/  /  / Prius
Toyota Prius

Toyota Prius

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
null
© Toyota
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull
Toyota Prius to pierwszy masowo produkowany samochód z napędem hybrydowym, czyli wykorzystującym zarówno silniki elektryczne jak i spalinowe. Auto zaliczane jest do klasy niższej średniej, czyli do segmentu C. Jego debiut odbył się w roku 1997, a sama budowa miała wiele wspólnego z wersją nadwoziową sedan modelu Echo, znanej w Polsce jako Yaris. Jednak ze względu na dość kontrowersyjny wygląd auto nie zdobyło większej klienteli, a popularność zawdzięczało bardziej działaniom marketingowym. Dlatego też w roku 2004 na rynek wprowadzona została druga generacja, która miała znacznie bardziej dopracowaną zarówno stylistykę, jak i układ napędowy. Jednak w związku ze stworzeniem przez konkurencyjną Hondę ulepszonego modelu hybrydowego, Toyota już po 5 latach postanowiła wprowadzić nową generację. Jej debiut odbył się podczas salonu samochodowego w Detroit na początku roku 2009. Miejsce prezentacji również nie zostało wybrane przypadkowo, gdyż głównym rynkiem zbytu są Stany Zjednoczone. Auto jest niewiele większe od poprzednika, bowiem długość wzrosła jedynie o 1 cm i wynosi 4,46 metra. Szerokość wynosi 1,74 metra, zaś wysokość 1,48 metra. Toyota Prius potrafi przez 2 kilometry poruszać się z prędkością do 50 km/h używając tylko i wyłącznie silnika elektrycznego, co jest niemożliwe w przypadku głównego konkurenta, który korzysta z obu silników naraz. Model ten otrzymał w swojej dotychczasowej karierze wiele nagród, jednak najcenniejsze spośród nich to tytuły „Samochodu Roku 2004” w Ameryce Północnej, taki sam tytuł tylko, że na rok 2005 w Europie. Z kolei napęd Priusa uznany został za „Międzynarodowy Silnik Roku 2004”. Produkcja auta odbywa się w zakładach Tsutsumi i Kariya w Japonii, a także w Chengdu w Chinach.

Toyota Prius występuje tylko w jednej wersji nadwozia, którą stanowi 5-drzwiowy hatchback. Podstawowym zadaniem jakie otrzymali konstruktorzy tego modelu było osiągnięcie jak najniższego współczynnika oporu powietrza, w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Stąd też sylwetka Priusa jest bardzo aerodynamiczna. Sam wygląd jest wyraźnym odniesieniem do odnoszącego sukcesy modelu drugiej generacji, a zmianom poddano przede wszystkim przedni zderzak i reflektory, który obecnie są mocno rozciągnięte i wbijają się ostrymi końcami zarówno w maskę, jak i bok auta. W oczy rzuca się również przednia szyba ułożona pod ostrym kątem oraz ciekawie zakończony tył pojazdu, z dużą ilością ostrych linii i kantów.

Najnowsza Toyota Prius podobnie jak poprzednik otrzymała maksymalną ilość 5 gwiazdek w testach zderzeniowych organizacji EuroNCAP. Bezpieczeństwo dorosłych ocenione zostało na 88%, dzieci na 82%, pieszego na 68%, zaś wspomaganie bezpieczeństwa na 86%. Model ten wyposażony może być aż w 9 poduszek powietrznych, obejmujące poduszki przednie, boczne przednie, kurtyny powietrzne dla dwóch rzędów siedzeń oraz poduszkę kolanową kierowcy. Ponadto na wyposażeniu znajduje się system antypoślizgowy ABS z układem rozdziału siły hamowania EBD, wspomaganie hamowania BA, system kontroli trakcji TRC oraz system stabilizacji toru jazdy VSC.

Głównym konkurentem Toyoty Prius jest Honda Insight.
 

Prius najczęściej porównywana z

Audi A7
Audi A7
Honda Civic
Honda Civic
Lexus CT
Lexus CT
Porsche Cayenne
Porsche Cayenne
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Prius+
Toyota Prius+
Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf
Reklama