/  /  /  /  / PREZENTACJA | Toyota Avensis 2.2 D-4D (150 KM) Wagon Premium
Toyota Avensis

Toyota Avensis

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Toyota Avensis 2.2 D-4D (150 KM) Wagon Premium

IBRM Samar|
Toyota Avensis 2013
© IBRM Samar
Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013Toyota Avensis 2013

Oferowana od 2009 roku Toyota Avensis została lekko odświeżona dwa lata po debiucie. Co ważne, rodzinny model popularnej japońskiej marki zabłysnął w rankingu TUV 2013 jako najbardziej niezawodne auto w swoim segmencie w czterech z pięciu grup wiekowych.

Toyota Avensis jest w ofercie Japończyków od 1997 roku, wtedy debiutowała jej pierwsza generacja, która bezpośrednio zastąpiła Toyotę Carina E (litera „E” w nazwie oznaczała, iż model został zaprojektowany z myślą o rynku europejskim). Pierwsza generacja, produkowana do 2003 roku, w opinii fanów marki uznawana jest za najbardziej udanego Avensisa w historii. Druga – z lat 2003-2008 - zebrała najmniej pochlebnych opinii. Od 2008 roku produkowana jest trzecia generacja (oznaczenie fabryczne T270), która trafiła do sprzedaży z początkiem 2009 roku (w Polsce dostępna od lutego 2009). Pojazd debiutował w 2008 roku w Paryżu.
Pierwsze dwie generacje auta występowały jako sedan, kombi i liftback, w obecnym wcieleniu Avensisa zrezygnowano z tej ostatniej odmiany nadwoziowej. Samochód oparto na płycie podłogowej „T” koncernu Toyota Motor Corporation. Design modelu T270, podobnie jak dwóch poprzednich wcieleń, został opracowany w europejskim ośrodku należącym do Toyoty.
We wrześniu 2011 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie zaprezentowano lekko zmodyfikowanego Avensisa, który do salonów trafił z początkiem następnego roku.

Gdzie jest produkowany?
Toyoty Avensis wyjeżdżają z zakładów w Burnaston w Derbyshire w Wielkiej Brytanii.

Segment i konkurenci
Rodzinne kombi konkuruje z takimi autami segmentu D  popularnych marek jak Citroen C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Laguna czy Subaru Legacy.

Kto kupuje prezentowany model?
W 2012 roku na Avensisa zdecydowało się u nas 4.147 klientów, z czego 2.683 auta zakupiły firmy, resztę klienci indywidualni (1.464 samochody). W tym roku Toyota sprzedała 609 Avensisów (395 sztuk trafiło do firm, 214 do klientów prywatnych).

Podstawowe informacje
Toyota Avensis występuje jako sedan i kombi o nazwie Wagon. Tę drugą, bardziej przestronną i pakowną wersję właśnie prezentujemy. Toyota w trzeciej generacji Avensisa zrezygnowała z liftbacka, ponieważ ten wcześniej nie cieszył się zainteresowaniem.
Poprzednia Toyota pod względem stylizacji była nijaka, wręcz nudna, dlatego główny wysiłek projektantów położono na poprawę wyglądu. Teraz auto jest bardziej wyraziste, ma dynamiczny przód i jednocześnie sprawia wrażenie solidnego. Nadwozie wersji kombi charakteryzuje stosunkowo niski opór aerodynamiczny (współczynnik Cd równy 0,29).
W czasie niewielkiej modernizacji w 2011 roku zmieniono nieznacznie przód auta, przeprojektowano zderzak, atrapę chłodnicy i zastosowano nowe reflektory. We wnętrzu pojawił się system multimedialny Toyota Touch. W sprzedaży w Polsce lekko odnowiony pojazd pojawił się w lutym 2012 roku. Auto jest na rynku już cztery lata i biorąc pod uwagę krótki u Japończyków cykl wymiany modeli można spodziewać się niedługo nowej generacji Avensisa.
W grupie marek popularnych (producentów masowych) Toyota jest postrzegana jako firma oferująca niezawodne i dość tanie samochody. Co prawda, jeśli chodzi o koszty to sprawa jest dyskusyjna, natomiast jeśli chodzi o drugi aspekt to pojazdy japońskiego producenta znów należą do tych które statystycznie psują się rzadziej. W latach 90-tych auta tej firmy słynęły z bardzo wysokiej niezawodności, później kilka wpadek jakościowych nadwyrężyło dobre imię producenta. Choć w tym roku Toyota również zaprasza swoich klientów do serwisu (akcja związana z wadliwymi poduszkami powietrznymi dotyczy w Polsce ponad 30 tys. samochodów), to jednak w rankingach niezawodności kilka modeli powtórnie wspięło się na wysokie pozycje. Dobrymi przykładami wysoko notowanych obecnie aut są Corolla/Auris, Prius, Rav4 oraz prezentowany Avensis. Toyota Avensis w raporcie TUV 2013 zajęła pierwsze miejsce w segmencie D w czterech grupach wiekowych (auta 2- i 3-letnie, 6- i 7-letnie, 8- i 9-letnie oraz 10- i 11-letnie). Są więc powody do dumy.
Prezentowane kombi dostępne jest w siedmiu wariantach napędu i trzech wersjach wyposażeniowych (Active, Premium i Prestige). Możliwości doposażenia Toyoty Avensis – w porównaniu z Fordem Mondeo, Oplem Insignia czy Skodą Superb – są jednak skromne. W dodatku większość opcjonalnych elementów wyposażenia pogrupowano w pakiety (niemożliwy jest zakup tylko tych dodatków, które nas interesują).

Wymiary, masy i objętości
W stosunku do poprzednika obecny Avensis jest o kilka cm dłuższy i szerszy, nie zmieniły się natomiast wysokość oraz rozstaw osi. Kombi Toyoty mierzy na długość 4.710 mm (dla porównania: Ford Mondeo – 4.837; Mazda 6 – 4.800; Peugeot 508 – 4.813 mm). Rozstaw osi, decydujący o ilości miejsca na nogi, równy 2.700 mm nie należy do zbyt dużych w tej klasie (dla porównania: Ford Mondeo – 2.815; Mazda 6 – 2.750; Peugeot 508 – 2.817 mm).  
W opisywanej tutaj wersji samochód waży 1.545 kg. Dopuszczalna ładowność jest spora na tle konkurentów i wynosi 595 kg.
Standardowa objętość bagażnika jest dość duża jak na ten  segment, oferuje on 543 litry pojemności, po złożeniu oparcia kanapy wzrasta do 1.610 litrów.

Bezpieczeństwo
Wyposażenie auta z zakresu bezpieczeństwa wypada przyzwoicie, ale też bez rewelacji w porównaniu z niektórymi konkurentami. Bez dopłaty, w najtańszej wersji Active, klient otrzyma poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne. Jest też poduszka chroniąca kolana kierowcy. Oprócz systemów powszechnie występujących w tej klasie aut (ABS, BA, TRC, VSC+) zastosowano aktywne zagłówki w przednich fotelach.
W droższych wersjach, w opcjonalnym „pakiecie bezpieczeństwa” zawarto: aktywny tempomat z funkcją hamowania (ACC), inteligentny asystent utrzymania toru jazdy (LKA) i system ochrony przedzderzeniowej (PCS).
Toyota Avensis w crashtestach niezależnej organizacji Euro NCAP zakończyła testy wynikiem pięciu gwiazdek. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 90%, natomiast w kategorii „safety assist” przyznano 86 punktów procentowych.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
W japońskim aucie trudno doszukać się nowoczesnych rozwiązań technicznych czy innowacji. Z cech wyróżniających pojazd na tle konkurencji warto wymienić pakiet DEPK.  
Pakiet Diesel Engine Performance Kit (DEPK) poprawia osiągi silnika 2.0 D-4D. Chiptuning to specjalność firm trzecich, tymczasem Toyota zaproponowała opcjonalny fabryczny pakiet tuningowy, który w najsłabszym turbodieslu podnosi moc (z 124 do 150 KM) oraz moment obrotowy (z 310 do 350 Nm; dostępny w szerszym zakresie obrotów). Co ważne DEPK jest montowany przez producenta, a więc klient nie traci gwarancji na pojazd.

Napęd
Avensis dostępny jest w siedmiu wariantach napędu. Oferowane są trzy silniki benzynowe (1.6/ 132 KM, 1.8/ 147 KM, 2.0/ 152 KM) oraz dwa turbodiesle: 2.0 D-4D (124 KM) i 2.2-litrowy w trzech wariantach (dwie wersje 150-konne i jedna o mocy 177 KM).
W jednostkach benzynowych stary system VVT-i zastąpiono układem Valvematic. Wszystkie silniki mają po cztery cylindry i zostały wykonane w technice 16-zaworowej.
W zależności od wersji montowana jest manualna 6-stopniowa skrzynia biegów, automatyczna 6-stopniowa lub 7-stopniowa przekładnia Multidrive S. Napęd niezależnie od silnika i przekładni przenoszony jest na oś przednią.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 97 kW/ 132 KM. Podstawowa jednostka benzynowa pozwala na osiągnięcie „setki w 10,6 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 195 km/h. Avensis Wagon spala średnio 6,5 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 151 g/km).
1.8 o mocy 108 kW/ 147 KM. Ten silnik pozwala na rozpędzenie się rodzinnemu kombi do 200 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 9,7 sekundy. Samochód średnio spala 6,6 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 153 g/km).
2.0 o mocy 112 kW/ 152 KM. Największa jednostka benzynowa umożliwia osiągnięcie „setki” w 9,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi tu 200 km/h. Kombi zużywa w cyklu mieszanym 6,7 l/100 km (emisja CO2 wynosi 154 g/km).

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 91 kW/ 124 KM. Podstawowy diesel 2.0 D-4D pozwala na przyspieszenie auta od 0 do 100 km/h w 10,1 s i rozpędzenie się maksymalnie do 200 km/h. Dwulitrowy Diesel zużywa średnio 4,6 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 120 g/km).
2.2 o mocy 110 kW/ 150 KM. Silnik 2.2 D-4D rozpędza kombi maksymalnie do 210 km/h. Auto „setkę” osiąga po czasie 9,2  sekundy. Turbodiesel zużywa średnio 5,5 litra ON na 100 km (emisja CO2 to 147 g/km).
2.2 o mocy 110 kW/ 150 KM. Ten wariant wysokoprężnego silnika 2.2 D-CAT pozwala rozpędzić kombi do 205 km/h, a sprint do „setki” zabiera 9,8 sekundy. Ta jednostka wysokoprężna „konsumuje” 6,4 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 170 g/km).
2.2 o mocy 130 kW/ 177 KM. Najmocniejsza wersja turbodiesla  2.2 D-CAT pozwala rozpędzić kombi do 220 km/h, a sprint do „setki” zabiera 8,8 sekundy. Najmocniejsza jednostka wysokoprężna spala 5,9 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 157 g/km).

Grupa emisyjna
Toyota Avensis Wagon z silnikiem 2.2 D-4D/ 150 KM emituje 147 g/km CO2, co stawia ją w klasie emisyjnej D. Japońskie auto zużywa średnio 5,5 litra ON w przeliczeniu na 100 km, w mieście 7,1, a na trasie 4,6 litra.

Koszty
Toyota nie ma niskich cen, za najtańszego Avensisa w wersji kombi z silnikiem 1.6 Valvematic w wersji Active zapłacimy 87.900 zł. Prezentowana wersja auta (2.2 D-4D/ 150 KM w wersji wyposażeniowej Premium) to wydatek 117.900 zł. Natomiast najdroższa odmiana (2.2 D-CAT/ 150 KM w wersji Prestige kosztuje aż 154.900 zł. Kilku konkurentów Avensisa ma atrakcyjniej skalkulowane ceny.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama