/  / 3-cylindrowy silnik Opla w centrum uwagi

3-cylindrowy silnik Opla w centrum uwagi

Opel|
null
© Opel
null

Według zapewnień Opla, turbodoładowany silnik 1.0 o mocy 115 KM wyznacza nowe standard kultury pracy silników trzycylindrowych. Pierwszy silnik z nowej rodziny małych jednostek benzynowych z bezpośrednim wtryskiem zadebiutuje w modelu Adam (rok 2014).

Na Kolokwium w Akwizgranie Opel ujawnił szczegółowe informacje na temat swojego nowego 3-cylindrowego silnika benzynowego. Omawiana jednostka jest nie tylko oszczędna i bardziej przyjazna dla środowiska, ale także przewyższa wiele silników 4-cylindrowych pod względem wspomnianej kultury pracy oraz skuteczności wytłumienia hałasu i wibracji.

Mimo niewielkich rozmiarów silnik ten generuje moc 115 KM i aż 166 Nm momentu obrotowego w przedziale 1800-4700 obr./min. Takie wartości zapewniają lepsze przyspieszenie przy niskiej prędkości obrotowej w porównaniu z większymi silnikami o zbliżonej mocy przy znacznie niższym zużyciu paliwa i emisji CO2.

Na przykład w porównaniu z aktualnie stosowanym przez Opla wolnossącym silnikiem 1.6 nowy silnik 1.0 SIDI Turbo (zapłon iskrowy, bezpośredni wtrysk) zapewnia taką samą moc maksymalną przy maksymalnym momencie obrotowym wyższym o 30% oraz zużyciu paliwa mniejszym o 20%.

W silniku zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne takie jak wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, ultrakompaktowy system turbodoładowania, układ bezstopniowej zmiany faz rozrządu oraz lekką konstrukcję aluminiową z kolektorem wydechowym zintegrowanym z głowicą cylindrów. Liczne modyfikacje z zakresu inżynierii akustycznej (takie jak konstrukcja bloku cylindrów uwzględniająca aspekt akustyczny, wałek wyrównoważający w misce olejowej, strukturalne odseparowanie układu wtrysku i wału korbowego, łańcuchy napędu rozrządu z odwróconymi zębami i ekrany akustyczne) pozwoliły osiągnąć wzorcowy poziom kultury pracy silnika.

1.0 SIDI Turbo to pierwszy z nowej rodziny modułowych trzy- i czterocylindrowych silników benzynowych z kategorii poniżej 1,6 litra, opracowanej w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów na mocne jednostki gwarantujące dobre osiągi mimo zmniejszonej pojemności. Silnik wraz z nową 6-biegową przekładnią manualną zadebiutuje w planowanych na przyszły rok egzemplarzach modelu Adam.

Wszystkie wersje pojazdu z silnikiem 1.0 SIDI Turbo są przystosowane do systemu Start/Stop, a w cyklu mieszanym powinny emitować znacznie poniżej 100 g/km CO2.

"Projektując ten mały silnik, postawiliśmy sobie za cel nie tylko ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2, ale także udowodnienie, że trzy cylindry mogą zapewnić taką samą kulturę pracy jak cztery lub więcej - tłumaczy Matthias Alt, główny inżynier Opla z działu małych silników benzynowych.
 
"Udało nam się u samego źródła rozwiązać typowe problemy zwykłych silników trzycylindrowych (związane z wyważeniem, hałasem i drganiami). Jesteśmy przekonani, że klienci będą miło zaskoczeni efektami naszej pracy. To bardzo dynamiczny i dopracowany silnik trzycylindrowy, który nie ogranicza przyjemności z jazdy. Krótko mówiąc, zapewnia on wysoką kulturę pracy i bardzo dobre osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa".
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane