/  /  /  / Oto seryjnie produkowany samochód zużywający 0,9 l paliwa na 100 km
Volkswagen

Volkswagen

Zmień
Volkswagen, marka samochodów produkowanych przez niemiecki koncern Volkswagen AG. Nazwa oznacza w tłumaczeniu "Ludowy samochód" lub "Samochód ludu".Historia firmy rozpoczęła się 17 stycznia 1934 , gdy Ferdinand Porsche przedstawił rządowi niemieckiemu projekt samochodu - legendarnego Garbusa, który został zatwierdzony do produkcji w 1938 roku.
Dowiedz się więcej o marce
 

Oto seryjnie produkowany samochód zużywający 0,9 l paliwa na 100 km

Volkswagen|
null
© Volkswagen
nullnullnull

Volkswagen XL1 ze zużyciem paliwa 0,9 l/100 km jest najoszczędniejszym seryjnym samochodem na świecie. Dzięki napędowi hybrydowemu plug-in dwuosobowe auto może przejechać nawet 50 km tylko na prąd, nie emitując w ogóle szkodliwych substancji.

Pod względem konstrukcji XL1 realizuje w 100% zasady obowiązujące w odniesieniu do samochodów sportowych: niewielka masa (795 kg), perfekcyjna aerodynamika (Cw 0,189) i nisko położony punkt ciężkości (wysokość 1153 mm). Dzięki tym cechom innowacyjnemu Volkswagenowi wystarczy tylko 8,4 KM, aby przemieszczać się ze stałą prędkością 100 km/h; w trybie elektrycznym na przejechanie jednego kilometra XL1 zużywa poniżej 0,1 kWh.

Supernowoczesna, lekka konstrukcja, dopracowana aerodynamika i system hybrydowy plug-in składający się z dwucylindrowego silnika TDI (48 KM), silnika elektrycznego (27 KM), 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG i baterii litowo-jonowej sprawiają, że nowy Volkswagen XL1 emituje tylko 21 g/km CO2.

Rozwijający prędkość maksymalną 160 km/h XL1 może w razie potrzeby przyspieszyć od zera do 100 km/h w czasie 12,7 sekundy. Nie ulega wątpliwości, że deklarowane przez producenta spalanie 0,9 l/100 km to dotychczas nieosiągalna wartość, której uzyskaniem Volkswagen na nowo zdefiniował granice możliwości technicznych w motoryzacji.

Pod względem koncepcyjnym XL1 to trzeci etap ewolucji strategii 1-litrowych samochodów Volkswagena. Ferdinand Piech na początku XXI wieku sformułował wizjonerski cel zakładający doprowadzenie do produkcji seryjnej pełnowartościowego, nadającego się do codziennej eksploatacji samochodu zużywającego jeden litra paliwa. Wraz z dwuosobowym XL1 wizja ta stała się rzeczywistością.

Mimo nadzwyczajnej efektywności XL1 udało się stworzyć koncepcję nadwozia lepiej przystosowaną do codziennego użytku niż w przypadku dwóch wcześniejszych prototypów. W zaprezentowanym w 2002 roku 1-litrowym samochodzie oraz w L1 z 2009 roku ze względu na aerodynamikę pasażer siedział za kierowcą. W nowym XL1 ich fotele umieszczone są prawie jak w normalnych autach (jeden obok drugiego), z niewielkim przesunięciem fotela pasażera do tyłu.

XL1 ma długość 3888 mm, szerokość 1665 mm i wysokość tylko 1153 mm. Według standardów dla samochodów osobowych są to ekstremalne wymiary. Dla porównania: aktualny model Polo ma podobną długość (3970 mm) i szerokość (1682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1462 mm).

Nawet typowy samochód sportowy jak na przykład Porsche Boxster jest o 129 milimetrów wyższy (1282 mm).
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane

Najnowsze wiadomości - Volkswagen

Reklama