/  / (Nie)dawnych wspomnień czar

(Nie)dawnych wspomnień czar

null
null

Jeszcze nie tak dawno królowały na polskich drogach, dziś popadły w zapomnienie i rzadko można je ujrzeć gdzie indziej niż na starych zdjęciach lub w muzeach poświęconych motoryzacji. Starszym kierowcom przywodzą wspomnienia młodości, dla młodych stanowią jedynie ciekawostkę z minionych czasów. „Samochody osobowe krajów socjalistycznych” - bohaterowie najnowszej książki Zdzisława Podbielskiego.

Autor przedstawił w niej samochody osobowe, produkowane w pięciu europejskich państwach „obozu socjalistycznego”: Czechosłowacji, Jugosławii, NRD, ZSRR (uwaga dla młodych Czytelników: były kiedyś takie państwa), Rumunii oraz Polsce w okresie od zakończenia II wojny światowej do upadku socjalizmu na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Dlaczego tylko w tych pięciu? Po prostu, dlatego, że w pozostałych krajach tzw. Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej albo w ogóle nie istniał przemysł motoryzacyjny, albo – jak na Węgrzech – nie wytwarzano samochodów osobowych.

Tytuł „Samochody osobowe krajów socjalistycznych” w pełni wyjaśnia, czego Czytelnik może spodziewać przystępując do lektury książki (pod warunkiem, że wie co to były „kraje socjalistyczne” i nie jest mu obcy skrót RWPG). Red. Podbielski uszeregował prezentowane pojazdy według krajów producentów, a opisy poprzedził krótkim rysem historycznym rozwoju motoryzacji w poszczególnych krajach. Dzięki ogromnej wiedzy Autora, nie tylko teoretycznej (jako pracownik ośrodka konstrukcyjno-badawczego zawodowo badał wiele z opisywanych modeli), książka nabiera waloru dzieła historycznego. Czytelnik znajdzie w niej nie tylko mnóstwo danych technicznych aut, ale również ciekawe informacje na temat okoliczności powstania poszczególnych modeli oraz ich kolejnych modyfikacji.  

Najnowsza propozycja red. Podbielskiego to opowieść o (w znacznej mierze) zamkniętym rozdziale historii. Nie ma już RWPG ani krajów socjalistycznych, nie ma opisywanych modeli, a nawet większości marek. Okres transformacji przeżyły praktycznie tylko dwie: Skoda i Dacia, a i to dzięki nawiązaniu rozsądnej współpracy z firmami pochodzącymi z „obozu krajów kapitalistycznych”. Szkoda, ze podobny los nie spotkał żadnej polskiej marki. Przyczyny takiego stanu rzeczy to temat na zupełnie inną książkę.

Zdzisław Podbielski
Wieloletni pracownik Przemysłowego Instytutu Motoryzacji (d. BKPMot., COKBPMot.), kierownik sekcji informacji technicznej, następnie inżynier badań pojazdów samochodowych. Przeprowadził badania drogowe wielu pojazdów zagranicznych i polskiej konstrukcji, w tym pojazdów licencyjnych PF125p, Berliet i PF126p. Doradca i asystent dyrektora technicznego Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego POLMO.

Działalność publicystyczną rozpoczął w miesięczniku „Technika Motoryzacyjna”, współpracował z czasopismami: „Motoryzacja”, „Motor”, „Auto Sukces”, „Moje Auto”, „Auto Bazar”, „Moto Kurier” i „Moto Express”, pisał teksty dot. motoryzacji w „Przeglądzie Technicznym”, „Gromadzie Rolnik Polski”, „Kurierze Lubelskim” i „Rzeczpospolitej”.

Miłośnikom motoryzacji znany jest z prowadzonego działu „Poznajemy samochody” w popularno-naukowym miesięczniku „Młody Technik”. Był redaktorem prowadzącym i redaktorem naczelnym miesięcznika „Rzeczoznawca Samochodowy”.

Zdzisław Podbielski napisał ok. 20 książek poświęconych motoryzacji, w tym m.in.: „Samochody osobowe – marki i modele”, „Samochody ciężarowe”, specjalne i autobusy”, „Łaziki”, „W fabryce samochodów”, „Pojazdy włoskie”, „Pojazdy francuskie”, „Pojazdy Republiki Federalnej Niemiec” i „Pojazdy japońskie”. Jest współautorem (z Hilarym Wilczkiem) „Słownika motoryzacyjnego – znormalizowane pojęcia i określenia” oraz (ze Zdzisławem Walentowiczem) opracowania pt. „Polski przemysł motoryzacyjny”.

Zdzisław Podbielski, Samochody osobowe krajów socjalistycznych, Warszawa 2013, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane