/  /  /  /  / PREZENTACJA | Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG (170 KM) Edition 30
Volkswagen Caddy

Volkswagen Caddy GP

Zmień
SegmentKombi VanLekkie dostawcze / VanLekkie dostawcze / Furgonetki
Emisja CO2---
Żużycie paliwa---
 

PREZENTACJA | Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG (170 KM) Edition 30

IBRM Samar|
Volkswagen Caddy 2012
© IBRM Samar
Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012Volkswagen Caddy 2012

Produkowany w Poznaniu pojazd w ciągu 10 lat zyskał wielu klientów, głównie dzięki wydajnym silnikom, nowoczesnej technice i jakości wykonania niespotykanemu u konkurencji. Choć jego ceny nie należą do niskich, to w wielu dziedzinach Caddy jest wzorem dla konkurencji.

Historia Caddy zaczęła się pod koniec lat 70., gdy na północnoamerykańskim rynku Volkswagen przedstawił model Rabbit Pickup oparty na Golfie I generacji. Pikap ten był produkowany w Pensylwanii. W 1982 roku trafił do sprzedaży w Europie pod nazwą Caddy. Pierwsza generacja (Typ 14) produkowana była do 1992 roku w Sarajewie. Co ciekawe, stary Caddy był też wytwarzany w RPA aż do 2007 roku.
Druga generacja (Typ 9K) była produkowana wraz z bliźniaczym Seatem Inca w latach 1996-2004 w Hiszpanii i Czechach. Tym razem użytkowy pojazd oparto na podzespołach Polo III i Ibizy I oraz Cordoby I. Pod marką Volkswagen sprzedawano także – stosunkowo krótko i w niewielkiej serii - pikapa Caddy (Typ 9U) będącego de facto Skodą Felicia Pickup z przyczepionym znaczkiem niemieckiego producenta.
Obecna, trzecia generacja (Typ 2K) korzystająca z podzespołów Tourana I oraz Golfa V pojawiła się na rynku w 2004 roku (produkcja ruszyła w listopadzie 2003), a w 2010 roku została odświeżona.
Europejski hit sprzedaży otrzymał już wiele nagród i wyróżnień, w tym tytuł najlepszego auta w klasie przyznały mu takie media flotowe jak FleetNews czy FleetWorld. Z kolei magazyn WhatVan? przyznał wyróżnienie „4x4 Van of The Year 2012” odmianom Caddy z napędem 4Motion, a tytuł „Van of the Year 2008” powędrował do Caddy Maxi. Instytucja zajmująca się oceną systemów zabezpieczeń BIVSA nagrodziła Caddy za najskuteczniejsze zabezpieczenia przed kradzieżą w segmencie. Z kolei w polskim konkursie Fleet Derby 2013 Caddy zwyciężył w grupie małych aut dostawczych.    

Gdzie jest produkowany?
Jedynym miejscem produkcji obecnej generacji Caddy są zakłady Volkswagen Poznań, ponadto w Polsce powstają liczne zabudowy specjalne dla tego modelu.

Segment i konkurenci
Caddy to najmniejszy z użytkowych Volskwagenów. Kombi-van zaliczany jest do furgonetek, a wersja furgon należy do segmentu LCV (lekkich pojazdów dostawczych). Na polskim rynku prezentowany pojazd rywalizuje głównie z Citroenem Berlingo, Fiatem Doblo, Fordami Transit Connect i Tourneo, Mercedesem Citan, Oplem Combo, Peugeotem Partner i Renault Kangoo.

Kto kupuje prezentowany model?
Marka Volkswagen Samochody Użytkowe ustanowiła w zeszłym roku nowy rekord sprzedaży: do nabywców na świecie w 2012 roku trafiło ponad 550 tys. pojazdów. Choć w Polsce sprzedaż była niższa niż w 2011 roku to jednak producent odnotował mniejszy  spadek niż cały rynek przekazując klientom 5.598 samochodów. Caddy ma silną pozycję na światowych rynkach i mimo, że pojawili się nowsi konkurenci ( w dodatku niemiecki pojazd należy do najdroższych aut w segmencie) zainteresowanie Caddy utrzymuje się na wysokim poziomie (w 2012 roku na świecie sprzedano ponad 150 tys. sztuk tego modelu).
Tego typu auta oczywiście trafiają głównie do firm. W zeszłym roku w Polsce firmy i instytucje zakupiły 1.378 sztuk, a nabywcy indywidualni w tym okresie nabyli 80 sztuk Caddy. W tym roku do końca czerwca do klientów biznesowych trafiło 586 aut, a do osób prywatnych 42.

Podstawowe informacje
Volkswagen Caddy występuje w czterech podstawowych wersjach: Caddy, Cross Caddy, Caddy Furgon oraz Caddy Kombi. Każda z nich jest sprzedawana w kilku wariantach. Prezentowana, pierwsza z nich, to kombivan oferowany w 11 wariantach. Natomiast wersja Cross Caddy to uterenowiony pojazd oferowany jako kombivan lub furgon (w obu napęd 4x4 jest opcjonalny). Caddy Furgon to dostawcza wersja sprzedawana w trzech wariantach.  Z kolei Caddy Kombi to kombivan „do ciężkiej pracy” dostępny w wariancie  standardowym i przedłużonym Maxi. Wśród licznych wersji znajdziemy Trampera (odmiana kempingowa) czy jubileuszową Edition 30, przygotowaną na 30-te urodziny Caddy.
Jak widać auto sprzedawane jest w bardzo szerokiej gamie wersji i wariantów. Jakby tego było mało, w Polsce firmy współpracujące z niemieckim producentem oferują dodatkowo liczne zabudowy specjalne dla tego pojazdu. Auto występuje jako bankowóz typu C, ambulans typu T, pogotowie techniczne, izoterma i w kilku innych wersjach dostosowanych do potrzeb klientów.
Choć nadwozie pojazdu, który bazuje technicznie na osobowych modelach firmy podporządkowane jest cechom czysto praktycznym, to nie można odmówić mu atrakcyjnej stylizacji. Samochód – jak na użytkowy – prezentuje się elegancko i budzi wrażenie solidnego. I tak jest w rzeczywistości. Użytkownicy chwalą auto przede wszystkim za niezawodność, dobre materiały wykończeniowe i solidny montaż. Niemiecki pojazd użytkowy w testach branżowych punktuje też niskimi kosztami eksploatacji i nowoczesną techniką. Ponadto Caddy jest modelem poszukiwanym na rynku wtórnym co sprawia, że nieco wolniej traci na wartości.
Caddy może się pochwalić także bogatą gamą wersji napędu. Oprócz turbodoładowanych silników benzynowych TSI oraz wysokoprężnych TDI w ofercie znajdziemy odmiany z silnikami napędzanymi benzyną oraz gazem CNG lub LPG. Nikt z konkurentów nie oferuje w Polsce auta tej klasy w tak wielu wersjach napędu.
Z krótkim rozstawem osi Caddy oferowane jest w sześciu wersjach wyposażeniowych: Startline, Trendline, Comfortline, Highline, Tramper oraz Edition 30. Przedłużony wariant Maxi sprzedawany jest w tych samych wersjach wyposażeniowych z wyjątkiem urodzinowej odmiany Edition 30.  
Wariant Edition 30 charakteryzuje się bogatszym wyposażeniem oraz elementami stylizacyjnymi wyróżniającymi go na tle „zwykłych” Caddy. Jubileuszową wersję można zamówić z Caddy i Caddy Furgon, tylko z krótkim rozstawem osi i z silnikami TSI lub TDI o mocy co najmniej 75 kW/ 102 KM. Specjalna odmiana bazuje na wersji wyposażeniowej Trendline i została w stosunku do niej wzbogacona o kilkanaście dodatków. Może być pomalowana w jednym z czterech kolorów: białym Candy, żółtym Sunny, czerwonym Salsa lub srebrnym Reflex. Dla kontrastu dach i relingi pomalowano w kolorze czarnym z połyskiem. Zderzaki, lusterka zewnętrzne i klamki malowane są w kolorze nadwozia. Auto w specjalnej wersji otrzymuje przyciemniane szyby, 17-calowe obręcze kół o wzorze Budapest, reflektory halogenowe i przesuwne drzwi z obu stron. W kabinie najważniejszym wyróżnikiem jest multifunkcyjna kierownica (w wersji z topowym dieslem ma funkcję Tiptronic),  lewarek zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego obszyte skórą. O tym, że jest to specjalna odmiana  przypominają napisy „Edition 30” umieszczone w kilku miejscach.

Wymiary, masy i objętości
Niezależnie czy zdecydujemy się na kombi-van czy furgon, oba oferowane są z jednym z dwóch rozstawów osi. Wersje z przedłużonym o 47 cm rozstawem osi otrzymały przydomek Maxi. Z krótszym rozstawem auto mierzy około 4,4 m, a z dłuższym prawie 4,9 m. W zależności od wersji różna jest liczba miejsc siedzących: od dwóch w furgonie do siedmiu w kombi-vanie. W zależności od rozstawu osi i konfiguracji wnętrza pojemność przedziału bagażowego wynosi od 530 l do blisko 4 m3.
Tylna kanapa pozwala na podróż w komfortowych warunkach trzem dorosłym osobom. Zajmowanie miejsca w drugim rzędzie ułatwiają przesuwne drzwi znajdujące się po obu stronach samochodu. Pod nogami pasażerów odnajdziemy dwa schowki, które pomieszczą drobne przedmioty.
W prezentowanej wersji masa auta wynosi 1,6 tony, a ładowność to przyzwoite 687 kg.
Po otwarciu dużej, tylnej klapy w kombi-vanie otrzymujemy dostęp do 920-litrowej przestrzeni bagażowej, której pojemność można powiększyć do 2.850 litrów.

Bezpieczeństwo
Caddy jak na auto użytkowe zapewnia dobre standardy  bezpieczeństwa.
Kombi-van standardowo wyposażony jest w ABS i ESP oraz cztery poduszki powietrzne (czołowe i boczne), a także nadokienne kurtyny powietrzne. Za sprawne wytracanie prędkości odpowiedzialne są cztery hamulce tarczowe (z przodu wentylowane).
W testach organizacji Euro NCAP Caddy zakończył badania rezultatem czterech gwiazdek (testowana była wersja z przed liftingu).

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Volkswagen Caddy ma do zaoferowania sporo nowoczesnych rozwiązań technicznych, które rzadko lub w ogóle nie są oferowane w autach konkurencji. Zaczynając od preselekcyjnych, dwusprzęgłowych przekładni DSG i napędu na obie osie 4Motion poprzez nowoczesne systemy bezpieczeństwa, a kończąc na dostępności unikalnych odmian (np. kempingowa) czy wersji napędu (2.0 EcoFuel i 1.6 BiFuel).
Pojazd wyróżnia się w swojej klasie najszerszymi przesuwnymi drzwiami bocznymi (70 cm) oraz wyjątkowo szerokimi możliwościami doposażenia o praktyczne dodatki i akcesoria.

Napęd
Do napędu pojazdu przewidziano cztery silniki benzynowe, w tym dwa z instalacją gazową oraz pięć turbodiesli. W Caddy oferowane są nowoczesne i wydajne silniki benzynowe z rodziny TSI korzystające z wtrysku bezpośredniego i turbodoładowania oraz wysokoprężne silniki TDI wykorzystujące bezpośredni wtrysk common-rail oraz doładowanie turbo. Uzupełnieniem są benzynowe silniki z fabryczną instalacją na propan butan lub sprężony gaz ziemny.
W Caddy producent stosuje 5- i 6-biegowe przekładnie manualne oraz 6- i 7-stopniowe „automaty” DSG. Standardowo napęd trafia na przednią oś, jednak z wybranymi silnikami stosowany jest napęd 4Motion, oparty na sprzęgle Haldex.
(W poniższym zestawieniu występują wersje z napędem na przednią oś i manualną skrzynią biegów, jeśli jest inaczej, to jest to zaznaczone.)

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.2 o mocy 63 kW/ 85 KM i momencie równym 160 Nm. Najmniejszy silnik benzynowy 1.2 TSI zapewnia przyzwoite osiągi. Auto osiąga maksymalnie 155 km/h, a setkę uzyskuje w 14,7 s. Z tą jednostką auto zużywa 6,8 l/100 km (emisja CO2 równa jest 160 g/km).
1.6 o mocy 75 kW/ 102 KM i momencie równym 148 Nm. W wersji 1.6 BiFuel (napędzanej benzyną lub LPG) auto spala w cyklu mieszanym 8,1 litra benzyny lub 10,4 litra gazu na 100 km. Emisja CO2 wynosi odpowiednio 189 g/km i 169 g/km. Setkę pojazd uzyskuje w 12,9 sekundy, a prędkość maksymalna równa jest 164 km/h.
1.2 o mocy 77 kW/ 104 KM i momencie równym 175 Nm. Z mocniejszy wariantem jednostki 1.2 TSI auto spala w cyklu mieszanym 6,7 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 156 g/km). Setkę pojazd uzyskuje w 12,4 s, a prędkość maksymalna równa jest 169 km/h.
2.0 o mocy 80 kW/ 109 KM i momencie równym 160 Nm. Odmiana 2.0 EcoFuel (napędzana benzyną lub CNG) to kolejny wariant obniżający koszty eksploatacji. Auto spala w cyklu mieszanym 8,7 litra benzyny na 100 km. Emisja CO2 wynosi 156 g/km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 13,8 s, a maksymalnie pojazd może poruszać się z prędkością 169 km/h.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu VW Caddy prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 55 kW/ 75 KM i momencie równym 225 Nm. Mniejszy  turbodiesel 1.6 TDI zapewnia autu raczej słabe osiągi, ale jest oszczędny. Zużywa w cyklu mieszanym 5,7 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 149 g/km). Kombi-van osiąga maksymalnie 150 km/h, a setkę uzyskuje w 17,6 s.
1.6 o mocy 75 kW/ 102 KM i momencie równym 250 Nm. Ten sam silnik 1.6 TDI ale w mocniejszym wariancie zapewnia niskie spalanie (5,7 litry ON na 100 km oraz emisja CO2 równa 149 g/km) i wyraźnie lepsze osiągi. Użytkowy pojazd rozpędza się maksymalnie do 168 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 12,9 s.
2.0 o mocy 81 kW/ 110 KM i momencie równym 280 Nm. Podstawowy wariant silnika 2.0 TDI łączony jest z napędem 4Motion. 110-konny diesel pozwala osiągnąć maksymalnie 170 km/h, a od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 12,8 s. Caddy zużywa średnio 6,5 l/100 km i emituje 171 g/km CO2.
2.0 o mocy 103 kW/ 140 KM i momencie równym 320 Nm. 140-konny  wariant silnika 2.0 TDI umożliwia osiągnięcie maksymalnie 186 km/h i uzyskanie setki w 10,5 s. Caddy zużywa średnio 6,1 l/100 km ON i emituje 161 g/km CO2.
2.0 o mocy 125 kW/ 170 KM i momencie równym 280 Nm. Najmocniejszy  wariant silnika 2.0 TDI łączony jest tylko z przekładnią DSG. 170-konny diesel – zarezerwowany dla odmiany Edition 30 - pozwala rozpędzić auto do 196 km/h, a od 0 do 100 km/h kombi-van przyspiesza w 8,5 s, co jest świetnym wynikiem. Topowy wariant Caddy zużywa średnio 6,3 l/100 km i emituje 166 g/km CO2.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu VW Caddy prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowany Caddy 2.0 TDI/ 170 KM zużywa w cyklu mieszanym 6,3 litra ON na 100 km, w mieście 7,7 litra, na trasie 5,5. Emisja CO2 w wysokości 166 g/km stawia go w klasie emisji E.

Koszty
Caddy to bez wątpienia „najwyższa półka” wśród użytkowych aut tej wielkości. Niezależnie którą wersję i jej wariant wybierzemy, możemy liczyć na wysoką jakość i nowoczesną – jak na samochody tego typu – technikę. Odpowiada temu też poziom cen. Za najtańsze Caddy (w wersji kombi-van z silnikiem 1.2 TSI) trzeba zapłacić brutto 65.603 zł, natomiast najdroższy, 140-konny kombi-van Caddy Maxi 2.0 TDI DSG 4Motion Highline kosztuje brutto 142.466 zł.
Prezentowany Caddy kombi-van z silnikiem 2.0 TDI/ 170 KM to wydatek równy brutto 123.582 zł (w cenę wliczono pakiet Edition 30, którego koszt wynosi niecałe 15 tys. zł brutto).

Robert Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Volkswagen Caddy