/  /  /  /  / PREZENTACJA | Volkswagen Polo 1.4 (85 KM) Cross
Volkswagen Polo

Volkswagen Polo

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Volkswagen Polo 1.4 (85 KM) Cross

IBRM Samar|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnull

SUV-y nazywane są często pseudoterenówkami. Ale jak nazwać mały samochód, który tylko udaje SUV-a? Przykładem takiego auta jest VW CrossPolo. Choć jego możliwości jazdy w terenie są mocno ograniczone to jednak klientów – głównie na Zachodzie – na niego nie brakuje.

Volkswagen Polo to „klasyk” wśród miejskich aut, jest tym, czym Golf wśród samochodów kompaktowych. Produkowany od 1975 roku znalazł do tej pory ponad 13 mln nabywców (w samych Niemczech przeszło 3 mln). Obecna, piąta generacja Polo oferowana jest od roku 2009.
W IV generacji auta pojawił się uterenowiony wariant Fun, który początkowo miał być produkowany w liczbie 5000 sztuk rocznie. Jednak liczba zamówień na wersję dającą więcej przyjemności z jazdy przekroczyła oczekiwania producenta. To dało „zielone światło” dla przyszłych aut z rodziny nazwanej Cross. CrossPolo – zastępujące Polo Fun – jest jednym z nich. Dotychczas wersji Cross doczekały się cztery modele: Polo, Golf, Touran, a także użytkowy Caddy. Z kolei pozycjonowany wyżej Passat oferowany jest od niedawna w uterenowionej wersji Alltrack (lekko podwyższone kombi z napędem na cztery koła). CrossPolo sprzedawane jest wyłącznie z przednim napędem i w 5-drzwiowym nadwoziu. W stosunku do „zwykłego” hatchbacka odróżnia je pakiet stylizacyjny, który nadaje mu wygląd zbliżony do SUV-a.
Obecne Polo V było wielokrotnie nagradzane przez specjalistów branży motoryzacyjnej. Wśród najważniejszych wyróżnień znalazł się tytuł „Samochód Roku 2010”. Warto dodać, że mały model Volkswagena stanął  na podium w konkursie COTY trzykrotnie (w 1982, 1995 oraz 2010 roku). Oprócz zwycięstwa w konkursie na europejski „Samochód Roku” Polo może pochwalić się takimi nagrodami jak „Złota Kierownica”, „World Car of the Year”, „World Green Car of the Year”, „Red Dot Design Award”, a także wysokimi notami w testach bezpieczeństwa Euro NCAP i japońskim teście NCAP, również nagrodą za przyjazność środowisku „ACV mobil” (przyznaną wersji BlueMotion). Warto dodać, że ostatnio na trasach rajdowych dobrze radzi sobie wyczynowe Polo R WRC przynosząc Volkswagenowi kolejne trofea.

Gdzie jest produkowany?
Miejski Volkswagen produkowany jest w Zwickau w Niemczech oraz w Pampelunie w Hiszpanii. Na rynki azjatyckie trafia z zakładów w Chinach, Indiach i Rosji.

Segment i konkurenci
Volkswagen Polo reprezentuje klasę małych aut (segment B). Do najważniejszych konkurentów – dla wersji „tradycyjnej” - zalicza się Citroeny C3 i DS3, Forda Fiesta, Opla Corsa, Peugeota 208, Renault Clio, Skodę Fabia oraz Toyotę Yaris. Jeśli chodzi o podobne dla  CrossPolo auta to poza Dacią Sandero Stepway i Skodą Fabią Scout konkurencja w omawianym segmencie nie zdecydowała się na wypuszczenie zbliżonych modeli. Podobne auto szykuje Fiat (na bazie modelu 500L).

Kto kupuje prezentowany model?
W 2012 roku wszystkie warianty Polo znalazły w Polsce 2740 nabywców (761 trafiło do firm, osoby prywatne kupiły 1979 aut). Od początku tego roku do końca maja firmy nabyły 550 sztuk Volkswagena Polo, klienci indywidualni 986 (łącznie sprzedano w Polsce 1536 sztuk).

Podstawowe informacje
Volkswagen CrossPolo to lekko uterenowiony, 5-drzwiowy hatchback. Polo z przydomkiem Cross uzupełnia i tak już dość bogatą gamę wersji o wariant, który ma przypominać – wyglądem – małe SUV-y.
Stylizacja nadwozia CrossPolo jest atrakcyjna. Polo, jak wszystkie Volkswageny, pozbawione jest zbędnych designerskich udziwnień, dzięki czemu nadwozie tak szybko nie „starzeje się”. Taki spokojny, ale też ponadczasowy design ma zwolenników. Wersja Cross zyskała kilka elementów, które znacząco odmieniły jej wygląd. Z przodu w oczy rzuca się trójkolorowy zderzak z aluminiową osłoną u dołu, wbudowanymi światłami  przeciwmgielnymi i dużym wlotem powietrza. Kolejne charakterystyczne dla CrossPolo cechy to srebrne obudowy lusterek bocznych oraz wykonane z sztucznych tworzyw osłony drzwi, nadkoli i progów. Auto porusza się na większych, 17-calowych kołach z pięcioramiennymi obręczami z lekkich stopów oraz oponami w rozmiarze 215/40. W standardowym wyposażeniu znajdziemy również anodowane relingi dachowe, na których można przewieźć bagażnik z ładunkiem o masie do 75 kg. W CrossPolo górna część zderzaków oraz klamki w drzwiach pokryte są lakierem w kolorze nadwozia, natomiast osłony słupków B i C oraz ramy okien błyszczącym lakierem w kolorze czarnym.
Kabinę znacznie ożywiła dwukolorowa tapicerka której użyto do wykończenia sportowych foteli, tylnej kanapy oraz bocznych paneli drzwi. W zależności od koloru nadwozia do wyboru są cztery zestawy kolorystyczne wnętrza. Zewnętrzna część siedzeń ma zawsze kolor antracytowy, natomiast w części środkowej foteli i kanapy oraz na boczkach drzwi zastosowano tapicerkę w kolorze Hot Orange, Orange, Latte Macchiato lub popielatym. Kierownicę, lewarek dźwigni zmiany biegów oraz hamulec ręczny obszyto perforowaną skórą, a nić użyta do jej szycia współgra kolorystycznie z tapicerką.
Choć CrossPolo nie cieszy się w kraju dużym powodzeniem, to na Zachodzie jest wybierany zdecydowanie częściej. Decydują się na niego klienci, którzy pragną posiadać samochód wyróżniający się na tle innych „maluchów”. W segmencie B – jeśli chodzi o pojazdy dające więcej frajdy z jazdy - jest sporo ciekawych usportowionych aut, nie brakuje też samochodów z odkrytym dachem, jednak uterenowione odmiany stanowią rzadkość.
Polo zalicza się do najpopularniejszych małych samochodów na świecie. Na duże zainteresowanie tym modelem składa się wiele rzeczy. Atrakcyjny design, wysoki poziom bezpieczeństwa, ekonomiczne silniki czy wreszcie szeroka gama wersji sprzyjają powodzeniu tego modelu wśród klientów. Nabywcy doceniają też solidne wykonanie, z którego mały VW słynie od lat. Samochód wykończony jest – na tle rywali – ponadprzeciętnie dobrze. Choć materiały użyte w kabinie nie są tak dobrej jakości jak w większych i droższych modelach niemieckiego producenta, to mimo wszystko wykończenie samochodu robi dobre wrażenie.
Subkompaktowy pojazd ma opinię wysoce niezawodnego, co potwierdzają rankingi niezawodności. W ostatnim raporcie TUV 2013 Polo okazało się najmniej kłopotliwym samochodem na rynku. Zestawienie przygotowano w oparciu o wyniki przeglądów przeprowadzonych przez stacje diagnostyczne w których sprawdzono stan techniczny ośmiu milionów aut. Złota Plakietka, czyli wyróżnienie dla najmniej usterkowego modelu, w najnowszym rankingu trafiła właśnie do Polo.
Miejski pojazd z pakietem „off-road look” nie tylko lepiej wygląda od „tradycyjnych” wersji, ale też pozytywnie wyróżnia się na tle konkurencji. I właśnie design, a nie właściwości terenowe są mocną stroną tego wariantu Polo. Jeśli już jesteśmy przy cechach terenowych to nietrudno jest się domyśleć, iż CrossPolo nie jest przygotowane do jazdy w trudnym terenie. Podniesiony o 15 mm prześwit - do 176 mm (jedna z większych wartości w klasie) - nie czyni jeszcze z niego SUV-a. Brak napędu 4x4 tym bardziej nie pozwoli pokonać trudniejszych przeszkód. Polo w wersji Cross jest przygotowane do jazdy po polnych czy leśnych drogach. Na weekendowy wypad za miasto własności terenowe powinny wystarczyć. Statystyczny nabywca takiego auta przeważającą większość czasu spędza w mieście.
Prezentowany Volkswagen Polo oferowany jest w czterech wariantach napędu i w jednej wersji wyposażeniowej Cross (nie licząc promocyjnej wersji Cross CityLine). Opisywane auto jest nieźle wyposażone, poziom wyposażenia z grubsza odpowiada najdroższemu wariantowi Polo Highline. Możliwości doposażenia auta – na tle większości rywali – wypadają dobrze. Oprócz omówionych zmian w wyglądzie auta, dla CrossPolo przewidziano nieco inną paletę dostępnych kolorów karoserii. Do wyboru jest sześć kolorów nadwozia, a dwa z nich (Magma Orange i Terra Beige Metallic) zarezerwowane są wyłącznie dla tej wersji.

Wymiary, masy i objętości
Wymiary nadwozia Volkswagena Polo (3.987 x 1.901 x 1.488) oraz rozstaw osi równy 2.469 mm pozwoliły wygospodarować sporo miejsca w kabinie dla podróżujących (szczególnie z przodu).
Masa własna prezentowanej wersji to 1.052 kg. Ładowność wynosząca 518 kg jest duża jak na ten segment.
Bagażnik oferuje 280 litrów, składając oparcie kanapy uzyskamy 952 litry pojemności.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w CrossPolo wypada korzystnie.  
W standardzie otrzymamy ABS z asystentem hamowania, ASR, EDS, MSR, ESP oraz asystent podjazdu. Pasażerów chronią czołowe poduszki oraz boczne z przodu, z dodatkowym systemem ochrony głowy (typu Thorax). Na liście opcji – jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa – są tylko kurtyny powietrzne dla pasażerów siedzących z tyłu.
Niezależna organizacja europejska Euro NCAP przyznała Polo 5 gwiazdek (najwyższa nota) w crash-testach. Bezpieczeństwo małego Volkswagena w szczegółowej punktacji oceniono na 90% (ochrona dorosłych pasażerów) oraz na 71% (w kategorii safety assist).

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Polo wyróżnia się wśród rywali dostępnością przekładni DSG (wciąż rzadko stosowanej w segmencie B) oraz prezentowanego uterenowionego wariantu Cross.

Napęd
Volkswagen oferuje Polo w wersji Cross do wyboru z jednym z trzech silników. Podstawowy 1,4-litrowy rozwija moc 85 KM, z kolei turbodoładowana jednostka 1.2 TSI oraz turbodiesel 1.6 TDI osiągają po 105 KM. Wszystkie silniki mają po cztery cylindry w rzędzie.
Napęd przenoszony jest na przednie koła za pośrednictwem manualnej 5-biegowej skrzyni (z 1.2 TSI zastosowano przekładnię o 6 przełożeniach) lub 7-stopniowego „automatu” w postaci dwusprzęgłowej przekładni DSG (opcja dla jednostki 1.2 TSI).
W poniższym zestawieniu znajdują się podstawowe wersje z manualnymi skrzyniami biegów.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.4 o mocy 63 kW/ 85 KM. Wersja z silnikiem wolnossącym zużywa w cyklu mieszanym 6,1 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 143 g/km). Uterenowiony „maluch” osiąga maksymalnie 173 km/h, a setkę uzyskuje w 12,6 s.
1.2 o mocy 77 kW/ 105 KM. Z turbodoładowaną jednostką 1.2 TSI auto spala w cyklu mieszanym 5,5 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 128 g/km). „Setkę” pojazd uzyskuje w 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna równa jest 188 km/h.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Volkswagena CrossPolo prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silnik wysokoprężny – zestawienie podstawowych informacji:

1.6 o mocy 77 kW/ 105 KM. Turbodiesel zapewnia niezłe osiągi i jest oszczędny. Z jednostką 1.6 TDI pojazd zużywa w cyklu mieszanym 4,3 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 113 g/km). Maksymalna prędkość sięga 186 km/h, a setkę uzyskuje w 10,9 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Volkswagena CrossPolo prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna

Opisywane Polo 1.4 Cross zużywa w cyklu mieszanym 6,1 litra benzyny na 100 km. W mieście „konsumuje” 8,2 a na trasie 4,9 litra. Emisja CO2 w wysokości 143 g/km stawia je w klasie emisyjnej D.

Koszty
Solidne i wysoce niezawodne Polo w wersji Cross jest o ok. 4  tysiące złotych droższe od najlepiej wyposażonej odmiany Highline. Za prezentowaną najtańszą wersję Polo 1.4 Cross klient zapłaci 60.990 zł. Najdroższy wariant z silnikiem 1.6 TDI wyceniono na 71.990 zł.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama