/  / 3-cylindrowy silnik w nowym MINI

3-cylindrowy silnik w nowym MINI

MINI|
null
© MINI
nullnullnullnullnullnullnullnull

Już w roku przyszłym na rynku pojawi się MINI nowej generacji. Samochód wyposażono m.in. w udoskonaloną technologię podwozia oraz jednostki napędowe, które koncern BMW AG opracował własnymi siłami i które chce zastosować nie tylko w autach MINI.

Po raz pierwszy przyszłe modele MINI będą korzystać zarówno z trzy-, jak i cztero-cylindrowych silników, które będą oferowały jeszcze większy zakres osiągów, a także wyznaczą nowe standardy w zakresie osiąganych mocy, komfortu i niezawodności.

Jakość nowych silników jest bezpośrednim rezultatem unikalnych doświadczeń rozwojowych Grupy BMW w dziedzinie technologii napędowych. Dzięki konstrukcji odpowiadającej specyfice marki, a nawet poszczególnych jej modeli, charakterystyki i osiągi samochodów pozwolą marce MINI pozostać synonimem niepowtarzalnych wrażeń z jazdy samochodem - zapowiada kultowa brytyjska marka, która obecnie należy do koncernu BMW AG.

Więcej mocy, ale mniej CO2
Wspólną cechą nowych jednostek napędowych jest technologia MINI TwinPower Turbo, która pozwala na optymalizację zarówno osiągów, jak i sprawności silników. W przypadku silników benzynowych pakiet technologii obejmuje turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu zaworów ssących i wydechowych (podwójny Vanos), a w wersjach o większych mocach bezstopniowo zmienne sterowanie rozrządu w opatentowanym przez BMW Group systemie Valvetronic.

Silniki Diesla będą natomiast wyposażone w turbosprężarki, a także w najnowszą generację systemu bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail.

Wszystkie nowe silniki zostały zaprojektowane do typowej dla MINI konfiguracji poprzecznej względem osi pojazdu, a ich konstrukcja jest zwarta i lekka. Spełniają one normę czystości spalin Euro

6. Zarówno benzynowe, jak i dieslowskie jednostki napędowe otrzymały zamknięte aluminiowe bloki cylindrów. Kuty stalowy wał korbowy ze zintegrowanym napędem wałków wyrównoważających, zoptymalizowane masowo tłoki kute korbowody przyczyniają się do podwyższenia osiągów silnika poprzez zmniejszenie strat tarcia.

Silniki trzycylindrowe otrzymały pojedyncze wałki wyrównoważające ich pracę, natomiast silniki czterocylindrowe wyposażono w dwa wałki wyrównoważające obracające się w przeciwne strony. Głowice we wszystkich wersjach silnikowych są wykonane z aluminium.

Inne podobieństwa między silnikami łatwo dostrzec w ich osprzęcie, w działaniu pomp olejowych sterowanych z użyciem mapy zawierającej charakterystykę pracy, a także w mechanicznym uruchamianiu pompy płynu chłodzącego, które to funkcje obok odpowiednio działającego alternatora oraz sprężarki klimatyzacji pozwalają zaoszczędzić kolejne krople paliwa, składając się na efektywność całego silnika.

Na premierę rynkową nowej generacji układów napędowych MINI przygotowało trzycylindrowy silnik dysponujący mocą 136 KM z pojemności 1,5 litra. Równolegle oferowany będzie silnik czterocylindrowy o mocy 192 KM o pojemności skokowej 2,0 litra.

Osiągi typowe dla MINI
Wszystkie nowe silniki benzynowe gwarantują spontaniczną reakcję na naciśnięcie pedału przyspieszenia, charakteryzują się wysokimi momentami obrotowymi i wysokimi mocami. Tak więc na przykład trzycylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 220 Nm przy prędkości obrotowej 1250 obrotów na minutę, z możliwością chwilowego zwiększenia wartości momentu do 230 Nm za pomocą funkcji overboost.

Silnik czterocylindrowy o mocy 192 KM osiąga moment obrotowy 280 Nm przy tej samej prędkości obrotowej silnika (300 Nm z funkcją overboost), a maksymalna prędkość obrotowa wszystkich nowych silników benzynowych osiąga 6500 obr/min.

Sportowemu charakterowi silników dobrze służy pozycji turbosprężarki zintegrowanej z kolektorem wydechowym. Krótka droga strumienia spalin pozwala na szybką i skuteczną reakcję turbosprężarki. Ponadto niskiej emisji spalin sprzyja zoptymalizowanie pozycji katalizatora i elektronicznie regulowanego zaworu upustowego.

Skuteczne i precyzyjnie dozowanie paliwa umożliwia układ bezpośredniego wtrysku z wtryskiwaczami centralnie umieszczonymi między zaworami, tuż obok świec zapłonowych. Elektroniczne sterowanie kątem wałka rozrządu i skokami zaworów ssących to kolejne rozwiązania techniczne pozwalające na optymalizację reakcji silnika, zużycia paliwa i emisji spalin wszystkich nowych silników benzynowych samochodów MINI.

Nowa konstrukcja zapewnia silnikom lepsze właściwości termodynamiczne, natomiast bezpośredni wtrysk systemu Common Rail pracujący przy ciśnieniu maksymalnym 2000 barów zapewnia szczególnie dokładne, ale też oszczędne dawkowanie paliwa.

Na czele stawki nowej generacji silników wysuwa się trzycylindrowy diesel, który z pojemności skokowej 1,5 litra wytwarza moc maksymalną wynoszącą 116 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 270 Nm. Dzięki spontanicznej reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia i wysokiej sprawności energetycznej silnik ten gwarantuje postęp pod względem przyjemności jazdy, a przy tym zapewnia wymierne korzyści przy tankowaniu (jest on o ponad 7% oszczędniejszy w stosunku do poprzednika).

Nowo opracowane przekładnie (manualna i automatyczna) będą także miały swój wkład w jeszcze większą radość, jaką niesie jazda samochodem MINI, w czym z pewnością nie przeszkodzi osiągnięta dzięki tym przekładniom jeszcze wyższa sprawność układu napędowego.

Nowe przekładnie manualne są wyposażone w innowacyjny czujnik przełożeń, który pozwala na odpowiednie dostosowanie prędkości obrotowej silnika podczas zmiany biegów. Pozwala to na szczególnie szybką i sportową zmianę biegów z zachowaniem właściwych obrotów silnika w czasie tej zmiany.

Automatycznie działająca funkcja start-stop będzie wykorzystywana w przyszłych modelach MINI także w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, co pozwoli uniknąć niepotrzebnego zużywania paliwa po zatrzymaniu się na skrzyżowaniach lub w korkach w gęstym ruchu miejskim.

Ponadto w samochodach wyposażonych w system nawigacji momenty zmiany biegów mogą być dostosowane do szczegółów aktualnie przejeżdżanej trasy. W ten sposób może zostać wybrany najodpowiedniejszy bieg przy dojeżdżaniu do skrzyżowania lub przed wykonaniem skrętu w boczną ulicę.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane