/  / 40 lat Volkswagena Passata

40 lat Volkswagena Passata

VW|
null
© Volkswagen
null

40 lat temu zadebiutował Volkswagen Passat, który swoimi rozwiązaniami technicznymi i zgodną z duchem tamtych czasów stylistyką rozpoczął nową erę w dziejach marki. Obecna, siódma generacja natychmiast po wprowadzeniu na rynek stała się jednym z najpopularniejszych modeli.

Passat zaprezentowany został w maju 1973 roku, w lipcu (przed 40 laty) rozpoczęła się jego sprzedaż. Zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro hatchback, po którym wkrótce pojawiła się także wersja kombi, spotkał się z zainteresowaniem klientów jako nowość w klasie średniej samochodów.

Rok później znajdował się już na czele statystyki nowo zarejestrowanych samochodów w Niemczech. Pierwszy Passat, bazujący na ówczesnym Audi 80, pozostał w ofercie do 1980 roku. Powstało łącznie około 2,5 mln sztuk wersji B1.

Następca, oferowany do 1987 roku, był znów dostępny jako hatchback i kombi. Wprowadzono do niego nowe rozwiązania: napęd na wszystkie koła, silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem, 5-cylindrowy silnik benzynowy oraz „Formułę E” redukującą zużycie paliwa (prekursor dzisiejszej BlueMotion Technology).

Miano kultowego zyskała limuzyna B2, która otrzymała nazwę Santana. Jako światowe auto lat 80-tych samochód był produkowany nie tylko w niemieckim Emden, lecz także w Belgii, Hiszpanii, Brazylii, Meksyku, RPA i Japonii. Przede wszystkim jednak model ten stał się podstawą sukcesów marki w Chinach: produkcja Santany B2 była tam kontynuowana do 2012 roku, zmodyfikowana wersja przedłużona (Vista) nadal zjeżdża z taśmy produkcyjnej.

Drugą generację VW Passata wraz ze wszystkimi wariantami wyprodukowano w ilości razem około 5,5 mln sztuk. Jest to najwięcej ze wszystkich generacji.

Modele Passata trzeciej (1987 do 1993) i czwartej generacji (1993 do 1997) były produkowane wyłącznie w wersji limuzyna i kombi (z wariantu hatchback w rodzinie Passatów zrezygnowano). Nowe, zoptymalizowane pod względem aerodynamiki modele dzięki poprzecznemu wbudowaniu silnika i przekładni oferowały znacznie więcej miejsca we wnętrzu.

Wprowadzona została technologia TDI, silnik benzynowy z turbodoładowaniem, a nawet kompaktowy silnik sześciocylindrowy. Trzecia generacja Passatów sprzedała się w liczbie łącznie około 1,6 mln sztuk.

Zmodyfikowany, wyprodukowany w około 700 000 sztuk Passat B4 otrzymał wzmocnione nadwozie, więcej rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i jeszcze mocniejsze silniki wysokoprężne, co znacznie podniosło wartość tego modelu klasy średniej.

Piąta generacja (1996 do 2005) wyznaczała jeszcze wyższe standardy. W pełni ocynkowane nadwozie, nowoczesna technologia TDI, mocniejsze cztero-, pięcio-, sześcio- i ośmiocylindrowe silniki i poziom jakości znany z klasy wyższej sprawiły, że Passat stał się wzorcem w swojej klasie.

W Chinach, gdzie oferowana była nawet przedłużona wersja, ten wariant Passata był produkowany jeszcze w 2009 roku. Łącznie na świecie nabywców znalazło ponad 4 mln Passatów piątej generacji.

Oferowany od wiosny 2006 do 2009 roku, wyprodukowany w liczbie prawie 1,7 mln sztuk Passat B6 wprowadził dodatkowy wariant nadwozia: CC – eleganckie, czterodrzwiowe coupe. Po raz pierwszy Passat był dostępny z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG, do tego doszły mocne silniki wysokoprężne i benzynowe oraz oszczędne wersje BlueMotion.

Po nim pojawiła się aktualna, udoskonalona i jeszcze bardziej luksusowo wyposażona generacja, która pod względem bezpieczeństwa i systemów wspierających kierowcę podniosła poprzeczkę jeszcze wyżej. Passat B7 pojawił się w kilku odmianach, w tym w nowej wersji Alltrack z wyżej zawieszonym nadwoziem i opcjonalnym napędem na wszystkie koła.

Światową rodzinę Passatów uzupełniły produkowane za granicą, samodzielne modele takie jak chiński New Midsize Sedan i Passat wytwarzany w fabryce Chattanooga w USA.

Passat znacznie przyczynił się do długotrwałego sukcesu marki Volkswagen. Wniósł wkład w wyższe pozycjonowanie marki i upowszechnienie nowoczesnych technologii.

Do końca ubiegłego roku Volkswagen sprzedał łącznie na świecie ponad 20 milionów Passatów i jego odmian modelowych.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane