/  /  /  / REJESTRACJE 2013 | To był nieco lepszy rok
Volvo

Volvo

Zmień
Po raz pierwszy nazwa Volvo pojawiła się w 90 lat temu na łożyskach kulkowych. Jako znak towarowy oficjalnie zarejestrowano ją 22 czerwca 1915 roku. Od tego czasu znakiem Volvo sygnowano każde łożysko, wyprodukowane przez SKF, na którego zewnętrznej stronie umieszczano logo Volvo. Wraz z rozwojem firmy znak ten pojawiał się na samochodach, ciężarówkach, łodziach czy samolotach.
Dowiedz się więcej o marce
 

REJESTRACJE 2013 | To był nieco lepszy rok

CEPIK|
null
nullnullnull

Rosnąca od kilku miesięcy – choć nie bez przeszkód - liczba rejestracji nowych samochodów osobowych nie pozostawiała wątpliwości. Miniony rok dla polskiego rynku „musiał” zakończyć się na plusie. Kropkę na „i” postawiły bardzo dobre wyniki rejestracyjne w grudniu.

W ostatnim miesiącu ubiegłego roku Polacy kupili i zarejestrowali 26 435 aut, o 9,74 proc. więcej niż w listopadzie, i aż o 25,49 proc. więcej niż w grudniu 2012 r. Te dobre wyniki nie pozostały bez wpływu na miniony rok. W całym 2013 r. krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 289 912 nowych samochodów osobowych, o 6,31 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2012.

Czy był to rok udany? – pytają eksperci. Odpowiedź nie wydaje się tak jednoznaczna, jak by na to wskazywały dostępne dane. W pierwszych miesiącach roku sprzedaży towarzyszył pesymizm wynikający z mniejszej liczby rejestracji w porównaniu do odpowiednich okresów 2012 roku. W drugiej połowie roku pesymizm stopniowo zmieniał się w optymizm, tym większy, im bardziej rosła sprzedaż. Pod koniec roku jednak widoczny od kilku miesięcy trend wzrostowy liczby rejestracji, zaczął tracić rozpęd. - Przyczyn tego zjawiska prawdopodobnie należy upatrywać w mniejszej niż w poprzednich miesiącach skali zakupów wśród klientów instytucjonalnych. Przedłużający się proces podejmowania decyzji w sprawie derogacji podatku VAT od zakupu samochodów firmowych zwiększał szansę na kilkumiesięczną lukę derogacyjną na początku następnego roku i chwilowy powrót do oferty aut ze 100 proc. odliczeniem VAT. Taka sytuacja „zawieszenia” pomiędzy końcem jednej derogacji, a początkiem obowiązywania drugiej, sprzyja zakupom instytucjonalnym i wiele firm, szczególnie tych mniejszych, mogło wstrzymywać się z planowanym nabyciem aut do wyjaśnienia się sytuacji. Tym więc trudniej prezentowane dane określić mianem absolutnie optymistycznych – twierdzi Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar.

Na wyniki 2013 roku duży wpływ miały także liczne przypadki rejestrowania na siebie samochodów przez dealerów, a przede wszystkim utrzymujące się na wysokim, co najmniej kilkunastoprocentowym poziomie, zjawisko tzw. reeksportu, czyli wywozu samochodów za granicę. Po uwzględnieniu wstępnych szacunków dotyczących jego skali (w grudniu było to około 2 800 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych  w Polsce wyglądała zatem nieco inaczej niż prezentują to „suche” dane zaczerpnięte ze statystyk CEP. Liczba zarejestrowanych w grudniu aut, które pozostały w kraju sięgnęła nieco ponad 23,6 tys. sztuk, a w ciągu całego 2013 roku wyniosła ok. 251,9 tys. pojazdów (w tym czasie 37 990 samochodów zostało wysłanych za granicę).

IBRM Samar jako pierwszy zwrócił publicznie uwagę, że zjawisko to zaburza właściwą ocenę sytuacji. Pozornie, wydaje się, że rynek nowych samochodów osobowych rósł, podczas gdy w rzeczywistości rosły tylko statystyki sprzedażowe producentów, a Polacy nadal rzadko odwiedzali krajowe autosalony. Opinię tę podziela wielu przedstawicieli branży motoryzacyjnej - To nieuczciwe, gdy niektórzy importerzy chwalą się w mediach, że rodacy najchętniej wybierają właśnie ich samochody. W praktyce okazuje się, że znaczna część tych aut znalazła nabywców za naszą zachodnią granicą. Po wyeliminowaniu ze statystyk rejestracyjnych reeksportu inaczej będzie wyglądał ranking najpopularniejszych marek i modeli – mówił Jacek Pawlak, prezes spółki Toyota Motor Poland.

To nieodosobniona opinia. - Zakładanie ciemnych okularów i korzystanie z pokusy niedostrzegania zjawiska nie jest dobrym rozwiązaniem tego problemu, chociaż ułatwia realizację planów sprzedaży. Naszym zdaniem lepiej jest jednak sprzedawać auta na rodzimym rynku, bo tylko w ten sposób można długofalowo zadbać o rozwój własnej sieci autoserwisów -  wtórował Andrzej Gemra, zastępca dyrektora marketingu Renault Polska.

 
Od wielu miesięcy można było się spodziewać jakie marki zajmą miejsca na podium w 2013 r. Na pierwszym miejscu znalazła się Skoda. Od stycznia do grudnia Polacy kupili i zarejestrowali 36 395 tych aut, o 13,09 proc. więcej niż w 2012 roku. Miniony rok czeska marka zakończyła udziałem w rynku na poziomie 12,55 proc. wobec 11,80 rok wcześniej. To jedyna marka, której udział w rynku w ubiegłym roku przekroczył poziom 10 proc. Druga pozycja przypadła w udziale bratniemu Volkswagenowi. Polacy w 2013 roku kupili i zarejestrowali 26 133 auta tej marki, o 13,36 proc. więcej niż w 2012 roku. Brąz przypadł w udziale Toyocie. Auta tej japońskiej marki zarejestrowano 23 476 razy, o 18,26 proc. więcej niż rok wcześniej. Tym razem była to ostatnia w zestawieniu marka, która przekroczyła próg 20 tys. zarejestrowanych samochodów.

To czołowe grono firm może z pewnością zaliczyć 2013 rok do udanych. Trudno natomiast jednoznacznie ocenić wyniki Chevroleta. Jeszcze miesiąc temu pisaliśmy o wielkiej niespodziance jaką sprawiła ta marka, należąca do koncernu General Motors, po raz pierwszy w tym roku awansując do pierwszej dziesiątki najchętniej rejestrowanych aut w Polsce (była na 10 pozycja). Chwilę potem GM ogłosił, że marka ta będzie wycofywana stopniowo z większości rynków europejskich, co wiąże się ze zmianą globalnej strategii koncernu. Nie pozostało to bez wpływu na sprzedaż Chevroletów Polsce.  Grudzień był dla marki gorszy zarówno w porównaniu z listopadem jak i grudniem 2012 roku. Na koniec roku Chevrolet spadł na 12 pozycję z wynikiem 10 685 aut, zaledwie o 2,02 lepszym niż w 2012 roku ( jeszcze na koniec listopada wzrost liczony rok do roku wynosił 3,09 proc.) Kłopoty rywala skrzętnie wykorzystała Dacia. Ta prężnie rozwijająca się w ostatnich latach marka wskoczyła na koniec 2013 r. na 10 pozycję, rejestrując w kraju 10 810 samochodów, o 12,96 proc. więcej niż przed rokiem.  

Na pewno do udanych minionego roku nie może zaliczyć Fiat. Ta włoska marka wypadła w minionym roku z pierwszej 10 najpopularniejszych marek. 13 pozycja na koniec 2013 roku (9 220 aut, spadek liczby rejestracji o 26,77 proc. musiał być daleko rozczarowujący dla firmy niegdyś goszczącej na czołowych pozycjach rankingów.
 
To był natomiast z pewnością kolejny dobry rok dla marek premium. W grudniu Polacy kupili i zarejestrowali 2 171 aut z wyższej półki, o 8,71 proc. więcej w porównaniu z sytuacją sprzed roku.  Od stycznia do grudnia w Polsce zarejestrowano 25 480 sztuk aut marek premium, o 12,21 proc.  proc. więcej niż przed rokiem.
Na czele marek premium w 2013 roku znalazło  się BMW. Niemiecka marka zarejestrowała 6 269 aut, o 12,85 proc. więcej w porównaniu z sytuacją z 2012 roku. Na drugiej pozycji miniony rok zakończyło Audi (5 573 sztuk, plus 9,04 proc.). Dalej był Mercedes (5 517 sztuk, plus 15,23 proc. W niniejszym rankingu nie uwzględniono jednak modeli dostawczych Mercedesa, m.in. modelu Citan, rejestrowanych jako samochody osobowe. Po ich uwzględnieniu marka znalazłaby się na drugiej pozycji w rankingu) Tuż poza podium było Volvo. Ta szwedzka marka zarejestrowała 4 913 samochodów, o 9,67 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marek premium w całym rynku wyniósł 8,84 proc.

Nie był to natomiast dobry rok dla klientów indywidualnych. W grudniu 2013 roku ich udział w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł zaledwie ok. 40,5 proc., co oznacza jednak wzrost wobec poprzedniego miesiąca. Udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł ponad 59,4%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili 15 728 aut. W sumie w 2013 roku firmy zarejestrowały ponad 168 tysięcy samochodów. Liczba ta oznacza udział na poziomie ponad 58 proc. I to one ratowały w dużej mierze  w 2013 r. rynek przed spadkami.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane

Najnowsze wiadomości - Volvo

Reklama