/  /  /  /  / Przełomowa technologia wtrysku paliwa u Volvo
Volvo XC60

Volvo XC60

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Cena141 200 zł - 224 500 zł (aktualizacja: 2016-10-01)
Emisja CO2117 g/km - 179 g/km
Żużycie paliwa4,5 L/100km - 7,7 L/100km
 

Przełomowa technologia wtrysku paliwa u Volvo

Volvo Car|
null
© Volvo
null

VEA (Volvo Engine Architecture) to nowa rodzina silników czterocylindrowych, która pojawi się w ofercie Volvo pod koniec bieżącego roku.

Obejmie ona zarówno jednostki benzynowe, jak i diesle. W jednostkach wysokoprężnych zastosowana zostanie technologia i-Art, wpływająca na ograniczenie zużycia paliwa i podnosząca osiągi aut.

Dzięki umieszczeniu oddzielnych czujników ciśnienia przy każdym wtryskiwaczu, zamiast stosowanego dotąd pojedynczego sensora w szynie Common Rail, układ i-Art jest w stanie dokładniej kontrolować ciśnienie i regulować wtrysk paliwa indywidualnie dla każdego z czterech cylindrów.

Jak podkreślił Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering w Volvo Car Group: "Podniesienie ciśnienia paliwa w szynie Common Rail do 2500 barów oraz zastosowanie technologii i-Art to kolejna rewolucja w silnikach Diesla. To przełomowy krok, tak samo ważny jak wprowadzenie w 1976 roku sondy Lambda do katalizatora spalin".

Specjalista tak wyjaśnia działanie układu: "Każdy wtryskiwacz zakończony jest maleńkim komputerem, który stale monitoruje ciśnienie wtrysku. System i-Art wykorzystuje te pomiary i odmierza optymalną dawkę paliwa dla każdego cyklu spalania".

Rezultat? Połączenie wyższego ciśnienia paliwa z technologią i-Art pozwoliło obniżyć zużycie paliwa, wyraźnie ograniczyć emisję spalin, podnieść osiągi, a także poprawić dźwięk silnika.

Pełna gama zmian
Pierwsze modele Volvo wyposażone w silniki VEA trafią do polskich salonów już na przełomie listopada i grudnia. Konstrukcje VEA zaczną sukcesywnie wypierać dotychczasowe jednostki napędowe, będzie to jednak rozłożony na lata proces.

Najpierw debiutują dwa, dwulitrowe silniki benzynowe o mocy 230 i 280 KM o rzędowym układzie czterech cylindrów. To spora nowość, ponieważ dotąd Volvo słynęło ze swoich rzędowych "piątek".

Jednocześnie do oferty zostanie wprowadzony nowy diesel o tej samej pojemności, o mocy 181 KM. To także będzie konstrukcja cztero-, a nie jak dotychczas pięciocylindrowa.

Z oferty wycofany zostanie silnik D4 o mocy 163 KM, dostępny m.in. w gamie S60, V60, XC60, S80, XC70 oraz V70.

Docelowo w samochodach Volvo stosowane będą wyłącznie silniki wysokoprężne oparte o technologię Common Rail oraz jednostki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Będą one łączone z różnymi turbosprężarkami przez co gama dostępnych jednostek napędowych będzie bardzo bogata: od silników bardzo oszczędnych po te nastawione na maksymalną moc.

Część z nich będzie w przyszłości uzupełniana o napęd elektryczny i inne nowatorskie technologie.

8-stopniowe automatyczne skrzynie biegów
Nowe silniki VEA będzie można skonfigurować z nową, ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów, która przyczyni się do dalszego ograniczenia zużycia paliwa.

W połączeniu z nowymi silnikami, przekładnia ta poprawi reakcję pojazdu na gaz. Moc będzie przekazywana płynnie, a zmiana przełożeń będzie odbywać się szybko i wyjątkowo gładko.

Kierowca będzie miał także możliwość sekwencyjnego przełączania biegów za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy.

"Duże, 8-cylindrowe silniki przejdą do historii. Ich miejsce zajmą małe, nowoczesne konstrukcje o bardzo dobrych osiągach. Jednostki o czterech cylindrach będą mocniejsze od obecnych sześciocylindrowych, zużywając przy tym mniej paliwa niż dziś. A w połączeniu z napędem elektrycznym wejdą one na obszar osiągów zajmowany dziś przez silniki V8 - podsumowuje Derek Crabb.

Silniki nowej rodziny będą produkowane w szwedzkim Skovde.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Volvo XC60