istnieją także kierowcy, którzy swojemu akumulatorowi poświęcają... zbyt dużo uwagi. Tacy nadgorliwcy nie cofną się przed niczym, aby dolać wody destylowanej do akumulatora. Nawet jeżeli jest on szczelnie zamknięty i dostanie się do cel wymaga użycia metod siłowych.

"Tymczasem akumulatory szczelnie zamknięte pod żadnym pozorem nie mogą być otwierane - ostrzega Krzysztof Najder, ekspert z firmy Exide Technologies. "Takie akumulatory, jak np. z gamy Centra Futura, wyposażone są w wieczka specjalnej konstrukcji, w których poza kanałem wentylacyjnym zastosowano rozwiązania pozwalające ograniczyć parowanie wody podczas pracy akumulatora".

Siłowe otwarcie takiego akumulatora może wiązać się z jego nieodwracalnym uszkodzeniem, a nawet ryzykiem poparzenia elektrolitem.

Najpierw pomyśl, później kupuj
Przedostatnim z najczęściej popełnianych błędów jest zakup nieodpowiedniego akumulatora. Nie chodzi tu jednak tylko o niedopasowanie parametrów, ale także o niesprawdzenie stanu akumulatora przed jego zakupem.

Zawsze można zapytać sprzedawcę o datę produkcji akumulatora, niemniej jednak najlepiej jest własnoręcznie sprawdzić napięcie akumulatora, ponieważ nawet niedawno wyprodukowany akumulator może utracić cenne właściwości, jeżeli był przechowywany w nieodpowiednich warunkach. Kontrola napięcia (napięcie spoczynkowe akumulatora w sklepie powinno wynosić więcej niż 12,4 V) od razu wyjawi stan akumulatora.

Kierowcy, którzy mają samochód z systemem start/stop, muszą zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół: czy nowy akumulator dysponuje tą samą technologią, co poprzedni akumulator. I tak na przykład dostosowanego do wymagań nowoczesnych samochodów akumulatora z serii Exide Start-Stop AGM nie można wymienić na akumulator tradycyjny, w którym nie zastosowano technologii chłonnego włókna szklanego AGM (Absorbent Glass Matt), ponieważ dużo częstsze niż w standardowych układach napędowych rozruchy silnika powodują wyeksploatowanie tradycyjnego akumulatora już nawet po kilku tygodniach użytkowania.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane