/  /  / Jetta
Volkswagen Jetta

Volkswagen Jetta

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
Volkswagen Jetta 2010
© Volkswagen
Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010Volkswagen Jetta 2010
Volkswagen Jetta to samochód segmentu C, stanowiący odmianę trójbryłową jednego ze znaków firmowych koncernu z Wolfsburga, Volkswagena Golfa. Pierwsze Jetty, ujrzały światło dzienne w 1979 roku, zaprezentowane na salonie samochodowym we Frankfurcie. Samochód, którego oferta skierowana była głownie do amerykańskich klientów, miał stanowić propozycję odpowiadającą ich gustom bardziej, niż hatchback- Golf. Przyzwyczajeni do limuzyn z wyraźnie odznaczonymi częściami bryły- komory silnika, częścią pasażerską  oraz bagażową, Amerykanie przyjęli propozycję europejskiego producenta z entuzjazmem, Jetta Mk I odniosła sukces i stała się najpopularniejszym europejskim modelem na terenie USA, Kanady i Meksyku. Auto, dzielące ze swoim „starszym bratem” Golfem płytę podłogową, miało identyczny rozstaw osi (2400mm), było jednak, co oczywiste, dłuższe o 380mm (dł/szer/wys: 4270/1600/1300). Nadwozie, występujące jako dwu, lub czterodrzwiowy sedan, zaprojektowane przez słynnego Giorgetto Giugiaro, dysponowało również przyzwoitych rozmiarów, 370- litrowym, bagażnikiem oraz miejscami we wnętrzu dla czterech pasażerów. Do napędu auta służyły benzynowe jednostki o mocach od 50 do 112KM oraz dwa diesle- bez turbiny, o mocy 50KM oraz turbodoładowany, dysponujący 70KM. Ciesząca się popularnością wśród klientów Jetta znalazła również uznanie wśród ekspertów, uzyskując maksymalne noty w testach amerykańskiej agencji NHTSA, zajmującej się testowaniem aut pod kątem bezpieczeństwa.  Tracący powoli świeżość oraz popularność model wyszedł ostatecznie z oferty amerykańskiej oraz europejskiej w roku 1984, zastąpiony przez zaprezentowaną w 1983 roku drugą generację, jednak w niektórych regionach świata jego produkcja trwała dalej.

Volkswagen Jetta Mk II, podobnie jak pierwsza wersja modelu, opierał się na konstrukcji  Golfa. Tym razem jednak klienci, wśród których pierwsza generacja Jetty zdążyła wyrobić sobie renomę, nie musieli czekać tak długo na pojawienie się nadwozia trój bryłowego. Nowy model był większy, pojemniejszy oraz bezpieczniejszy od swego poprzednika, stanowiąc odpowiedź na zmieniające się warunki, a także wymagania klientów w zakresie komfortu czy bezpieczeństwa. Kierunek obrany przez Volkswagena oraz zaufanie użytkowników, jakie zaskarbiła sobie pierwsza generacja modelu pozwoliło Jettcie utrzymać pozycję najpopularniejszego europejskiego auta na kontynencie amerykańskim. Dłuższa, szersza i wyższa od swojej poprzedniczki Jetta Mk II mierzyła odpowiednio 4346/1680/1410mm, we wnętrzu znalazło się również miejsce dla jednego pasażera więcej, niż w przypadku poprzedniej generacji. Pięcioro pasażerów miało do swojej dyspozycji również większy bagażnik, mieszczący imponujące jak na tę klasę 480litrów bagażu. Do napędu auta służyć mógł jeden z szerokiej gamy silników benzynowych o mocach od 54 do 137KM lub diesla, od 54 do 79KM. Produkowany na czterech kontynentach pojazd doczekał się swego następcy w 1992 (mimo, iż jego produkcja np. Chinach trwa do dzisiaj), w postaci Jetty Mk III.

Zgodnie z koncepcją modelu, również to wcielenie kompaktowego sedana opierało się na konstrukcji popularnego hatchbacka, stanowiącego dla wielu wzorzec w tej klasie aut- Volkswagena Golfa, tym razem trzeciej generacji. Znana w Europie pod nazwą Vento, Jetta III zachowała cechy charakterystyczne swej poprzedniczki- zwartą budowę, nadwozie w kształcie klina oraz pokaźnych rozmiarów część bagażową. Jednak zgodnie z duchem epoki jej kształty stały się teraz bardziej opływowe, linie miękkie, a sylwetka muskularna (podobna ewolucja objęła również „dawcę” płyty podwoziowej- Golfa). Zgodnie z trendem, który obserwujemy również dzisiaj, auto ponownie przerosło swego protoplastę (dł./szer./wys. 4376/1735/1446mm). Gamę silników benzynowych, w które wyposażony mógł być pojazd otwierał motor o pojemności 1,4l i mocy 60KM, zaś najmocniejsza wersja wyposażana była w konstrukcję VR6 o pojemności 2,8l, rozwijająca moc 174KM. Vento/Jetta napędzany mógł być również silnikiem diesla o pojemności 1,9litra, który w zależności od wersji osiągał od 64 do 110KM. Ten kompaktowy sedan (którego walory miała dane docenić Policja w naszym kraju) mógł przewieźć na swoim pokładzie pięć osób do których dyspozycji oddano potężny (większy niż w ówcześnie produkowanym Passacie) bagażnik, o pojemności 550 litrów.

Kolejne wcielenie Jetty nadeszło tradycyjne z kolejną, czwartą generacją Volkswagena Golfa. Kontynuując rozróżnianie nazw wersji sprzedawanych w „nowym świecie” oraz na „starym kontynencie” władze koncernu Volkswagena zadecydowały aby tym razem wersja europejska nosiła nazwę Bora. Zaprezentowana światu w 1998 generacja modelu niosła ze sobą pewną nowość w oferowanej gamie nadwoziowej, którą stanowiła wersja kombi. Jetta/Bora różniły się również w większym stopniu od bliskiego krewnego-Golfa, niż wersje produkowane  w przeszłości, mając stanowić jego bardziej prestiżową odmianę, skierowaną do bardziej wymagających klientów (co podkreślało równoległe istnienie odmian kombi obu modeli). Wizualnie wersja ad 1998 była wierna tradycji marki, unikającej gwałtownych, radykalnych zmian wyglądu poszczególnych modeli. W porównaniu jednak do poprzedniej generacji obecna zyskała na elegancji, linia stała się również bardziej harmonijna i delikatna, a część bagażowa nie odróżniała się już tak bardo, jak w poprzednich. Wersję Bory/Jetty kombi od Golfa Variant bez trudu odróżnić można było patrząc na oba auta z przodu. Bora/Jetta wyposażona została w prostokątne reflektory (w Golfie podobnie jak w trzeciej generacji eliptyczne), kryjące w sobie światła mijania oraz pozycyjne, a także kierunkowskazy. Bagażnik wersji sedan, mimo, iż nie tak imponujących rozmiarów jak w wersji wcześniejszej,  licząc sobie 455litrów, w dalszym ciągu nie należał do małych. W zależności od wersji nadwoziowej wymiary Jetty wynosiły: 4380mm długości w wersji sedan oraz 4410mm w przypadku kombi, 1730mm szerokości w obu wersjach, a wysokość 1440mm sedan oraz 1490mm kombi. Rozszerzyła się również paleta silników, z których najsłabszy benzynowy dysponował mocą 75KM (przy pojemności 1,4l), a najmocniejszy, sześciocylindrowy VR6 204KM. Do wyboru były również silniki Diesla o pojemność 1,9l. Ich moce, w zależności od zastosowanego osprzętu wynosiły od 68 do 150KM. VW Bora/Jetta składany był na kilku kontynentach (Europa, Azja, Afryka, Ameryka) oraz wielu krajach (min w Polsce) do 2005 roku ( z wyjątkiem Chin, gdzie produkcja i sprzedaż trwa do dzisiaj).

W 2005 roku zaprezentowano piąte wcielenie kompaktowego sedana rodem z Niemiec. Jeszcze nigdy w historii modelu nie posiadał on tylu nazw. W zależności od miejsca na kuli ziemskiej, w którym był montowany i sprzedawany (a miejsc montażu było wiele- Chiny, Meksyk, Indie, Indonezja, Afryka Południowa, Rosja, Angola) auto mogło nosić nazwę Jetta, Vento, Bora, GLI lub Sagitar. Na rynkach europejskich koncern zdecydował się na ponowne użycie nazwy Jetta.. Jetta z 2005 stała się również bardzo podobna „z twarzy” do Golfa. Z oferty europejskiej zniknęła wersja kombi Jetty, wyparta przez Golfa kombi. Samochód urósł ponownie osiągając (w przypadku oferowanych w Europie wersji sedan) długość 4550mm szerokość 1760mm oraz wysokość 1460mm. Piąta generacja Jetty dostępna już była z silnikami TSI. Najmniejszy z nich  z pojemności 1400cm3 rozwijał moc 140KM. Najsłabszą jednostką benzynową zastosowaną w Jettcie był jedna silnik o pojemności 1,6l i mocy 100KM. Najmocniejszym w ofercie silnikiem benzynowym był dwulitrowy, turbodoładowany silnik FSI o mocy 200KM. Moce jednostek wysokoprężnych wynosiły od 105 do 140KM.

Obecnie produkowana, szósta już generacja Volkswagena Jetta zgłasza aspiracje do awansu w hierarchii modeli, tak aby przestała być nazywana „Golfem z bagażnikiem”, a zaczęto ją identyfikować jako ogniwo łączące cieszący się dużą renomą kompakt, a zdecydowanie większego i bardziej prestiżowego Volkswagena Passata. Mimo, iż na całym świecie, od początku produkcji sprzedano ponad 9600000 Volkswagenów Jetta, to rynek północnoamerykański jest dla tego modelu najważniejszy. Kontynuowanie ekspansji umożliwia min bliskość jedynych zakładów, w których odbywa się produkcja szóstej generacji, zlokalizowanych w Meksyku. Niewątpliwym atutem w walce o amerykańskiego klienta będzie także nota Top Safety Pick, nadana przez amerykański Insurance Institute for Highway Safety, zaświadczająca o wysokim poziomie bezpieczeństwa pojazdu.

Nowa Jetta łączy w sobie cechy charakterystyczne kilku modeli koncernu Volkswagena. Gdy patrzy się na nią po raz pierwszy nie sposób uniknąć wrażenia, iż mamy do czynienia z Passatem. Charakterystyczne, długie płaszczyzny, wzdłuż samochodu, firmowy pas przedni Volkswagena oraz elegancka, mało ekstrawagancka sylwetka sprawiają, iż kompaktowa Jetta łatwo może zostać pomylona ze swym „większym bratem”. Nie da się ukryć, że za takie wrażenie odpowiada również fakt, iż na przestrzeni lat granice między poszczególnymi klasami aut w dużym stopniu się pozacierały, a auta klasy C „weszły w skórę” samochodów klasy D, co widoczne jest na przykładzie nowej Jetty, będącej dłuższej od Passata B4 (4595mm) produkowanego do 1996r, a tylko niewiele krótszej od modelu B5 (4669), produkowanego do roku 2000. I tak, Jetta 2010 mierzy sobie 4644mm długości, 1482mm wysokości oraz 1778mm szerokości. Obserwując zaś tylny pas auta nie możemy ustrzec się analogii do Audi A4. Ciekawostkę stanowić może fakt, iż z racji na diametralnie różne warunki jazdy w Europie i krajach Ameryki Północnej, Jetta oferowana na obu tych rynkach róznić się będzie konstrukcją zawieszenia- na stary kontynencie będzie to zawieszenie wielowahaczowe, w USA i Kanadzie zaś belka skrętna.

Początkowo samochód dostępny będzie z jednym z silników: benzynowym TSI o pojemności 1,2l oraz mocy 105KM, a także dieslami 1,6 oraz 2,0l o mocach odpowiednio 105 oraz 140KM. Auto wyposażone może być również w pięciobiegową skrzynię manualną, lub siedmiostopniową, dwusprzęgłową skrzynię automatyczną DSG. Volkswagen Jetta, podobnie jak inne modele osobowe marki oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia- podstawowej Trendline, bogatszej Comfortline oraz topowej Highline. Już w najtańszej wersji na pokładzie znajdziemy takie elementy dbające o bezpieczeństwo podróżnych, jak poduszki czołowe i boczne kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu pojazdu, a z zakresu bezpieczeństwa czynnego ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, ASR oraz ESP, jak również system MSR, zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania silnikiem.

Do konkurentów nowej Jetty należą takie pojazdy jak Skoda Octavia, Renault Fluence, Ford Focus Sedan oraz Opel Astra Sedan.

 

Jetta najczęściej porównywana z

Ford Focus
Ford Focus
Honda Civic
Honda Civic
Hyundai i40
Hyundai i40
Opel Astra IV
Opel Astra
Skoda Rapid
Skoda Rapid
Skoda Octavia III
Skoda Octavia
Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf
Reklama