/  /  /  /  / Mazda chce być japońskim BMW
Volvo V40 Cross Country

Volvo V40 Cross Country

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Cena107 600 zł - 155 000 zł (aktualizacja: 2016-10-01)
Emisja CO296 g/km - 149 g/km
Żużycie paliwa3,7 L/100km - 6,4 L/100km
 

Mazda chce być japońskim BMW

null
null

Wojciech Halarewicz, wiceprezes Mazda Motor Europe: Moim zadaniem jest wypromowanie Mazdy, jako marki premium. Dziś swój cel widzę właśnie w realizacji tego zadania.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Paweł Janas, IBRM Samar: Czy to prawda, że to przedstawiciele firmy Mazda spotkali się 25 stycznia z wicepremierem i ministrem Gospodarki Januszem Piechocińskim by rozmawiać o japońskich inwestycjach w Polsce?
Wojciech Halarewicz, wiceprezes Mazda Motor Europe: Azjatycki inwestor, o którym wcześniej Pan premier wspominał miał być podobno zainteresowany uruchomieniem w Polsce produkcji samochodów. Mazda takich planów nie ma.

Czy ta deklaracja dotyczy tylko Polski czy całej Europy?
Obecnie nasza firma nie ma planów inwestycyjnych związanych z produkcją nowych samochodów na Starym Kontynencie.

To kryzys nie sprzyja podejmowaniu takich decyzji? A może obserwowane ostatnio słabnięcie jena wobec euro zwiększa opłacalność eksportu aut z japońskich fabryk do Europy?
Kryzys nie ma z tym nic wspólnego. Dziś jest, jutro go nie będzie. Zawsze będziemy mieli natomiast do czynienia z dużym ryzykiem kursowym. W ciągu ostatnich lat Mazda nieraz ponosiła straty w związku z umacnianiem się kursu jena wobec euro. Dziś relacje między obiema walutami nam sprzyjają, ale zawsze tak nie będzie. Musimy, zatem zapewnić sobie większe bezpieczeństwo naszych operacji w Europie poprzez zmniejszenie ryzyka kursowego. Można to zrobić na dwa sposoby. Pierwszy zakłada uruchomienie produkcji samochodów w Europie. Ale moim zdaniem, to kompletnie nie ma sensu. By budowa fabryki opłacała się, musiałaby ona produkować rocznie 90 tysięcy samochodów na rynek europejski, i to jednego modelu. Tymczasem żadne nasze auto nie osiąga takiego poziomu sprzedaży. Można też teoretycznie rozważać różne alianse i produkować z kimś wspólnie 10-20 tysięcy sztuk. Takich planów jednak na razie również nie mamy. Lepszym pomysłem jest kupowanie w Europie części i komponentów. Wtedy, w przypadku umacniania się jena, ich eksport do Japonii rekompensowałby straty wynikające z wysyłania Mazd do Europy. Obecnie trwają zawansowane analizy opłacalności takiego przedsięwzięcia.

To jednak tylko działania zabezpieczające. Na czym będzie koncentrowała się strategia Mazdy w Europie w najbliższych latach?
Dla nas najważniejsza jest praca nad nowym pozycjonowaniem brandu. Dziś marka postrzegana jest odmiennie w poszczególnych krajach. Polacy uważają mazdy za samochody o lekko sportowym charakterze, dla Włocha mazda to dobre auto za przystępną cenę, tak samo zresztą jak KIA czy Hyundai. Dla Rosjan to wciąż młody brand, dający dużo frajdy z jazdy. W Niemczech z kolei marka traktowana jest, jako propozycja dla ludzi powyżej 50 roku życia (!). Chcemy by to postrzeganie było za kilka lat jednakowe w każdym z państw europejskich. Mazda chce się stać japońskim BMW! Wejść do segmentu aut premium.

?
Dziwi się Pan. Tak samo dziwili się dziennikarze, gdy wejście do grupy aut z wyższej półki zapowiadało 20 lat temu BMW. Podstawy już są: nasze auta mają styl, intuicyjność obsługi i dobre osiągi. W niektórych przypadkach oferujemy więcej niż BMW czy Audi. Tylko Mazda 6 na rynku europejskim dostępna jest dziś z silnikiem spełniającym normę Euro VI. W ciągu 2-3 lat odnowimy całą gamę modeli. Wszystko zaczęło się od premiery Mazdy CX-5 w ubiegłym roku. Teraz przyszedł czas na Mazdę 6, za którą w najbliższych latach podążą kolejne nowe modele. Za 5 lat widzę je w rankingach sprzedaży obok BMW, Audi czy Mercedesa.

Wejście do segmentu premium będzie oznaczało, że wzrosną ceny oferowanych przez Mazdę samochodów?
Nie mamy takich planów, nie uważam, by samochody z wyższej półki były wyłącznie autami dla ludzi bardzo zamożnych. Choć oczywiście wypromowanie Mazdy, jako samochodu klasy premium ma na celu zwiększenie sprzedaży i poprawienie rentowności firmy.

Dziś wiele firm motoryzacyjnych myśli o rozwoju produkcji aut „dyskontowych” lub właśnie nastawia się na auta premium. To ma być patent na kryzys. W przypadku Mazdy też tak jest?
To jest patent nie tylko na kryzys, ale głównie na dalsze funkcjonowanie firmy tej wielkości na rynku światowym. Jesteśmy stosunkowo niedużą, w pełni niezależną firmą. Musimy więc znaleźć swoje miejscu na rynku, coraz bardziej zdominowanym przez wielkie, konsolidujące się koncerny. Nie chcemy przy tym produkować samochodów na skalę masową, czyli np. 6-7 mln sztuk rocznie. Nasza strategia zakłada wzrost produkcji z 1,3 mln aut obecnie do maksymalnie 1,7 mln za kilka lat.

A jak przedstawiają się plany na dziś? Ile aut firma chce sprzedać w Europie?
Cały rynek europejski w 2013 r. będzie podobny do ubiegłorocznego, czyli wyniesie pomiędzy 12 a 13 mln sztuk. Mazda chce rosnąć. Sądzę, że sprzedamy ponad 200 tysięcy samochodów, włączając w to rynek rosyjski i rynki niezależnych importerów.

Najbliższe kilka lat będzie Pan budował nowy wizerunek marki. A czy marzy się Panu w przyszłości taka pozycja w Maździe, jaką w firmie Kia wywalczył Peter Schreyer? Niedawno awansował on ze stanowiska stylisty marki na prezesa całego koncernu.
Nie myślę nawet o takich stanowiskach. Jestem skupiony na działaniu, a nie na pozycji w firmie. Moim zadaniem jest wypromowanie Mazdy, jako marki premium. Dziś swój cel widzę właśnie w realizacji tego zadania. Jeśli osiągnę sukces, na pewno ktoś w Maździe będzie dalej chciał wykorzystać moje umiejętności. Jeśli mi się nie powiedzie, to wezmę się za sprowadzanie do Polski włoskich win i mozarelli. Po kilku latach pracy we Włoszech mam dobre rozeznanie rynku:-)


Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Volvo V40 Cross Country