/  /  /  /  / Wyniki dwuletnich testów Priusa Plug-In w Strasburgu
Toyota Prius

Toyota Prius

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Wyniki dwuletnich testów Priusa Plug-In w Strasburgu

Toyota|
null
© Toyota
nullnull

Toyota oraz francuski dostawca energii elektrycznej EDF i Urząd Miejski w Strasburgu opublikowały dane zebrane podczas drugiego roku próbnej eksploatacji samochodów hybrydowych Plug-In Hybrid Vehicle Toyoty (hybrydy z możliwością ładowania baterii z gniazdka).

Jazdy próbne prowadzone na szeroką skalę od 27 kwietnia 2010 roku miały na celu zgromadzenie doświadczeń użytkowników pojazdów Plug-In marki Toyota. Opinie pozyskane zostały w warunkach autentycznej eksploatacji i dały jednocześnie podstawę do zainicjowania rozwoju publicznej infrastruktury służącej do ładowania akumulatorów.

Zebrane do tej pory dane świadczą o tym, że:
• oszczędności w opłatach za energię (elektryczność i paliwo) wynoszą łącznie do 53%, co oznacza oszczędność do 7 EUR na 100 km (*),
• w porównaniu do samochodów o podobnej wielkości napędzanych silnikiem benzynowym zużycie paliwa zostało zmniejszone nawet o 64%, zaś emisja CO2 o 58%,
• w porównaniu do samochodów z silnikiem wysokoprężnym o podobnej wielkości oszczędność paliwa wynosi 40%,
• w ponad 97% przypadków akumulatory są doładowywane w pracy lub w domu (publiczna infrastruktura wykorzystywana jest znacznie rzadziej),
• wzajemne udostępnianie przez firmy punktów ładowania akumulatorów sprzyja optymalizacji eksploatacji pojazdów.

Plug-In Hybrid Vehicle to samochód łączący zalety pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Plug-In Toyoty wykorzystuje tę samą hybrydową jednostkę napędową co standardowy Prius. Wyposażony jest jednak w akumulator o większej pojemności, który można doładowywać ze zwykłego domowego gniazda elektrycznego.

W trybie elektrycznym (EV) pojazd działa bezgłośnie, nie emitując jakichkolwiek substancji i umożliwiając jazdę na dystansie 25 km. Na dłuższych trasach samochód wykorzystuje tryb hybrydowy (HV), używając zarówno silnik spalinowy jak i silnik elektryczny. Działanie to gwarantuje znakomite osiągi przy niewielkim obciążeniu środowiska.

Dane po drugim roku prób
Podobnie jak w pierwszym roku testów, użytkownicy doładowywali swoje Priusy Plug-In średnio raz dziennie (0,9), co trwało mniej więcej 75 minut. Większość użytkowników przez 34% czasu jazdy poruszała się wykorzystując tylko silnik elektryczny.

Oszczędności w stosunku do napędzanego silnikiem benzynowym samochodu o podobnej wielkości są uzależnione od stylu jazdy oraz częstości doładowywania i przekraczają 50% przy jednokrotnym codziennym ładowaniu (24% jazdy w trybie EV i 76% HV).

Oszczędność paliwa sięgała 64% przy dwukrotnym codziennym doładowywaniu (56% jazdy w trybie EV i 44% HV). W efekcie koszty energii spadły o odpowiednio 6,20 EUR na 100 km (*) i 7,00 euro na 100 km (*).

Oprócz użytkownika korzyści odnosi też środowisko naturalne, gdyż wydłużony czas jazdy w trybie elektrycznym znacząco zmniejsza emisję CO2. Przy dwukrotnym codziennym ładowaniu akumulatorów emisja CO2 jest mniejsza nawet o 58% (przy ładowaniu jednokrotnym o 50%).

Wprowadzenie Toyoty Prius Plug-In Hybrid do sprzedaży
Opinie użytkowników miały duże znaczenie w przygotowaniach do wprowadzenia samochodu Plug-In na rynek, co w Europie nastąpi pod koniec lata. W komercyjnej wersji Toyoty Prius Plug-In Hybrid przełączanie trybów EV i HV odbywa się przez naciśnięcie przycisku.

Ta nowa funkcja jest przydatna w sytuacji, gdy użytkownik chce zachować naładowany akumulator, aby jeździć po mieście w trybie elektrycznym. Zasięg autonomicznej jazdy w trybie elektrycznym został zwiększony o 25% do 25 km. Korzystanie z przewodu ładowania stało się łatwiejsze dzięki zmniejszeniu jego masy o 26%.

Zwiększono również do 443 litrów (o 10%) pojemność bagażnika, czyli tyle samo co w Toyocie Prius III.

Połączenie trybów EV i HV zapewnia Priusowi Plug-In Hybrid maksymalny zasięg ponad 1 200 km. Nawet po wyczerpaniu możliwości jazdy w trybie elektrycznym, Plug-In osiąga spalanie na poziomie zaledwie 3,7 litra na 100 km, emitując tylko 85 g CO2  na km.

Michel Gardel, wiceprezes Toyota Motor Europe ds. komunikacji i środowiska powiedział: "Cieszymy się z udziału w programie weryfikacji zalet ekologicznych technologii motoryzacyjnych. Zarówno naszym partnerom jak i nam przyświeca ten sam cel: ochrona środowiska naturalnego. Zebrane w programie doświadczenia i opinie klientów pozwolą nam lepiej przygotować się do wprowadzenia nowej Toyoty Prius Plug-In Hybrid do sprzedaży pod koniec lata. Wyniki drugiego roku prób upewniają nas, że nowy produkt zyska uznanie wielkiego grona klientów".

Program testowy Priusów Plug-In
Program Plug-In w Strasburgu jest częścią globalnego projektu Toyoty obejmującego jazdy próbne 600 samochodów hybrydowych Plug-In w Japonii, USA, Kanadzie i Australii. Głównym celem programu są badania nad technologią i osiągami pojazdów Plug-In.

Celem EDF jest ocena różnych wariantów infrastruktury ładowania i jej eksploatacji. Projekt służy również zbieraniu wśród klientów opinii pomocnych w upowszechnieniu tego rodzaju pojazdów w przyszłości.

(*) Obliczenia w oparciu o cenę benzyny wynoszącą 1,63 EUR za litr i prądu 0,12 EUR za kwh
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama