/  /  /  /  / Nowa Toyota Aygo z bliska
Toyota Aygo

Toyota Aygo

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Nowa Toyota Aygo z bliska

Toyota|
null
© Toyota
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Na polskim rynku debiutuje model Toyota Aygo po zmianach modernizacyjnych. Wóz kosztuje od 32 500 zł za wersję 3-drzwiową lub od 33 400 zł w przypadku auta 5-drziowego. Ciekawym przedsięwzięciem jest wersja Aygo Sport, którą wykonali specjaliści z Toyota Motor Poland.

Toyota Aygo zadebiutowała w dynamicznie rozwijającym się segmencie A w 2005 roku, obalając stereotypowe przekonanie, że mały samochód musi być ciasny i niewygodny. Dzięki przestronności, niezawodności i korzystnemu stosunkowi wartości do ceny model ten szybko zyskał popularność, która jeszcze wzrosła po usprawnieniach wprowadzonych w roku 2008. Do dziś sprzedano około 580 000 egzemplarzy.

Aygo odnosi sukcesy rynkowe nie tylko w Europie, na potrzeby której zostało zaprojektowane i gdzie jest produkowane, ale także w Afryce. Od kilku lat sprawdza się jako niezawodny i ekonomiczny pojazd w krajach takich jak Maroko, Republika Południowej Afryki czy Reunion, czyli w bardzo ciepłych i wymagających warunkach.

Nowy model Aygo wyróżnia się w swoim segmencie przestronnością wnętrza i przyjemnością z prowadzenia. Samochód zwraca uwagę wyrazistym designem, ma przeprojektowane wnętrze w nowych wersjach kolorystycznych, wyższy komfort jazdy i lepsze wyciszenie kabiny oraz szersze możliwości komunikacji z przenośnymi urządzeniami audio.

Nowa Toyota Aygo oferta modelowa z cennikiem

W wersjach ze skrzynią biegów MultiMode dodano też sekwencyjne sterowanie przekładnią za pomocą łopatek przy kierownicy.

Toyota Aygo wyróżnia się także wyjątkowo niskimi kosztami utrzymania dzięki ograniczonym kosztom serwisu, korzystnym klasyfikacjom ubezpieczeniowym (np. 15 w Niemczech i 3E w Wielkiej Brytanii) oraz krótkiemu czasowi obsługi serwisowej (łącznie 5,1 godziny na dystansie 100 000 km).

Toyota Aygo objęta jest ogólnoeuropejską gwarancją przez okres 3 lat (lub do osiągnięcia przebiegu 100 000 km), ma także 12-letnią gwarancję korozyjną.

Sprzedaż nowego modelu w Europie ruszyła wczesną wiosną.

Zwinność i dynamika
Nowa Toyota Aygo łączy małe rozmiary zewnętrzne z przestronnością wnętrza i przyjemnością prowadzenia. Przy długości 3430 mm jest tylko o 15 mm dłuższa od poprzedniej wersji, jednak dzięki rozstawowi osi wynoszącemu aż 2340 mm, krótkim zwisom i całkowitej szerokości wynoszącej 1615 mm wnętrze kabiny jest zaskakująco przestronne, a przy tym praktyczne.

Parametry te zapewniają Aygo stabilność, a jednocześnie zwinność: mały promień skrętu, wynoszący jedynie 4,73 m, jest w przestrzeni miejskiej dużym atutem.

Przód samochodu nawiązuje do linii stylistycznej nowej generacji modeli Toyoty – „Keen Look”. Duży, trapezoidalny grill chłodnicy, poszerzony zderzak oraz zintegrowane lampy przeciwmgielne nadają Aygo solidny, zdecydowany wygląd, którego dopełniają diody LED do jazdy dziennej (wersja Sol).

Wśród ośmiu dostępnych kolorów nadwozia znalazły się dwa nowe lakiery: Vibrant Metallic Orange i Bronze Mica.

Wygoda
Nowo zaprojektowana kierownica została wykończona skórą. Zarówno w wersji 3- jak i 5-drzwiowej dostępne są przyciemniane tylne szyby. Dla ułatwienia dostępu do bagażnika zwiększono kąt odchylenia tylnej półki.

Obramowania prędkościomierza, obrotomierza i nawiewów dostępne są w kolorach szarym, natomiast w premierowej wersji Chilli – w kolorze nadwozia (pomarańczowym).

Nabywcy Aygo mogą wybrać jeden z dwóch systemów audio: 35-watowy radioodtwarzacz CD z czterema głośnikami lub radioodtwarzacz CD z interfejsem telefonu głośnomówiącego Bluetooth, wielojęzycznym wyświetlaczem i portem USB dla przenośnych odtwarzaczy MP3.

Większa ekonomia i komfort jazdy
Ze względu na ceny i niewielkie przebiegi, aż 85% samochodów sprzedawanych w segmencie A ma silniki benzynowe. Nowa Toyota Aygo wyposażona jest w wykonany ze lekkich stopów trzycylindrowy, benzynowy silnik VVT-i o pojemności skokowej 998 cm3. Łącząc niską masę i wymiary z mocą oraz momentem obrotowym niezbędnym do jazdy miejskiej, jednostka ta spełnia wymagania Euro V i odznacza się niskim spalaniem oraz niską emisją CO2.

Silnik ten od chwili powstania stanowi wzór w swojej klasie: ważąc jedynie 67 kg, należy wciąż do najlżejszych jednostek tej wielkości. Dzięki znakomitym parametrom był kilkakrotnie uznawany za „Silnik Roku” w kategorii do 1 litra.

Sprzężony z pięciobiegową, manualną przekładnią, trzycylindrowy silnik VVT-i wytwarza moc 50 kW/ 68 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 93 Nm przy 3600 obr./min. Zużycie paliwa zmniejszono do 4,4 l/100 km, a emisje CO2 do 102 g/km.

Nadal dostępna jest bezsprzęgłowa skrzynia w wersji Multi Mode.

Lekkie nadwozie o małych zwisach oraz precyzyjne i energooszczędne elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) ułatwiają poruszanie się w warunkach miejskich. Przednie zawieszenie wykorzystuje sprawdzone kolumny MacPhersona, z tyłu zastosowano lekką, a jednocześnie sztywną belkę skrętną o przekroju odwróconego V. Tłumienie amortyzatorów dobrano tak, by zapewnić maksimum komfortu bez pogarszania dynamiki i precyzji prowadzenia samochodu.

W nowej wersji Aygo jeszcze bardziej obniżono poziom wibracji i hałasu. Przyczyniło się do tego przekonstruowanie tłumika drgań sprzęgła, a także poprawione wygłuszenie komory silnika.

Toyota Aygo Sport
Zwinność, precyzja i duża stabilność prowadzenia miejskiego Aygo stały się podwalinami dla konstrukcji sportowej wersji. Projekt opracowano i wykonano w dziale technicznym Toyota Motor Poland pod nadzorem inż. Marcina Dziełaka. Jest to unikatowa konstrukcja oparta na rozwiązaniach technicznych wersji seryjnej. Wprowadzone modyfikacje wykorzystują seryjne podzespoły i części Toyoty.

Napęd
Aygo Sport jest napędzane silnikiem o pojemności 1,33-litra sprzężonym z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. Oba elementy pochodzą z Toyoty Yaris.  Zgodne z serią jest także rozwiązanie przeniesienia napędu (silnik umieszczony poprzecznie z przodu napędza koła przedniej osi). Wprowadzenie zmian w mapach sterujących silnikiem oraz kilka innych modyfikacji osprzętu (sportowy układ wydechowy oraz ssący) spowodowały wzrost mocy do około 120 KM.

Zawieszenie/hamulce
Na przedniej osi pojawiły się wahacze i hamulce tarczowe z Yarisa, z tyłu umieszczono także belkę skrętną z tego modelu. Dzięki temu zamiast bębnów odnajdziemy na tylnej osi tarcze hamulcowe (Yaris). Amortyzatory oraz sprężyny dostarczył niemiecki potentat na rynku sportów samochodowych, firma KW.

Koła to obecnie sportowe felgi z lekkich stopów firmy Braid w rozmiarze 7/15 cali i opony 195/45 R15 Yokohama.

Nadwozie/wnętrze
Powiększenie o 12 mm rozstawu kół poprawiło przyczepność i stabilność jazdy Aygo oraz wymusiło opracowanie nowego poszycia błotników oraz przemodelowania zderzaków auta (elementy wykonano na specjalne zamówienie z żywicy epoksydowej).

We wnętrzu odnajdziemy sportowe fotele z czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa OMP, klatkę bezpieczeństwa oraz system gaśniczy.

Aygo Sport korzysta z cech seryjnej konstrukcji: zwartej konstrukcji oraz zwinności i stabilności jazdy. Dodaje agresywny design, poprawione osiągi (0-100 km/h w 8 s, V maks. To 200 km/h) wsparte najwyższymi standardami bezpieczeństwa (obniżone zawieszenie, bardzo wydajne hamulce tarczowe obu osi, klatka bezpieczeństwa i wielopunktowe pasy).

Ta unikatowa mieszanka gwarantuje niezapomniane emocje z jazdy i pokazuje jak dojrzałą konstrukcję można zbudować opierając się na banku podzespołów Toyoty i wiedzy polskich inżynierów tej firmy.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama