/  /  /  /  / Beetle powrót legendy
Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Beetle powrót legendy

Bogusław Korzeniowski (IAA Frankfurt)|
null
© Bogusław Korzeniowski
nullnullnullnullnullnullnullnull

Käfer (niem. chrząszcz) był jednym z najliczniej produkowanych samochodów na świecie. Wytworzono prawie 22 miliony egzemplarzy tego modelu. To także jeden z niewielu modeli, który doczekał się zdrobnień i określeń w wielu językach.

Znany w krajach anglojęzycznych jako Volkswagen Beetle (ang. chrząszcz), na wielu rynkach miał swoje własne określenia. Przykładowo w Polsce był to „garbus”, na Kubie mówiono na niego „jajeczko” (el huevito), a we Francji „biedronka” (coccinelle).

Ogromny sukces na całym świecie, nawet po zaprzestaniu produkcji, skusił szefów VW do wprowadzenia następcy. Aby nie było żadnych wątpliwości, że model to całkowita nowość otrzymał on nazwę New Beetle. Pojazd zbudowany na płycie podłogowej Golfa IV, produkowany był w Meksyku od roku 1998. W roku 2005 model poddano liftingowi, aby uatrakcyjnić styl i wprowadzić wymagania z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. New Beetle nie powtórzył jednak sukcesu poprzednika. Dla osób w Europie był bowiem jedynie atrakcyjną zabawką (w krajach Śródziemnomorskich niezwykle popularny model w wakacyjnych wypożyczalniach), a krajach rozwijających się -jak Meksyk- był niepraktyczny i za drogi.

We Frankfurcie zobaczyliśmy trzecią odsłonę Garbusa vs Kafera vs Beetle.

Tym razem do produkcji przygotowano się bardzo dokładnie. Między innymi całkowicie przeprojektowano karoserię. Pierwszy Kafer miał nadwozie o długości 405 cm i szerokości 154 cm. Zważywszy, na fakt iż zaprojektowano go przed wojną można uznać iż był modelem dość dużym. Produkowany od roku 1998 model New Beetle miał wprawdzie długość 409 cm i szerokość 173 cm (co przy zupełnie innej formie dopracowania zderzaków dawało znacznie większe wnętrze niż pierwowzór) , ale biorąc pod uwagę jego stylizację i fakt, że wszystkie samochody przez te 60 lat urosły, nie zapewniał we wnętrzu komfortu do przewozu rodziny, jak choćby Golf na płycie którego powstał. Obecnie zaprezentowany model przestronnością i komfortem wnętrza ponownie stara się zaspokoić potrzeby rodzin jako „Samochód dla ludu XXI wieku”. Pojazd jest szerszy o 8,4 cm i dłuższy o 15,2 cm od dotychczasowego modelu, a dzięki większemu rozstawowi kół i osi, w środku jest więcej miejsca (wymiary ma obecnie zbliżone do Golfa). Wyraźnie też zwiększyła się przestrzeń bagażowa. O ile New Beetle miał 209 litrów, to prezentowany model ma aż 310 litrów (VW Golf VI ma 350 litrów).

Największe zaskoczenie czeka nas jednak zaglądając do wnętrza. Karoseria mająca charakterystyczny zarys dawnego garbusa, sugeruje iż także we wnętrzu możemy oczekiwać nawiązań do stylu sprzed lat. Tymczasem styliści zdecydowali się na zaprojektowanie całkowicie nowego wnętrza, z uwzględnieniem design i ergonomii rodem z XXI wieku.

Zmieniło się zatem pojmowanie „samochodu dla ludu”. Nie będzie to już jedynie model, który ma zmotoryzować społeczeństwa. Będzie to pojazd, który ma być zarówno funkcjonalny i tani, ale również oferujący bogate wyposażenie i zapewniający indywidualny styl. Przemawia o tym m.in. fakt, że pod maską, najmocniejszy model, będzie miał 2,0-litrowy, turbodoładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy TSI, o mocy 200 KM. Jednostka ta będzie oferowana w standardzie z sześciobiegową, manualną skrzynią, a opcjonalnie z dwusprzęgłową skrzynią DSG z elektroniczną blokadą dyferencjału. Ponadto w pojeździe znaleźć można diodowe światła do jazdy dziennej, biksenonowe reflektory, dach panoramiczny, nawigację satelitarną, 19-calowe felgi czy duży tylny spoiler.

Jak zapowiedział Jerzy Krężlewski, dyrektor PR i Marketingu importera, samochód będzie w salonach na przełomie września i października. Cena modelu w Polsce jest znana od końca sierpnia i wynosi od 68 990 zł.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama