/  /  /  /  / Volvo XC90 utrzymuje czołową pozycję pod względem bezpieczeństwa
Volvo XC90

Volvo XC90

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Wyższa
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Volvo XC90 utrzymuje czołową pozycję pod względem bezpieczeństwa

Volvo|
null
© Volvo
null

Produkowane przez Volvo Cars sportowo-rekreacyjne XC90, zdobywca licznych nagród, jest obecne na rynku od roku 2002 i od tego czasu zyskało dużą popularność nie tylko wśród większych rodzin. I nie jest to jedynie zasługą przestronnej kabiny i wygodnych miejsc dla siedmiu osób. Jednym z najważniejszych powodów jest wysoki poziom bezpieczeństwa, na który składała się długa lista rozwiązań niespotykanych w segmencie SUV w momencie debiutu tego samochodu.

Volvo Cars dysponuje najnowocześniejszym na świecie laboratorium do testowania bezpieczeństwa samochodów. Możliwości, jakie ono oferuje, w połączeniu z intensywnymi badaniami oraz kompleksową wizją kwestii bezpieczeństwa, stanowią podstawę głębokiej wiedzy Volvo na temat tego, co dzieje się w trakcie wypadku drogowego oraz sposobów działania poszczególnych elementów bezpieczeństwa biernego w rzeczywistej sytuacji drogowej. Wiedza ta pozwala tworzyć nowe modele samochodów, które w maksymalnym stopniu pomagają uniknąć wypadku, a gdy już do niego dojdzie, zapewniają skuteczną ochronę. To kompleksowe podejście do kwestii bezpieczeństwa oraz gruntowna wiedza w tym zakresie były jednymi z najważniejszych atutów Volvo Cars, gdy firma ta wkraczała do segmentu SUV. Naszą ambicją było stworzenie takiego samochodu sportowo-rekreacyjnego, który pod względem stabilności prowadzenia i poziomu ochrony w różnych rodzajach zderzeń dorównywałby najlepszym limuzynom.

Volvo XC90 konsekwentnie uzyskuje wysokie noty i pozytywne oceny w testach przeprowadzanych przez niezależne organizacje. Pięć gwiazdek w Euro NCAP zawdzięcza w znacznej mierze wszechstronnej ochronie osób w samochodzie oraz skutecznym zabezpieczeniom dla dzieci. Podobne rezultaty XC90 uzyskało w ocenie IIHS (Insurance Institute For Highway Safety). Model otrzymał najwyższe noty w zderzeniach czołowych niecentralnych oraz zderzeniach tylnych. Volvo XC90 jest także jednym z pięciu samochodów w grupie modeli sportowo-rekreacyjnych i modeli typu pick-up, które uzyskały najwyższe oceny za ochronę przed urazami kręgów szyjnych.

Kolejnym dowodem wysokiego poziomu bezpieczeństwa w XC90 są uzyskane przez siostrzaną w stosunku do IIHS organizację o nazwie Highway Loss Data Institute wyniki porównań kosztów ponoszonych przez firmy ubezpieczeniowe. I tu znowu XC90 okazało się liderem pośród średniej wielkości samochodów w segmencie SUV.

Volvo XC90 jest nowoczesnym samochodem sportowo-rekreacyjnym, zbudowanym jak zwykły samochód osobowy z samonośnym nadwoziem, efektywnymi strefami kontrolowanego zgniotu, nisko położonym środkiem ciężkości i nowoczesnymi rozwiązaniami minimalizującymi ryzyko odniesienia obrażeń ciała bez względu na okoliczności i rodzaj zderzenia. Ponadto XC90 wyposażone jest w unikalne rozwiązanie przeciwdziałające przewróceniu na bok - dość powszechnej przypadłości starszych modeli w segmencie SUV. Jest to żyroskopowy układ stabilizacji przechyłów (Roll Stability Control - RSC), który w aktywny sposób zapobiega przewróceniu samochodu. W krytycznej sytuacji układ powoduje ograniczenie chwilowej mocy silnika oraz odpowiednie przyhamowanie jednego lub większej liczby kół, w celu ustabilizowania samochodu.

Natomiast gdy dojdzie do przewrócenia samochodu, jego pasażerowie są chronieni przez wewnętrzne elementy bezpieczeństwa biernego, takie jak pasy bezpieczeństwa z napinaczami i kurtyny powietrzne. Ponadto chroniąca pasażerów niezwykle sztywna klatka bezpieczeństwa do minimum ogranicza ryzyko deformacji kabiny.

Ponieważ ten rodzaj samochodu jest popularny wśród większych rodzin, Volvo Cars wiele uwagi poświęciło trzeciemu rzędowi siedzeń. Mogą z nich z powodzeniem korzystać nie tylko dzieci, ale i osoby dorosłe o wzroście do około 160 cm, bez uszczerbku dla komfortu i względów bezpieczeństwa. Oba siedzenia w trzecim rzędzie mają bardzo mocną konstrukcję, a ich usytuowanie nad tylną osią przyczynia się do ograniczenia ryzyka obrażeń w kolizjach bocznych. Ponadto kurtyny powietrzne obejmują swoim działaniem pasażerów trzeciego rzędu siedzeń, co w momencie debiutu samochodu było rozwiązaniem jeszcze niespotykanym na rynku.

W celu uzyskania odpowiedniej odległości od ścian nadwozia, siedzenia umieszczone w trzecim rzędzie są nieco mniejsze od pozostałych. Za nimi pozostaje jeszcze sporo miejsca, co w głównej mierze zawdzięczać należy niezwykle korzystnemu ustawieniu silnika, które pozwoliło uzyskać stosunkowo długą przestrzeń wewnętrzną kabiny samochodu.

Mniejsze dzieci najlepiej posadzić na integralnym podwyższeniu na środkowym miejscu w drugim rzędzie siedzeń. Siedzenie to można wysunąć o około 300 mm do przodu, by rodzice na przednich fotelach samochodu mieli lepszy kontakt ze swą pociechą.

W modelu XC90 Volvo Cars zadbało również o innych użytkowników drogi, w tym pieszych i rowerzystów. Gładko zaokrąglony przód oraz spory zapas miejsca pomiędzy pokrywą komory silnikowej a silnikiem zmniejszają ryzyko spowodowania obrażeń w razie kolizji. Konstrukcja przodu samochodu ogranicza ryzyko uszkodzenia mniejszego samochodu.

Wszystkie rodzaje silników w Volvo XC90 montowane są poprzecznie, co sprzyja zarówno większej przestronności kabiny, jak i bezpieczeństwu biernemu. Poprzecznie ustawiony silnik zabiera najmniej miejsca z długości samochodu, co pozwala uzyskać efektywne strefy kontrolowanego zgniotu.

Dzięki niezwykle zwartej budowie możliwe także było poprzeczne zamontowanie nowego, wysoce sprawnego sześciocylindrowego silnika rzędowego, jaki obecnie dostępny jest w XC90. Cały blok napędowy, wraz z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów, jest jedynie o 3 mm dłuższy od analogicznego zespołu z jednostką pięciocylindrową. Jego całkowita długość wynosi 625 mm.

Swoje zwarte wymiary silnik ten zawdzięcza między innymi umieszczeniu osprzętu - np. pompy wspomagania układu kierowniczego oraz sprężarki klimatyzacji - z tyłu, nad skrzynią biegów. Przekazywanie napędu odbywa się za pośrednictwem kół zębatych na tylnym końcu wału korbowego (Rear End Ancillary Drive - READ). Osadzony w kadłubie silnika alternator ma napęd bezpośredni. Ponadto tłumik drgań stosunkowo długiego wału korbowego umiejscowiony jest wewnątrz kadłuba silnika.

Oprócz wszechstronnej ochrony przed skutkami wypadku, XC90 wyposażono również w szereg zaawansowanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa czynnego. Jest to między innymi wspomniany wcześniej układ stabilizujący przechyły RSC, który przeciwdziała przewróceniu samochodu. XC90 wyposażone jest również w układ antypoślizgowy DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), który stabilizuje samochód w razie ryzyka poślizgu bocznego.

W celu zapewnienie możliwie najlepszej widoczności podczas jazdy w ciemności po krętej drodze, Volvo Cars wprowadziło aktywne podwójne reflektory ksenonowe, które odpowiednio wychylając się, podążają za krzywizną zakrętu. Zastosowany w układzie mikroprocesor zbiera oraz analizuje szereg parametrów i na tej podstawie dostosowuje kierunek świecenia do aktualnych warunków. Reflektory wychylane są o kąt 15 stopni w obu kierunkach, co w sumie daje 30 stopni zakresu ustawienia, pozwalając na oświetlenie dłuższego odcinka łuku drogi. W dzień funkcja ta jest automatycznie wyłączana w celu ograniczenia niepotrzebnego zużycia energii.

Volvo XC90 wyposażone jest również w układ monitorujący martwe pola widoczności BLIS (Blind Spot Information System). Zamontowane w zewnętrznych lusterkach wstecznych kamery rejestrują obecność w martwym polu widoczności innego pojazdu, poruszającego się równolegle. W takiej sytuacji zapala się lampka ostrzegawcza w odpowiednim lusterku wstecznym, pozwalając uniknąć sytuacji kolizyjnej. Dzięki temu kierowca ma pełniejszą kontrolę sytuacji drogowej.

Z myślą o bezpieczeństwie ewentualnych przechodniów oraz w celu ułatwienia kierowcy manewrowania na biegu wstecznym, Volvo Cars wprowadza układ wspomagający parkowanie z kamerą monitorującą sytuację z tyłu samochodu. Jest to zaawansowany technicznie układ, który stanowi nie tylko dodatkowo oko z tyłu samochodu, ale również pokazuje zamierzony tor jazdy przy cofaniu. Obraz sytuacji z tyłu samochodu przekazywany przez szerokokątną kamerę wyświetlany jest na ekranie systemu nawigacyjnego nad zespołem wskaźników. Kąt widzenia dobrany jest tak, aby obejmować maksymalny obszar, jednak bez nadmiernych zniekształceń.

Na ekranie dodatkowo pokazywane są pomocnicze linie, które wskazują miejsce zakończenia aktualnie wykonywanego manewru. Układ tych linii zmienia się w zależności od kąta skrętu kierownicy, pomagając kierowcy dobrać właściwe ustawienie kół. Wspomaganie parkowania z kamerą monitorującą sytuację z tyłu samochodu jest układem całkowicie zintegrowanym z samochodem. Jego debiut rynkowy przewidywany jest na jesieni.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Volvo XC90