/  / 450 koni z 2 litrów pojemności

450 koni z 2 litrów pojemności

Volvo Cars|
null
© Volvo Cars
null

Volvo prezentuje koncepcyjną jednostkę napędową z rodziny Drive-E. 4-cylindrowy silnik benzynowy ma dwa litry pojemności i osiąga moc 450 KM. Jest to możliwe dzięki potrójnemu turbodoładowaniu.

Wiele osób uważa, że z silników o stosunkowo niedużej pojemności nie da się osiągnąć znacznie więcej mocy niż obecnie. Najmocniejsze dwulitrowe jednostki benzynowe na rynku osiągają moc na poziomie około 360 KM. To parametry, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla silników aut wyczynowych, wymagających naprawy głównej co kilka godzin pracy.

Czy można wygenerować jeszcze większą moc z takich silników i podnieść ich kulturę pracy? Volvo postanowiło udowodnić, że jest to możliwe. W ubiegłym roku koncern wprowadził na rynek nową generację dwulitrowych silników turbodoładowanych z rodziny Drive-E, osiągających moc od 181 do 306 KM. Teraz nadszedł czas na kolejny pomysł marki ze Szwecji.

Nowy silnik koncepcyjny Volvo emituje niewiele spalin, jest lekki, a do tego wyeliminowano w nim niemal do zera efekt tzw. turbodziury. Jest to możliwe dzięki potrójnemu doładowaniu silnika. Tego rodzaju technologia jeszcze nigdy nie występowała w takiej konfiguracji – nową jednostkę o mocy 450 KM "uzbrojono" w elektryczny turbokompresor, który przekazuje sprężone powietrze nie do komór spalania, lecz do dwóch pracujących równolegle sprężarek. Duże ciśnienie doładowania wymagało zastosowania wydajnej, podwójnej pompy paliwowej.

Paliwo jest tłoczone pod ciśnieniem 250 bar, co jest dużą wartością jak na jednostkę benzynową. Stałe doładowanie wspomagane napędem elektrycznym sprawia, że silnik reaguje natychmiast na zmianę obciążenia bez żadnej zwłoki, która jest bolączką silników z jedną turbosprężarką.

Prace nad koncepcją 450-konnego silnika z rodziny Drive-E już we wczesnym stadium przyciągnęły uwagę i zachęciły do współpracy dostawców Volvo: AVL, Denso oraz Volvo Polestar Racing. Dzięki temu w procesie powstawania konceptu wykorzystane zostały technologie i zastosowania znane ze sportowych modeli wyścigowych.

Niewielki rozmiar silnika poprawia rozkład mas pomiędzy przednią i tylną osią oraz obniża środek ciężkości. Te dwa czynniki mają istotny wpływ na właściwości jezdne zarówno w samochodach sportowych, jak i miejskich. Specjaliści rozwijający silniki Volvo przypominają, że w latach 80-tych silniki Formuły 1 osiągały moc około 1200 KM z pojemności 1,5 l. Twierdzą, że obecnie największym zadaniem inżynieryjnym jest sprawienie, by jak najwięcej powietrza przepływało przez silnik i by było optymalnie spożytkowane. Nowoczesne układy turbodoładowania są niezbędnym elementem do osiągnięcia tego zadania.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane