/  /  /  /  / PORÓWNANIE | Volkswagen Golf VII vs Skoda Octavia III
Volkswagen Touran

Volkswagen Touran GP2

Zmień
SegmentVany / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PORÓWNANIE | Volkswagen Golf VII vs Skoda Octavia III

IBRM Samar|
Volkswagen Golf 2012
© IBRM Samar
Volkswagen Golf 2012Volkswagen Golf 2012Volkswagen Golf 2012Skoda Octavia 2013Skoda Octavia 2013Skoda Octavia 2013

Jesienią ubiegłego roku w sprzedaży pojawiła się VII generacja Golfa, a obecnie do salonów sprzedaży trafia Octavia III generacji. Volkswagen Golf i Skoda Octavia są jednymi z najpopularniejszych modeli klasy niższej średniej. Łączna ich sprzedaż w połączeniu z Jettą (wersja sedan Golfa) stanowi ok. 30% swojej klasy oraz prawie 8,5% całego rynku.

Nadwozie:
Na razie obydwa modele dostępne są tylko w wersji hatchback. W przypadku Golfa można wybierać pomiędzy odmianą 3-drzwiową (stanowiącą margines sprzedaży na polskim rynku) lub 5-drzwiową. Octavia dostępna jest tylko w wersji 5 drzwiowej. Wkrótce w ofercie pojawią się odmiany kombi.
Golf i Octavia są pierwszymi modelami (obok Audi A3 oraz Seata Leona), które powstały na nowej modularnej platformie nadwoziowej MQB, która pozwoli m.in. na redukcję masy pojazdów oraz zunifikowanie silników i przekładni napędowych.
Nadwozie Skody jest większe niż Golfa. Rozstaw osi Octavii wynosi 2 686 mm, o 49 mm więcej niż w Golfie, ale też o 111 mm więcej niż w poprzedniej generacji czeskiego auta. Jeszcze większa jest różnica w długości. W przypadku Octavii wynosi ona 4 659 mm, o 310 mm więcej niż Golfa.  Większe wymiary przekładają na znaczne różnice w objętości bagażnika. Objętość bagażnika mierzona do wysokości siedzeń wynosi dla Golfa 380l, a w Octavii aż 590 l. Przy złożonej tylnej kanapie i załadunku po dach objętość bagażnika wzrasta odpowiednio do 1 270 l w Golfie oraz do 1 580 l w Octavii. Pod względem objętości Octavia jest liderem w swojej klasie bijąc na głowę swojego kuzyna.

Nowa Skoda Octavia kombi i pierwsze przymiarki cenowe

Silniki:
Oba modele korzystają z silników dostępnych w gamie koncernu Volkswagena. W przypadku Skody są to 4 silniki benzynowe (1,2l TSI o mocy maksymalnej 85 KM; 1,2l TSI o mocy maksymalnej 105 KM, 1.4l TSI o mocy maksymalnej 140 KM oraz 1,8l TSI o mocy maksymalnej 180 KM) oraz 2 silniki diesla (1,6l TDI o mocy maksymalnej 105 KM i 2,0l TDI o mocy maksymalnej 150 KM). Golf napędzany jest tymi samymi silnikami z wyjątkiem silnika benzynowego 1.8l. Oprócz wcześniej wymienionych silników  w ofercie Volkswagena znajduje się bardzo popularny silnik benzynowy 1.4 TSI o mocy maksymalnej 122 KM. Zastanawiające, dlaczego nie jest on montowany w czeskim samochodzie. Jako ciekawostkę można wspomnieć, że silnik benzynowy 1,4 TSI 140 KM można nabyć w przypadku niemieckiego auta z unikalna na skalę światową funkcją automatycznego odłączania pary cylindrów (ACT). Dzięki tej innowacyjnej technologii silnik spełnia normy EURO6. Testowe średnie zużycie paliwa spadło z 5,2 do 4,7 l/100 km, średnia emisja CO2 z 119 do 109 g/km.
Wszystkie silniki (za wyjątkiem najsłabszego) obu aut mogą współpracować ze skrzyniami mechanicznymi lub dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG. Wkrótce w ofercie pojawi się Golf GTI z silnikiem o mocy 220 KM ostatnio zaprezentowany podczas Genewskiego Salonu Samochodowego.

Nowy Volkswagen Golf GTI. Samochód pojawi się w Polsce

Zawieszenie:
Rozwiązania konstrukcyjne zawieszeń obu modeli są podobne. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumnę McPhersona z wahaczem poprzecznym. W tylnym zawieszeniu występuje belka skrętna z wahaczami wleczonymi lub zawieszenie wielowahaczowe dla silników o większej mocy. W przypadku Octavii zawieszenie wielowahaczowe będzie montowane w samochodach z silnikami o mocy większej niż 150 KM, zasilanych CNG (1.4 CNG 110 KM) lub z napędem na cztery koła. W Volkswagenach Golfach zawieszenie wielowahaczowe będzie montowane w autach z silnikami o mocy większej niz 120 KM.

Wyposażenie:
Zarówno Golf i Octavia sprzedawane są w 3 wersjach wyposażeniowych: Trendline, Comfortline, Highline (Golf) oraz Active, Ambition i Elegance (Octavia). W przypadku Golfa najpopularniejszą jest najdroższa Highline stanowiąca ok. 2/3 sprzedaży. Jaka będzie najpopularniejsza wersja wyposażeniowa Octavii trudno jest na razie określić, gdyż model dopiero wchodzi na rynek, a pierwsze zarejestrowane samochody są autami demonstracyjnymi dealerów.  Można domniemywać, że podobnie jak to było w przypadku dotychczasowej generacji, będzie to wersja wyposażeniowa Ambition.

Szczegółowe porównanie Golfa VII Comfortline oraz Octavii III Ambition  zasilanych silnikiem benzynowym 1,4 TSI o mocy 140 KM sprzężonym ze skrzynią mechaniczną 6-biegową.

Bezpieczeństwo:
Obydwa modele koncernu Volkswagen prezentują podobny poziom bezpieczeństwa. W testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskały 5 gwiazdek. Wyposażone są w siedem poduszek powietrznych w standardzie (czołowa dla kierowcy i pasażera, dwie boczne na przednich siedzeniach, dwie kurtynowe oraz kolanowa dla kierowcy) oraz za dopłatą dwie boczne dla pasażerów tylnych siedzeń. W standardzie montowane są układy stabilizacji toru jazdy ESP z wszystkimi obecnie możliwymi funkcjami m.in. kontrolującymi rozkład sił hamowania czy to na prostej, czy w zakręcie, zapobiegającemu blokowaniu hamulców, wspomaganie nagłego hamowania, kontrolującymi przyczepność podczas przyspieszania, czy w sposób elektroniczny blokowanie mechanizmu różnicowego. Dodatkowo zarówno w Golfie i Octavii zastosowano w standardzie hamulec multikolizyjny  - pomagający ograniczyć skutki kolizji. Hamulec multikolizyjny automatycznie przyhamowuje pojazd, który uległ zderzeniu, aby w istotnym stopniu zmniejszyć występującą jeszcze energię kinetyczną i ograniczyć możliwość wystąpienia kolejnego uderzenia.

Gwarancja:
Obydwa modele objęte są identyczną gwarancją: mechaniczna 2 lata, na lakier 3 lata, perforacyjna – 12 lat. Ważność assistance jest taka sama i wynosi 2 lata.

Podsumowanie:
Reasumując można powiedzieć, że oba samochody pod względem konstrukcyjnym i wyposażenia są bliźniakami. Różnią je tylko wymiary zewnętrzne (zwłaszcza bagażnika), gdyż wymiary wewnętrzne są prawie takie same. Porównywalne są też ceny cennikowe podobnych konfiguracji z tymi samymi silnikami i przekładniami.  Realne ceny tych samochodów mogą się różnić, jeśli importer będzie stosował w przypadku Skody intensywną politykę rabatową i promocyjną, podobnie jak to czynił dotychczas. Sprzedaż poprzedniej generacji Octavii była prawie trzy razy większa niż Golfa i Jetty razem wziętych. Obecnie trudno powiedzieć, czy nowa Octavia powtórzy popularność swojej poprzedniczki. Do tej pory Octavia była uważana za tani samochód dla rodziny poszukującej przestronnego auta z pojemnym bagażnikiem. Obecna generacja wyraźnie przesunęła się w kierunku wyższej klasy. Dotychczasowi nabywcy szukający taniego samochodu rodzinnego mogą skierować się w kierunku wewnętrznego konkurenta z oferty  Skody, co prawda mniejszego, ale tańszego modelu Rapid. Dotychczasowa Octavia, zwłaszcza w wersji kombi, była niekwestionowanym liderem rynku flotowego. Klient flotowy, podobnie jak i nabywca indywidualny, może także zmienić swoje preferencje i wybrać Rapida kombi, który wkrótce ma się pojawić w sprzedaży.
Na korzyść Golfa będzie pracować uzyskanie ostatnio prestiżowego tytułu „Car of the Year 2013”.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama