/  /  /  /  / PREZENTACJA | Volkswagen Amarok 2.0 TDI (140 KM) Basic Podwójna kabina
Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarok

Zmień
SegmentLekkie dostawcze / Pick-up
Cena173 123 zł - 226 628 zł (aktualizacja: 2016-07-01)
Emisja CO2196 g/km - 203 g/km
Żużycie paliwa7,5 L/100km - 7,8 L/100km
 

PREZENTACJA | Volkswagen Amarok 2.0 TDI (140 KM) Basic Podwójna kabina

IBRM Samar|
Volkswagen Amarok
© IBRM Samar
Volkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen AmarokVolkswagen Amarok

Niemcy nie mają tak dużego doświadczenia w produkcji pickupów jak Amerykanie czy Japończycy. Jednak nowy Amarok dowodzi, że nawet rynkowy nowicjusz może bez kompleksów rywalizować z najlepszymi pojazdami tego typu. W kilku dziedzinach nowy Volkswagen zostawia nawet w tyle dotychczasowych faworytów.

Volkswagen Amarok debiutował na rynku w 2009 roku, pierwszy model koncepcyjny pokazano cztery lata wcześniej. W Europie do salonów sprzedaży trafił w drugiej połowie 2010 roku. Nowy pickup w ofercie niemieckiej firmy jest następcą modelu Taru z lat 1989-1997, czyli de facto Toyoty Hilux V generacji z naklejonym emblematem „VW”.
Nowy pickup powstał „na deskach kreślarskich” inżynierów z Volkswagena i mimo, że jest to debiut producenta w tym segmencie, to Amarok chce „grać pierwsze skrzypce” w tej klasie. Wysoka jakość wykonania, nowatorska technika oraz bogate wyposażenie mają mu w tym pomóc.  
Niemiecki producent otrzymał za pickupa sporo nagród i wyróżnień, w tym ważny tytuł „International Pickup of The Year 2011”. Amarok w języku Inuitów oznacza wilka arktycznego.
Za design nowoczesnego pickupa odpowiedzialny jest Walter de Silva, twórca sukcesu wielu modeli aut największego koncernu motoryzacyjnego w Europie.

Gdzie jest produkowany?
Volkswageny Amarok pomyślane o klientach z Europy i Afryki zjeżdżają z taśm produkcyjnych w Hanowerze, przewidziane na inne rynki produkowane są w Argentynie.

Segment i konkurenci
Pojazd segmentu LCV (lekkie auta użytkowe) konkuruje w Polsce z takimi pickupami jak Ford Ranger, Isuzu D-MAX, Mitsubishi L200, Nissan Navara i Toyota Hilux.

Kto kupuje prezentowany model?
Użytkowy samochód wybierają przede wszystkim – co nie jest zaskoczeniem - firmy i instytucje. W zeszłym roku na 446  sprzedanych aut 314 trafiło do klientów „biznesowych”. W br. firmy zakupiły 73 pickupy, a klienci indywidualni 33.

Podstawowe informacje
Volkswagen Amarok oferowany jest z pojedynczą i podwójną kabiną. Jest sprzedawane także samo podwozie, pomyślane o firmach specjalizujących się w zabudowach. W bogatej ofercie brakuje jedynie popularnej wersji „półtorej kabiny”.
Mimo typowo użytkowego charakteru pojazd prezentuje się atrakcyjnie. Gdy spojrzymy na przód „arktycznego wilka” to wygląda on nie gorzej niż w wielu SUV-ach. Mimo, że pickup jest masywny i solidnie zbudowany, designerzy nadali nadwoziu  nieco lekkości i cech auta osobowego.
Oferta modelu na rok 2013 została lekko poprawiona. Nie dokonano zmian w stylizacji, skupiono się głównie na silnikach zwiększając ich wydajność.
Volkswagen Amarok nie jest budżetowym pickupem jak Dacia Logan Pick-up czy Fiat Strada. Gdy zajrzymy do jego kabiny wysoką jakość wykonania widać gołym okiem. Niemieckie auto w kwestii jakości użytych materiałów wykończeniowych wysoko podnosi poprzeczkę w tej klasie (biorąc po uwagę pickupy obecne na krajowym rynku). Niemiecki pojazd jest nie tylko wykonany solidnie i wykończony dobrymi tworzywami, ale też jego kabina jest urządzona estetycznie. Wnętrze Volkswagena bardziej przypomina to z aut osobowych niż użytkowych.  
Jak większość pickupów Amarok nadaje się do ciężkiej pracy. Jest przygotowany do trudnych zadań towarzyszących np. na placu budowy czy w terenie leśnym. Ale to nie jedyne miejsca gdzie zobaczymy użytkowego Volkswagena. Pojazd jest bardzo uniwersalny i z powodzeniem może służyć do celów rekreacyjnych. Dzięki dobrym własnościom terenowym i pojemnej przestrzeni bagażowej sprawdzi się w transporcie np. jednośladów czy sprzętu wodnego. Możliwość holowania przyczepy o masie do 3,2 tony (w zależności od silnika i wersji wyposażeniowej) może spodoba
 się amatorom caravaningu.
Pickup ten – co udowodniły liczne testy – radzi sobie znakomicie w terenie. Kąt natarcia i zejścia wynoszą 28 stopni, natomiast kąt rampowy jest równy 157 stopni. To w połączeniu z dużym prześwitem (26,5 cm) sprawia, że Amarok czuje się poza drogami utwardzonymi jak ryba w wodzie. Jeśli jesteśmy już przy temacie wody to warto wspomnieć, że maksymalna głębokość brodzenia auta wynosi pół metra.   
Oferta Volkswagena powinna zadowolić także bardziej wymagających klientów. Do wyboru są dwa wydajne silniki wysokoprężne, trzy rodzaje napędu (4x2, 4x4 dołączany, 4x4 permanentny), dwie skrzynie biegów (6-stopniowa manualna i 8-biegowy automat), a także dwa typy zawieszenia (seryjne i wzmocnione). Opcjonalny napęd 4Motion z reduktorem umożliwia jazdę w trudniejszym terenie. Seryjne zawieszenie ma gwarantować komfort i dobre własności jezdne, opcjonalnie otrzymać można wzmocnione zawieszenie tylne, które zwiększa ładowność pojazdu.

Wymiary, masy i objętości
Prezentowany Amarok z podwójną kabiną mierzy na długość 5.181 mm, nie należy więc do największych w tej klasie aut (biorąc pod uwagę pickupy oferowane w Polsce). Mimo tego jego możliwości transportowe wypadają korzystnie na tle rywali. Przykładowo, przedział ładunkowy jest najszerszy w tej klasie aut (szerokość między nadkolami wynosi 1.222 mm). Dzięki „pace” o powierzchni 2,52 m2 (w wersji z pojedynczą kabiną – 3,57 m2) może przewieźć dużo. Na życzenie istnieje możliwość montażu ochronnej wanny z odpornego na uszkodzenia tworzywa lub aluminiowej podłogi. Łatwość załadunku i rozładunku zapewnia nisko osadzona krawędź podłogi skrzyni ładunkowej oraz szeroka tylna burta. Pickup z pojedynczą kabiną pomieści przy zamkniętej tylnej burcie nawet dwie europalety (ustawione w poprzek), z podwójną kabiną – jedną znormalizowaną paletę. Tego nie potrafi wielu konkurentów.
Masa własna prezentowanego pojazdu to 1.889 kg, ładowność wynosi 931 kg (z seryjnym tylnym zawieszeniem piórowym).

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w Amaroku wypada wyjątkowo dobrze w porównaniu z konkurencją. Bez dopłaty nabywca otrzymuje cztery poduszki powietrzne oraz nadokienne kurtyny powietrzne. Systemy ASR i EDS również oferowane są w standardzie, podobnie jak układ stabilizacji toru jazdy ESP, który dostosowuje swoje działanie do masy przewożonego ładunku. Obowiązkowy ABS jest wspomagany przez asystenta hamowania oraz tzw. off-road ABS, system działający w czasie jazdy terenowej. Wszystkie wymienione układy elektroniczne oferowane są bez dopłaty, pickupy konkurencji nie proponują tak wiele w standardzie.
W crashtestach organizacji Euro NCAP Amarok uzyskał wynik czterech gwiazdek. Nie jest to najlepszy rezultat w klasie, ale poza Fordem Ranger – który osiągnął wynik pięciu gwiazdek - konkurenci nie zostali ocenieni korzystniej. W ochronie dorosłych pasażerów Volkswagen osiągnął wynik równy 86%, natomiast w kategorii „safety assist” 57%. Dla porównania, najbezpieczniejszy w tym segmencie Ford Ranger w tych dwóch kategoriach uzyskał odpowiednio: 96% i 71%.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Oprócz wymienionych wcześniej innowacyjnych systemów  bezpieczeństwa, Amarok jako jedyny w klasie może pochwalić się 8-biegową automatyczną skrzynią oraz szeroką liczbą dodatków i akcesoriów (głównie usprawniających jazdę w terenie czy transport ładunku). Producent oferuje liczne osłony i zabudowy oraz pakiety stylizacyjne. Z ciekawych dodatków warto wymienić opcjonalne osłony silnika, skrzyni biegów i zbiornika paliwa zabezpieczające elementy podwozia przed uszkodzeniami mechanicznymi.

Napęd
Amarok oferowany jest z dwoma silnikami diesla. Podstawowa jednostka 2.0 TDI o mocy 140 KM (w tym roku zastąpiła silnik 122-konny) zapewnia dobre osiągi i jest oszczędna. Mocniejszy 180-konny silnik – również dwulitrowy – jest odpowiedzią na 2,5- i 3-litrowe silniki montowane w pickupach konkurencji. Oferując podobną moc i moment obrotowy silnik Volkswagena charakteryzuje się lepszą wydajnością. Tu ponadprzeciętne osiągi idą w parze z ekonomicznym obchodzeniem się z paliwem. W silniku 2.0 BiTDI zainstalowano dwie turbosprężarki co pozwoliło uzyskać lepszą reakcję na dodanie gazu przy niskich obrotach i wyższą moc przy większych prędkościach obrotowych wału silnika. Amarok z tą jednostką zapewnia osiągi silników o większej pojemności przy wyraźnie mniejszym zużyciu paliwa.
Standardowo montowana jest 6-biegowa skrzynia manualna. W opcjonalnym, ośmiostopniowym „automacie” pierwszy bieg jest przeznaczony do jazdy terenowej i do ruszania z przyczepą. Dzięki temu nie jest konieczna dodatkowa przekładnia redukcyjna. Natomiast ósmy bieg posiada dłuższe przełożenie i jest przystosowany do oszczędnej jazdy z niskimi prędkościami obrotowymi.
Seryjnie napęd wędruje do tylnej osi, ale za dopłatą klient może otrzymać załączany napęd 4Motion (także z reduktorem) lub stały napęd 4Motion oparty na mechanizmie różnicowym Torsen.
Wybrane wersje auta pozwalają przejechać na jednym tankowaniu ponad tysiąc kilometrów. Oba turbodiesle korzystają z wtrysku bezpośredniego w technice common-rail. Silniki z BlueMotion Technology (pickup wyposaża się w układ start-stop, system rekuperacji energii oraz opony o niższych oporach toczenia) spalają średnio do 0,5 l/100 km mniej oleju napędowego.
Poniżej przedstawione zostały dane techniczne wersji z podstawowym napędem (z manualną skrzynią biegów i napędem na tylną oś) oraz podwójną kabiną.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 103 kW/ 140 KM. Podstawowy wariant dwulitrowego turbodiesla zapewnia autu dobre osiągi i jest oszczędny. Amarok 2.0 TDI zużywa w cyklu mieszanym 7,2 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 189 g/km). Półciężarówka osiąga maksymalnie 164 km/h, a setkę uzyskuje w 12,9 s.
2.0 o mocy 132 kW/ 180 KM. Turbodiesel korzystający z dwóch turbosprężarek zapewnia dobre osiągi. Z jednostką 2.0 BiTDI  pickup spala w cyklu mieszanym 7,6 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 199 g/km). „Setkę” pojazd użytkowy uzyskuje w czasie 10,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 184 km/h.

Grupa emisyjna
Volkswagen Amarok 2.0 TDI z manualną skrzynią i napędem na jedną oś zużywa w cyklu mieszanym 7,2 litra ON na 100 km. W mieście „konsumuje” 8,8 litra, na trasie 6,2. Emisja CO2 w wysokości 189 g/km stawia pojazd w grupie emisyjnej E.

Koszty
Amarok nie należy do najtańszych pickupów na rynku, ale jego cena jest usprawiedliwiona wysoką jakością wykonania, licznymi nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi i bogatszym wyposażeniem w stosunku do konkurentów.
Za najtańszą wersję pickupa 2.0 TDI Basic z pojedynczą kabiną klient zapłaci brutto 101.891 zł. Opisywana wersja z podwójną kabiną kosztuje co najmniej 108.399 zł z VAT (za prezentowany wariant 2.0 TDI Basic). Za napęd 4Motion trzeba dopłacić zaledwie ok. 8.500 zł z VAT. Najdroższa, doskonale wyposażona odmiana (2.0 BiTDI Highline 4Motion Aut-8) kosztuje brutto 157.798 zł.


Robert Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Volkswagen Amarok