/  / 40-lecie Rajdu Skoda

40-lecie Rajdu Skoda

null
© Skoda
nullnullnullnull

Legenda czeskich, a wcześniej czechosłowackich rajdów liczy sobie już 40 lat. Obecnie zwykle zapomina się o tym, że znany i powszechnie ceniony Rajd Bohemia wywodzi się bezpośrednio z prestiżowej konkurencji firmowanej marką Skoda.

W sezonach 1974-85 impreza nosiła nazwę Rally ŠKODA i była powołana przez wytwórnię nie tylko do celów propagandowych. Niemniej ważnym zadaniem rajdu było wykorzystanie go jako poligonu doświadczalnego dla nowych rozwiązań, wdrażanych następnie w różnym zakresie do modeli wielkoseryjnych.
 W pierwszym roczniku rajdu udział wzięły 152 załogi, w tym 72 zagraniczne. Taka frekwencja jest obecnie marzeniem organizatorów najpoważniejszych imprez tego typu. Pierwsza edycja Rally ŠKODA liczyła łącznie 1 800 km i składała się z różnorodnych konkurencji. Rajd posiadał formułę tzw. zlotu gwiaździstego, z wyznaczonymi punktami początkowymi: Pragą, Bratysławą, Budapesztem, Berlinem lub Warszawą.    
     
Jednym z impulsów, skutkujących powołaniem imprezy w sezonie 1974, były uroczystości 1000-lecia miasta-matecznika marki ŠKODA. W pierwszych dwóch rocznikach zmagań, barw fabrycznych marki broniły prototypy 200RS, a od sezonu 1976 - nieprzerwanie przez pięć kolejnych - na trasie imprezy królowały niepokonane 130-ki RS. Z pięciu zwycięstw tego modelu trzy (1977, 1979 oraz 1980) zostały wywalczone przez Norwega Johna Haughlanda, wybitnego kierowcę fabrycznego marki. W pozostałych rocznikach triumfowały narodowe załogi Blahna – Hlávka (1976) oraz Šedivy – Janeček (1979). Od roku 1978 rajd stał się częścią kalendarza Rajdowych Mistrzostw Europy, co automatycznie wzmocniło jego prestiż.
   
   W latach 80. i 90. okrzepłą już pod względem znaczenia imprezę zdominowały załogi korzystające z pojazdów zachodnioeuropejskich oraz japońskich wytwórni. Wielki powrót marki ŠKODA na odcinki specjalne zawodów, firmowanych już szyldem Rajdu Bohemia, nastąpił w sezonie 1999. Debiutowała w nim Octavia WRC, która w obsadzie Triner – Hůlka, rozgromiła konkurencję.

Kolejne sezony 2000-2002 padły również łupem tej konstrukcji, tym razem z ekipą Kresta – Tománek. W 2006 roku formułę zawodów rozbudowano o entuzjastycznie przyjętą przez kibiców formułę – przejazd pojazdów historycznych Bohemia Historic Show.

Od roku 2009 monopol na zwycięstwo przejęła Fabia S2000, zdobywając najwyższe podium imprezy z załogami Hänninen – Markkula (2009 oraz 2010) i Loix – Miclotte (2011). W edycji 2010 Rajd Bohemia został włączony do kalendarza Mistrzostw Polski, a tablica startowa imprezy powróciła do tradycyjnej szaty graficznej, zmienionej w roku 2000. W roku 2012, po tragicznym wypadku jednej z załóg, imprezę przerwano, nie ogłaszając jej wyników. W sezonach 2013 oraz bieżącym najwyższe trofeum rajdu trafiło w ręce duetu Kopecký – Dresler. Potwierdzeniem tego sukcesu są kolejne dwa miejsca podium Bohemia 2014 obsadzone również przez załogi Fabii S2000: Scandola – D’Amore oraz Wiegand – Christian.
Tegoroczny, 41. Rajd Bohemia był pełen odwołań do przeszłości. Dwie współczesne, wyczynowe Fabie S2000 otrzymały historyczne, czerwono-białe malowanie, typowe dla legendarnych modeli 180RS i 200RS. Metę wyznaczono równie symbolicznie – dokładnie przed budynkiem ŠKODA Muzeum. Rajd liczył niespełna 151 km, podzielonych na 12 prób – zatem znacznie mniej niż 40 lat temu.     
     
Równocześnie, na trasie imprezy testowano prototyp Fabii R 5 napędzanej doładowanym silnikiem o objętości 1,6 litra, której homologacja, już z nadwoziem modelu nowej generacji, spodziewana jest w połowie sezonu 2015.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane