/  /  /  /  / PREZENTACJA | Volkswagen Polo GTI (180 KM), 3-drzwiowy
Volkswagen Polo

Volkswagen Polo

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Volkswagen Polo GTI (180 KM), 3-drzwiowy

IBRM Samar|
Volkswagen Polo GTI 2012
© IBRM Samar
Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012Volkswagen Polo GTI 2012

Pod lupę wzięliśmy najmniejsze i najtańsze GTI w ofercie Volkswagena. Polo GTI z silnikiem 1.4 TSI o mocy 180 KM posiada preselekcyjną, dwusprzęgłową, 7-stopniową przekładnię DSG.

Pierwsza generacja Volkswagena Polo zadebiutowała w 1975 roku. Model ten był bliźniaczą konstrukcją wypuszczonego rok wcześniej Audi 50 lecz – ze względu na politykę koncernu i status marki Audi – Volkswagen był dużo tańszy. Podstawowa wersja Polo z niemal spartańskim wyposażeniem i czterocylindrowym benzynowym silnikiem o pojemności 895 cm3 i mocy 40 KM kosztowała 7500 marek.
Choć Volkswagen oferował już wcześniej usportowione modele na bazie Polo I i II generacji (w tym słynne Polo G40), to na model GTI trzeba było poczekać do trzeciej generacji Polo  (typoszereg 6N). Polo Mk3 w usportowionej odmianie, a więc już z emblematem GTI opuściło fabrykę w 1995 roku w limitowanej liczbie 3000 sztuk. Pierwsze Polo GTI z silnikiem 1.6 o mocy 120 KM wyznaczało standardy w dziedzinie osiągów wśród małych aut.
Do dziś niewiele się zmieniło. Prezentowane, najmniejsze GTI w ofercie oparte na Polo piątej generacji należy do najnowocześniejszych małych aut typu „hot hatch” na polskim rynku. Samochód wyróżnia się na tle konkurencji nowoczesnym silnikiem z podwójnym doładowaniem oraz dwusprzęgłową skrzynią DSG. Jest też kilka innych innowacyjnych rozwiązań technicznych, które podnoszą przyjemność z jazdy i poziom bezpieczeństwa. Obecne Polo korzysta z tej samej płyty podłogowej (Volkswagen Group PQ25) co nowy Seat Ibiza (Mk4)  oraz Audi A1.
Polo Mk5 GTI debiutowało w Genewie w 2010 roku. Jest to najmocniejsze i najbezpieczniejsze seryjne Polo w historii. Topowa odmiana małego, miejskiego auta trafiła na polski rynek w 2011 roku. Piąta generacja Volkswagena Polo została wybrana „Samochodem Roku 2010”.

Gdzie jest produkowany?
Volkswagen Polo trafiający na europejskie rynki montowany jest w Hiszpanii (Pampeluna) i Niemczech (Zwickau).

Segment i konkurenci
Volkswagen Polo GTI reprezentuje segment B i na polskim rynku walczy o klientów z Alfą Romeo MiTo 1.4 TB Quadrifoglio, Citroenem DS3 Racing, Oplem Corsa OPC oraz Renault Clio RS.

Kto kupuje prezentowany model?
Subkompaktowy model Volkswagena trafia głównie do klientów prywatnych (ponad 72 proc. sprzedaży). Polo zajmuje obecnie ósmą pozycję w rankingu sprzedaży w swoim segmencie.

Podstawowe informacje
Tradycja usportowionych odmian Polo ma ponad ćwierć wieku i opiera się na legendarnym Polo Coupe G40 z 1986 roku, który jako pierwszy samochód z mechaniczną sprężarką spiralną G na nowo wytyczył granicę dynamiki w swoim segmencie. Jego silnik osiągał moc 113 KM i rozpędzał Polo G40, dzisiaj już samochód kolekcjonerski, prawie do 200 km/h. W przeciwieństwie do niego, poprzednik z roku 2006 po raz pierwszy postawił na technikę turbo. W wersji podstawowej uzyskiwał moc 150 KM. Z kolei obecne Polo wykorzystuje podwójne doładowanie, oparte na kompresorze i turbosprężarce.
Volkswagen Polo GTI występuje w dwóch wersjach nadwoziowych: 3- i 5-drziowej hatchback. Pojazd napędzany jest silnikiem benzynowym z rodziny TSI i w standardzie ma przekładnię DSG.

Wymiary, masy i objętości
Polo GTI mierzy 3.970 mm na długość i posiada rozstaw osi równy 2.470 mm. Wymiary te nie stawiają go wśród największych subkompaktów, chociaż szerokie na 1.682 mm i wysokie na 1.452 mm auto zapewnia podróżującym, zwłaszcza z przodu, sporo przestrzeni (jak na tę klasę aut).
Bagażnik ma objętość 280 litrów, którą przez złożenie tylnej kanapy można zwiększyć do 952 litrów. Usportowiony subkompakt waży 1.194 kg i zapewnia ładowność równą 486 kg.

Bezpieczeństwo
Pod względem bezpieczeństwa Polo GTI jest już standardowo dobrze wyposażone. Oprócz obowiązkowego w krajach UE układu ABS znajdziemy ESP, system ułatwiający ruszanie pod górę, system zapobiegający poślizgowi kół (ASR), układ zapobiegający poślizgowi kół przy hamowaniu silnikiem (MSR) oraz elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (EDS). Ciśnienie w oponach nadzoruje specjalny czujnik, a za sprawne wytracanie prędkości odpowiadają większe, wydajniejsze hamulce.
Sportowe zawieszenie. Zawieszenie usztywnione i obniżone w stosunku do „zwykłych” wersji Polo, układ ESP oraz elektroniczny poprzeczny mechanizm różnicowy XDS dbają o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących tym szybkim autem. Zawieszenie opiera się z przodu na kolumnach McPhersona, z tyłu zastosowano zespolone wahacze. Obok amortyzatorów o bardziej sztywnej charakterystyce, zawieszenie ma także odpowiednio dopasowane sprężyny, które obniżają samochód o 15 mm w porównaniu z wersją standardową. Efektem jest mniejsze pochylanie się nadwozia podczas jazdy w zakrętach oraz niżej położony punkt ciężkości. Pojazd „obuto” w sportowe koła zwiększające stabilność jazdy w zakrętach. Opony o niskim profilu (215/40 R17 87V) założono na obręczach ze stopu metali lekkich o typowej dla GTI stylizacji z pięcioma otworami (Denver, 7Jx17), takiej samej jak w Golfie GTI.
XDS pozwala utrzymać obrany kierunek. Nowoczesnym rozszerzeniem znanego układu ESP jest elektroniczna blokada poprzeczna XDS, która debiutowała w Golfie GTI 6. generacji. Przy szybkim pokonywaniu zakrętów poprawia ona prowadzenie. XDS przez aktywną ingerencję w hamulce zapobiega poślizgowi wewnętrznego, odciążonego koła i poprawia w ten sposób trakcję. W tym celu system korzysta z danych pochodzących z czujników kąta skrętu kierownicy, prędkości kątowej i prędkości obrotowej kół. W efekcie pojazd prowadzi się bezpieczniej i dostarcza więcej przyjemności z jazdy.
Euro NCAP ocenił bezpieczeństwo bierne VW Polo GTI na pięć gwiazdek. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 90%, a w kategorii safety assist przyznano 71 punktów procentowych.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Oprócz wcześniej wymienionych innowacji służących poprawie bezpieczeństwa, najbardziej nowatorskimi rozwiązaniami w Polo GTI są bez wątpienia skrzynia DSG oraz silnik 1.4 TSI.
Przekładnia DSG. Dobra dynamika to nie tylko efekt 180 KM  pracujących pod maską, ale także zasługa innowacyjnej przekładni DSG. Ta dwusprzęgłowa, 7-biegowa, preselekcyjna przekładnia łączy w sobie sportowe cechy i oszczędność przekładni manualnej z komfortem obsługi przekładni automatycznej. Alternatywnie do trybu w pełni automatycznego, DSG pozwala także na manualną zmianę przełożenia dźwignią selekcyjną lub łopatkami na kole kierownicy.

Napęd
Pod maską topowej odmiany pracuje silnik 1.4 TSI o mocy 180 KM. Dzięki zastosowaniu jednocześnie kompresora i turbosprężarki wyeliminowano efekt turbodziury i poprawiono przebieg krzywej momentu obrotowego. Za przeniesienie napędu odpowiedzialna jest przednia oś, 7-stopniowa skrzynia DSG oraz elektroniczna blokada poprzeczna (XDS), która dba o dobrą trakcję w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach.

Silnik benzynowy – zestawienie podstawowych informacji:
1.4 TSI o mocy 132 kW/ 180 KM. Usportowiony samochód przyspiesza do 100 km/h w 6,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 229 km/h. Setkę osiąga w tym samym czasie co „o numer” większy Golf GTI, ale mniejszy „brat” znacznie rzadziej odwiedza stacje paliw. Elastyczność podwójnie doładowanego silnika osiągającego maksymalny moment obrotowy równy 250 Nm jest ponadprzeciętna. Jednocześnie samochód jest najoszczędniejszym i najczystszym GTI w historii. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 5,9 litra na 100 km. Poprzedni model Polo GTI, wyposażony jeszcze w turbodoładowany silnik 1.8T zużywał 7,9 litra paliwa. Nowe GTI jest zatem o 25% oszczędniejsze.

Grupa emisyjna
Polo w cyklu miejskim zużywa 7,5 litra benzyny na 100 km, a na trasie 5,1. Średnie zużycie wynosi 5,9, a emisja CO2 to 139 g/km co sprawia, że opisywane GTI należy do grupy emisyjnej C.

Koszty
Usportowiony Volkswagen nie odbiega zbytnio pod względem kosztów od cen podobnych aut, oferując przy tym kilka ważnych innowacji technicznych, których próżno szukać u większości konkurentów. Ceny 3-drzwiowej wersji Polo GTI zaczynają się od 78.790 zł (odmiana 5-drzwiowa to wydatek co najmniej 79.940 zł).



Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama