/  /  /  /  / PREZENTACJA | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI (140 KM) Trendline
Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI (140 KM) Trendline

IBRM Samar|
Volkswagen Passat 2012
© IBRM Samar
Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012Volkswagen Passat 2012

Choć nie wszyscy specjaliści motoryzacyjni uważają 7. generację Passata za rewolucyjną, to jednak liczba udoskonaleń jest w nim imponująca. Podobnie jak mniejszy Golf również Passat utrzymuje pozycję klasowego wzorca. Prezentujemy najbardziej rodzinną wersję auta czyli kombi.

Volkswagen Passat to jedno z najważniejszych aut w swoim segmencie. Produkowany od 1973 roku pojazd należy do  najczęściej sprzedawanych samochodów tej klasy na świecie (obok Golfa i Garbusa to najchętniej wybierany Volkswagen w historii). Rok później znajdował się już na czele statystyki nowozarejestrowanych samochodów w Niemczech. Pierwszy Passat (B1) pozostał w ofercie do 1980 roku, wyprodukowano go w liczbie 2,5 mln sztuk.
Passat doczekał się aż siedmiu generacji, w ciągu 40 lat nieprzerwanej obecności na rynku znalazł ponad 20 mln nabywców. Do tej pory najwięcej odbiorców znalazła druga generacja auta B2, której sprzedano przeszło 5,5 mln sztuk.
Pierwsza generacja Passata w wersji Variant czyli kombi  pojawiła się w 1974 roku, a więc rok po debiucie limuzyny. Był to wtedy jeden z najchętniej kupowanych samochodów tej klasy na europejskim rynku. Zaprojektowane przez mistrza Giorgetto Giugiaro nadwozie auta było szczytem elegancji w ówczesnych czasach. Passat B1 zbudowany został na platformie Audi 80 i posiadał wzdłużnie umieszczone silniki napędzające koła przednie. Pierwsza generacja, podobnie jak i następne, wyróżniała się solidnym wykonaniem i wysoką trwałością.
Obecna siódma generacja Passata została pokazana w 2010 roku. Ostatnie wcielenie w szerokim zakresie bazuje na Passacie B6 z 2005 roku (niemal niezmienione pozostały: platforma, nadwozie, wnętrze, silniki i przekładnie), dlatego w niektórych mediach pokuszono się o określenie „generacja 6.5”. Z drugiej strony, duża liczba wprowadzonych w nim innowacji technicznych nie pozwala nazwać nowego Passata jedynie modelem po liftingu.
Passat znacznie przyczynił się do długotrwałego sukcesu marki Volkswagen. Wniósł wkład w wyższe pozycjonowanie producenta i upowszechnienie nowoczesnych rozwiązań technicznych. W niezależnym rankingu ADAC-AutoMarxX Brand Ranking, firma Volkswagen od wielu lat bryluje w grupie marek masowych (popularnych). Natomiast model Passat jest w wielu mediach punktem odniesienia, wzorcem dla konkurencyjnych aut.
 
Gdzie jest produkowany?
Volkswagen Passat produkowany jest w Emden w Niemczech.

Segment i konkurenci
Volkswagen Passat należy do segmentu D. To jeden z segmentów, w którym niemal każdy producent chce zaistnieć. Właściwie poza Alfą Romeo, Fiatem, Lancią, Mitsubishi i Nissanem, które chwilowo zrezygnowały z rywalizacji w tej klasie prawie każda firma oferuje pojazd w tym segmencie. W grupie tej wielkości aut popularnych (masowych) marek znajdziemy wiele modeli. Z bardziej liczących się warto wymienić Citroena C5, Forda Mondeo, Hondę Accord, Mazdę 6, Opla Insignia, Peugeota 508, Seata Exeo, Skodę Superb, Subaru Legacy i Toyotę Avensis.

Kto kupuje prezentowany model?
Volkswagen – największy producent samochodów w Europie – bije rekordy sprzedaży. Także w Polsce znajduje coraz więcej nabywców (w sierpniu niemiecka firma uplasowała się na pierwszym miejscu pod względem liczby nowych rejestracji w kraju).
Prezentowane auto cieszy się dużym wzięciem w kraju, szczególnie wśród firm. W zeszłym roku auto sprzedało się w Polsce w liczbie 1851 sztuk (1694 trafiło do firm, do osób prywatnych 157), w tym roku do końca września nabywców znalazło 1673 aut (1433 trafiły do firm i 240 do nabywców indywidualnych).

Podstawowe informacje
Volkswagen Passat Variant to średniej wielkości wygodne, rodzinne kombi. Passat oferowany jest jako sedan (Limousine), prezentowane kombi (Variant) i lekko uterenowione kombi (Alltrack). Do niedawna do tej rodziny należał Passat CC, czyli limuzyna w stylu coupe (dziś Volkswagen CC, nadal bazujący na Passacie, stanowi odrębny model).
Volkswagen Passat od lat zajmuje ważne miejsce w polskiej motoryzacji. Dość konserwatywny styl skutecznie odpiera ataki konkurentów. Wiele osób ceni sobie taki ponadczasowy design. Pas przedni to kwintesencja niemieckiej elegancji – długa maska, chromowany grill i proste w swych kształtach reflektory emanują solidnością. Tylna część, jak to w kombi, wygląda bardziej klasycznie.
Czwarta i piąta generacja Passata prezentowały się wyjątkowo masywnie. Szósta zyskała wiele elegancji. W obecnej, siódmej producent bardziej niż kiedykolwiek podkreślił jakość i precyzję wykonania. Proste linie, czysta struktura płaszczyzn i dynamiczne proporcje to charakterystyczne cechy designu ostatniej generacji. Po przedstawionym latem 2010 roku odnowionym Phaetonie, Passat B7 jest drugim modelem, który ma osłonę chłodnicy z czterema poprzecznymi listwami.
Solidne wykonanie i powściągliwy styl towarzyszą również kabinie. Kokpit znany jest wszystkim od lat, ale trudno mu cokolwiek zarzucić. Materiały są bardzo wysokiej jakości, a elementy idealnie spasowane. Dużą zaletą jest też doskonała  ergonomia.
Duży nacisk położono na wyciszenie kabiny. Materiały wygłuszające, wbudowane w kokpit i drzwi, tłumią odgłosy zewnętrzne oraz silnika. Ponadto w przedniej szybie, i opcjonalnie w przednich szybach bocznych zastosowano nową folię izolującą akustycznie.
Passat zawsze był odzwierciedleniem postępu technicznego. I dotyczy to również siódmej generacji, która oferowana jest z licznymi systemami podnoszącymi bezpieczeństwo i komfort podróżowania. W aucie zadebiutowało 19 systemów, które zostały po raz pierwszy wprowadzone do tej rodziny aut. Spektrum innowacyjnych rozwiązań wprowadzonych do Passata osiągnęło poziom, jaki dotychczas spotykany był tylko w samochodach wyższych segmentów.
Passat jest oferowany z funkcją rozpoznawania zmęczenia kierowcy, funkcją awaryjnego hamowania w mieście (system ten jest częścią udoskonalonej automatycznej regulacji odległości. Przy prędkości poniżej 30 km/h reaguje na stojące pojazdy i w razie potrzeby inicjuje manewr hamowania). Podobnie jak Phaeton czy Touareg, Passat może ostrzegać kierowcę przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu (Side Assist). W tym aucie znajdziemy także nową nawigację z rozpoznawaniem znaków drogowych i klimatyzowany fotel. Inne ważne systemy to: system otwierania bagażnika Easy Open, Park Assist II, asystent świateł drogowych Light Assist i Dynamic Light Assist, także system ostrzegający przy zmianie pasa ruchu Side Assist.
Spektakularnym rozwiązaniem, znanym już z Tourana i Sharana, jest Park Assist drugiej generacji. W przeciwieństwie do poprzedniego systemu, który pomagał wyłącznie w parkowaniu wzdłuż jezdni, obecny ułatwia również parkowanie prostopadłe do jezdni.
Passata można doposażyć o aktywny klimatyzowany fotel z funkcją masażu. Tego typu fotele były dotąd właściwie zarezerwowane dla aut luksusowych marek, teraz trafiły do masowych. Fotel posiada funkcję masażu, ogrzewania i po raz pierwszy aktywnej wentylacji, proponowanej dotychczas w modelu CC.
VW Passat Variant jest oferowany w trzech podstawowych wersjach wyposażeniowych (Trendline, Comfortline i Highline) i sprzedawany w dodatkowych czterech specjalnych wariantach (CityLine Trendline, CityLine Comfortline, R-Style Comfortline, R-Style Highline). Pod maską kombi może znaleźć się jeden z dziewięciu silników (o mocy od 105 do 300 KM).

Wymiary, masy i objętości
Kluczowe wymiary Passata Variant (nadwozie o szerokości 1.820 mm i długości 4.771 mm oraz rozstaw osi równy 2.712 mm) pozostały niemal bez zmian. Pojazd nadal oferuje przestronną kabinę i przepastny bagażnik, aż 603 litry pojemności pozwolą na urlopowy wyjazd z pełnym ekwipunkiem. Jeśli jednak ktoś potrzebuje zapakować meble czy lodówkę, też nie powinno być  problemu – po złożeniu tylnych oparć przestrzeń wzrasta do imponujących 1.731 litrów.
W generacji B7 do znanego z poprzednika pakietu „zarządzania bagażnikiem“ dołączyła przesuwana podłoga. Może być ona płynnie przesuwana do przodu lub do tyłu, co pozwala na przykład ustawić ciężką skrzynkę z napojami zaraz za tylnym siedzeniem. Podłoga ta wytrzymuje obciążenie 100 kilogramów, a jeżeli jest niepotrzebna, można ją wymontować jednym ruchem ręki. Ponadto dostępny jest pakiet „podziału bagażnika“. Jest to podnoszona podłoga, która dzieli bagażnik, by mniejsze przedmioty nie przesuwały się po całej powierzchni.
W opisywanej wersji masa własna samochodu to 1.496 kg, dopuszczalna ładowność wynosi 684 kg.

Bezpieczeństwo
Volkswagen zadbał w Passacie o wysokie standardy bezpieczeństwa. Samochód już w najtańszej wersji Trendline posiada takie elementy wyposażenia jak sześć poduszek powietrznych czy elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP z funkcją stabilizacji przyczepy oraz wspierania kontrowania kierownicą. Automatyczne włączanie elektronicznego hamulca postojowego, gdy tylko kierowca zaparkuje auto i odepnie pas bezpieczeństwa, jeszcze zanim wyłączy silnik, co zapobiega przypadkowemu stoczeniu się samochodu z pochyłości. Aktywne zagłówki dla kierowcy i przedniego pasażera redukują ryzyko urazu odcinka szyjnego kręgosłupa.
Trakcję na zakrętach poprawia elektroniczny mechanizm różnicowy XDS. Jest on stosowany seryjnie w napędzanym na przednią oś Passacie 2.0 TSI i 2.0 TDI (177 KM). Pod względem technicznym XDS stanowi rozszerzenie wbudowanej w ESP elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego (EDS). Gdy tylko układ elektroniczny stwierdzi, że na zakręcie wewnętrzne koło napędzanej przedniej osi podczas szybkiej jazdy jest zbyt odciążone, hydraulika ESP przyhamuje je, aby przywrócić optymalną trakcję.
System aktywnie ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist samodzielnie delikatnie odbija w bok gdy stwierdzi, że samochód w sposób niezamierzony może opuścić pas ruchu. Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC oferuje trzy programy Normal, Sport i Comfort. Układ w sposób ciągły poprawia właściwości jezdne samochodu, ponieważ tłumienie jest stale dostosowywane do nawierzchni i sytuacji na drodze. Dzięki temu auto zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu.
Passat Variant w crashtestach organizacji Euro NCAP zakończył testy wynikiem pięciu gwiazdek (maksymalna nota). Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono wysoko (wynik 91%). W kategorii „safety assist” (oceniającej systemy bezpieczeństwa aktywnego) przyznano 71%.

Napęd
Passat Variant oferowany jest z dziewięcioma silnikami. Niemieckie auto po raz kolejny wyznacza standardy również w dziedzinie ekologii. Każdy z silników (o mocy od 105 KM do 300 KM) jest oszczędniejszy, i to nawet o 18 procent. Najmniejszy turbodiesel 1.6 TDI o mocy 105 KM zużywa tylko 4,2 l/100 km, co odpowiada 109 g/km CO2. Passat BlueTDI (140 KM; zużycie paliwa 4,6 l/100 km) spełnia wymagania normy emisji spalin Euro6. Downsizing i system Start-Stop zapewniają redukcję spalania także w przypadku silników benzynowych.
Silnik 1.4 TSI (122 KM) może służyć za wzór oszczędności. W wersji BlueMotion Technology spala zaledwie 5,9 l paliwa na 100 km. W przypadku Passata 1.6 TDI z BlueMotion Technology, przy 70-litrowym zbiorniku i spalaniu 4,2 litra, zasięg na jednym baku wynosi 1.666 km.
Standardowo napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem manualnych przekładni lub automatycznych skrzyń dwusprzęgłowych DSG. Najwyższy model z tej serii – 3.6 V6 4Motion DSG – jest wyposażony seryjnie w stały napęd na wszystkie koła. Passat 2.0 TDI (140 KM lub 177 KM) może być zamawiany z tym napędem opcjonalnie.
W normalnym przypadku z napędem na wszystkie koła napędzana jest oś przednia; na oś tylną przekazywane jest tylko dziesięć procent siły napędowej. To zmniejsza zużycie paliwa. Tylna oś jest dołączana stopniowo dopiero w przypadku, gdy wymaga tego sytuacja na drodze. Dołączanie następuje za pomocą elektrohydraulicznego sprzęgła Haldex IV generacji.
W poniższym zestawieniu danych technicznych prezentujemy  wersje z manualną skrzynią i napędem na przednią oś (z wyjątkiem topowej wersji, która standardowo posiada 4Motion i DSG).

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.4 o mocy 90 kW/ 122 KM i momencie równym 200 Nm. Kombi z najmniejszym silnikiem benzynowym można rozpędzić do 200 km/h, a setka pojawia się na prędkościomierzu po 10,6 s. Z tym silnikiem auto w cyklu mieszanym spala 6.4 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 149 g/km).
1.4 o mocy 90 kW/ 122 KM i momencie równym 200 Nm. Passat Variant 1.4 TSI z pakietem BlueMotion można rozpędzić do 202 km/h, a setka pojawia się na prędkościomierzu po 10,6 s. Z bardziej ekologiczną jednostką kombi w cyklu mieszanym spala 6.1 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 141 g/km).
1.4 o mocy 118 kW/ 160 KM i momencie równym 240 Nm. Wersja z wzmocnionym silnikiem 1.4 TSI osiąga maksymalnie 218 km/h, a setkę „załatwia” w 8,7 s. Z tym silnikiem kombi średnio zużywa  6,5 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 149 g/km).
2.0 o mocy 155 kW/ 210 KM i momencie równym 280 Nm. Pojazd z najmocniejszym silnikiem benzynowym 2.0 TSI można rozpędzić do 235 km/h, a sprint do setki zabiera 7,7 sekundy. Passat Variant potrzebuje 7,2 litra benzyny na przejechanie 100 km (emisja CO2 wynosi 169 g/km).
3.6 o mocy 220 kW/ 300 KM i momencie równym 350 Nm. Pojazd z silnikiem 3.6 V6 można rozpędzić do 250 km/h, a sprint do setki zabiera zaledwie 5,5 sekundy. Passat Variant dla spragnionych osiągów potrzebuje 9,3 litra benzyny na pokonanie  100 km (emisja CO2 równa jest 215 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu VW Passata w nadwoziu Variant prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 77 kW/ 105 KM i momencie równym 250 Nm. Mniejszy turbodiesel 1.6 TDI pozwala na rozpędzenie kombi do 193 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 12,5 sekundy. Oszczędny diesel zużywa średnio 4,4 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 116 g/km).
2.0 o mocy 103 kW/ 140 KM i momencie równym 320 Nm. Dwulitrowy silnik wysokoprężny oferuje dobre osiągi i niskie zużycie paliwa. Ten wariant napędu zużywa tylko 4,6 l/100 km ON i emituje 119 g/km CO2. Passata Variant z dwulitrowym turbodieslem można rozpędzić do 210 km/h, a osiągnięcie setki zabiera 10 s.
2.0 o mocy 130 kW/ 177 KM i momencie równym 350 Nm. Mocniejszy wariant silnika 2.0 TDI oferuje wyraźnie lepsze osiągi przy zbliżonym poziomie zużycia paliwa. Z tą jednostką Passat spala tylko 4,7 l/100 km ON i emituje 123 g/km CO2. Pojazd z najmocniejszym turbodieslem można rozpędzić do 224 km/h, a sprint do setki zabiera tylko 8,6 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu VW Passata w nadwoziu Variant prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowany VW Passat Variant 2.0 TDI (140 KM) zużywa w cyklu mieszanym 4,6 litra ON na 100 km, w mieście 5,6; na trasie 4,0. Emisja CO2 w wysokości 119 g/km plasuje pojazd w klasie emisji B.

Koszty
W segmencie D w grupie masowych marek jest sporo dobrych aut (np. Accord, Mazda 6, Mondeo, Insignia), ale tak dobrego jak Passat trzeba szukać ze świeczką. Nowatorska technika i wysoka jakość ma odzwierciedlenie w poziomie cen. O ile Passat z mniejszymi silnikami i w słabszych wersjach wyposażeniowych jest niedrogi, to jego topowe odmiany mają już wysokie ceny, często trudne do zaakceptowania.
Za najtańsze kombi (1.4 TSI Trendline CityLine) trzeba zapłacić 87.680 zł, co jest kwotą niewygórowaną. Flagowa wersja kombi z silnikiem 3.6 V6, napędem 4Motion, skrzynią DSG i najbogatszym wyposażeniem (Highline) kosztuje już sporo, dokładnie 191.990 zł.
Opisywana wersja (2.0 TDI Trendline) ma atrakcyjną cenę, kosztuje „tylko” 109.590 zł.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama