/  /  /  /  / PREZENTACJA | Toyota Hilux 2.5 D-4D (144 KM) 4x2 DL z pojedynczą kabiną
Toyota Hilux

Toyota Hilux

Zmień
SegmentLekkie dostawcze / Pick-up
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Toyota Hilux 2.5 D-4D (144 KM) 4x2 DL z pojedynczą kabiną

IBRM Samar|
Toyota Hilux 2013
© IBRM Samar
Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013Toyota Hilux 2013

Jest solidna, wytrzymała i niezawodna. To sprawia, że Toyota Hilux od lat cieszy się dużym zainteresowaniem na rynkach całego świata. Produkowany przez ponad 40 lat pickup znalazł przeszło 13 mln nabywców. To drugi najchętniej kupowany model japońskiej marki.

Japończycy, podobnie jak Amerykanie, mają duże doświadczenie w produkcji półciężarówek. Pierwsze auta typu pickup Toyota oferowała już w latach 30-tych XX wieku (pojazd Type G1 sprzedawano od 1935 roku). Pierwsza generacja Hiluxa (typoszereg N10), która zastąpiła model Stout, trafiła na rynek w 1968 roku. Obecnie w sprzedaży jest już jego siódma generacja (oznaczenie fabryczne N70).
Ostatnie wcielenie debiutowało w 2005 roku i w tym czasie  model przeszedł dwie modernizacje (w 2008 i 2011 roku). Prezentowany pojazd zapożyczył sporo rozwiązań konstrukcyjnych z innych aut Toyoty, głównie z terenowego modelu 4Runner i pickupa Takoma.

Gdzie jest produkowany?
Drugi najlepiej sprzedający się model Toyoty jest produkowany w kilku rejonach świata. W zależności od tego na jaki rynek ma trafić wytwarzany jest w Argentynie, Wenezueli, Pakistanie, Tajlandii, RPA, Chinach i Filipinach. Do Europy przyjeżdża z RPA.

Segment i konkurenci
Prezentowany pojazd należy do segmentu LCV (lekkich pojazdów użytkowych). Na polskim rynku rywalizuje głównie z Fordem Ranger, Isuzu D-MAX, Mitsubishi L200, Nissanem Navara oraz nowością rynkową - Volkswagenem Amarok.

Kto kupuje prezentowany model?
W zeszłym roku Hilux znalazł w Polsce 550 nabywców (firmy zakupiły 423 auta, klienci indywidualni 127). W bieżącym roku trafił do 31 osób prywatnych, firmy zakupiły 45 sztuk auta (łącznie sprzedano 76).

Podstawowe informacje
Toyota Hilux dostępna jest w trzech wersjach kabiny (krótka, półtorej oraz podwójna). Jest też podwozie do zabudowy. W tekście opisujemy bazowy model z pojedynczą kabiną i napędem na jedną oś.
Toyotę Hilux obecnej generacji dwukrotnie poddano liftingowi. Modyfikacje na zewnątrz nie są rewolucyjne, ale suma zmian designerskich wypada korzystnie. Odmłodzony Hilux wyładniał, jego przód upodobnił się nieco do terenowych Toyot, a zmodyfikowane detale w nadwoziu sprawiają, że nabiera coraz więcej cech aut osobowych. Wreszcie pickupowi Toyoty w kwestii stylizacji trudno jest coś zarzucić. Z przodu  otrzymał nową atrapę chłodnicy i szerszy wlot powietrza oraz kierunkowskazy w lusterkach. W kabinie wprowadzono nowe wskaźniki, kierownicę i ekran multimedialny na konsoli środkowej (dostępny za dopłatą lub w droższych wersjach).
Podczas modernizacji poprawiono też zawieszenie, które obecnie  lepiej tłumi nierówności. Model debiutujący w 2005 r. miał twarde zawieszenie tylne (w czasie jazdy bez obciążenia auto podskakiwało na wybojach czy progach zwalniających). Hilux po liftingu jest wyraźnie bardziej komfortowy.
W wielu krajach europejskich nabywcy samochodów elektrycznych lub hybrydowych mogą liczyć na spore ulgi podatkowe czy wręcz dopłaty. W Polsce jest inaczej, państwo wspiera nabywców … pickupów. Od początku 2011 roku firmy, które zdecydują się na zakup półciężarówki, mogą odliczyć pełną kwotę podatku VAT zawartego w cenie pojazdu, a w trakcie jego eksploatacji mają możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w paliwie. To sprawiło, że samochody te często trafiają do klientów, którzy wykorzystują je do celów nie do końca zgodnych z przeznaczeniem. I tak, typowo użytkowe pojazdy pełnią w firmach rolę aut terenowych i zamiast „dźwigać” np. materiały budowlane służą do rekreacji.
Zresztą pickupy z roli aut terenowych wywiązują się dobrze. Dzięki sporemu prześwitowi (w Toyocie wynosi 22,2 cm) i napędowi 4x4 (w modelu Hilux wymaga dopłaty) półciężarówki radzą sobie w terenie, nawet tym trudniejszym, nierzadko równie dobrze jak sporo droższe samochody typowo terenowe.
Co ważne, prezentowana półciężarówka ma opinię trwałej i niezawodnej. Zbudowany na ramie samochód korzysta z typowego dla pickupów zawieszenia (z przodu podwójne wahacze poprzeczne i stabilizator, z tyłu resory piórowe) oraz niewysilonych silników diesla.
Japoński pickup jest dobrze przygotowany do jazdy w terenie. Bardzo prosty konstrukcyjnie napęd na cztery koła okazuje się w praktyce skuteczny, a korzystne wartości kątów (kąt natarcia 30 st., kąt zejścia 26 st., rampowy 155) pozwalają „połykać” wiele przeszkód w terenie.
Pickup Toyoty dostępny jest do wyboru z dwoma silnikami. Klient może wybierać z pośród czterech wersji wyposażeniowych (DL, DLX, SR oraz SR5). Standardowo montowany jest napęd 4x2 (na tylną oś), za przyjemność jazdy z napędem na obie osie trzeba dopłacić, na szczęście stosunkowo niedużo. Dla tego samochodu nie przewidziano wielu dodatków, ale to typowe dla tej klasy aut. W ofercie japońskiego producenta jest duża liczba akcesoriów usprawniających przewóz ładunku na „pace” czy poprawiających styl pojazdu.

Wymiary, masy i objętości
Wymiary Hiluxa (5.260 x 1.760 x 1.795 mm) stawiają go mniej więcej w środku stawki segmentu. Rozstaw osi w Toyocie równy jest 3.085 mm i jest mniejszy niż u rywali.
Pickup waży 1.875 kg, a ładowność wynosi 725 kg. Z pojedynczą kabiną samochód jest rejestrowany na dwie osoby.
Wymiary przedziału bagażowego (2.340 x 1.420 x 450 mm) pozwalają zabrać sporych gabarytów ładunek. Hilux ma dłuższą pakę od rywali, ale za to kilku konkurentów ma ją szerszą i głębszą.

Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa jest dobre, ale tylko w najdroższych wersjach wyposażeniowych.
W bazowej odmianie pickupa z elektronicznych systemów zastosowano tylko obowiązkowy ABS. Gdy dojdzie do wypadku, pasażerów chronią dwie czołowe poduszki powietrzne.
W droższych wersjach (SR i SR5) standardowo montuje się także poduszki boczne oraz kurtyny nadokienne. Systemy jak EBD, BA oraz VSC (odpowiednik ESP) przewidziano wyłącznie w najdroższej wersji SR5.
Za wytracanie prędkości odpowiedzialne są hamulce tarczowe wentylowane (z przodu) oraz bębnowe (z tyłu).
Organizacja Euro NCAP nie poddała prezentowanego pojazdu crashtestom.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Samochody tego typu rzadko korzystają z nowatorskich rozwiązań technicznych, dlatego w Toyocie trudno znaleźć jakiekolwiek  innowacje techniczne. W pickupach stawia się na proste i  sprawdzone rozwiązania, zapewniające bezproblemową eksploatację.

Napęd
Toyotę Hilux można wybrać z jednym z dwóch turbodiesli.
Do wyboru są: 2,5-litrowy silnik D-4D o mocy 144 KM oraz trzylitrowy także z rodziny D-4D o mocy 171 KM. Oba wykorzystują wtrysk bezpośredni w technice common-rail. Niezależnie od wersji silnikowej napęd przenoszony jest za pośrednictwem 5-stopniowej przekładni (manualnej lub automatycznej). W podstawowej odmianie 4x4 napęd wędruje na tylną oś, za napęd 4x4 trzeba dopłacić.
Poniżej przedstawione dane techniczne odnoszą się do wersji podstawowych (z napędem na jedną oś i manualną skrzynią biegów).

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
2.5 o mocy 106 kW/ 144 KM. Podstawowa jednostka zapewnia już przyzwoite osiągi. Wysokoprężny silnik pozwala na rozpędzenie się do 170 km/h, a „setka” pojawia się na prędkościomierzu po 13,5 sekundy. W cyklu mieszanym auto zużywa 7,3 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 193 g/km).
3.0 o mocy 126 kW/ 171 KM. Większy i mocniejszy silnik pozwala rozpędzić Hiluxa do 175 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 11,9 sekundy. To niezły wynik. Pickup zużywa średnio 8,6 litra ON na 100 km (emisja CO2 to 227 g/km).

Grupa emisyjna
Prezentowana bazowa wersja pickupa emituje 193 g/km CO2, co stawia pojazd w grupie emisyjnej E. Użytkowy samochód zużywa średnio 7,3; na trasie 6,6 a w mieście 8,6 litra ON/100 km.

Koszty
Za najtańszą Toyotę Hilux (wersja 2.5 D-4D/ 144 KM 4x2 DL z pojedynczą kabiną) zapłacimy brutto 86.500 zł. Cena nie jest niska, zważywszy, że bazowa wersja ma raczej ubogie wyposażenie. Przed kilkoma laty Toyoty Hilux były tańsze. Dopłata za napęd 4x4 wynosi 13.000 zł (z VAT).
Najdroższy pickup w ofercie Toyoty (3.0 D-4D/ 171 KM 4x4 SR5 z automatyczną skrzynią biegów i podwójną kabiną) to wydatek równy 146.500 zł z podatkiem VAT.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama