/  /  /  /  / Napęd 4WD w samochodach osobowych Suzuki
Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-Cross

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Cena66 900 zł - 106 900 zł (aktualizacja: 2016-10-01)
Emisja CO2113 g/km - 127 g/km
Żużycie paliwa5,0 L/100km - 5,6 L/100km
 

Napęd 4WD w samochodach osobowych Suzuki

Suzuki|
null
© Suzuki
null

Suzuki zaadoptowało technologię 4WD, opracowaną z myślą o modelach terenowych, w samochodach segmentu mini, aby ułatwić codzienną eksploatację pojazdu użytkownikom mieszkającym w śnieżnych lub górzystych regionach.

Zalety, jakie oferuje ten układ, zaprezentował debiutujący podczas ostatniego salonu samochodowego w Genewie nowy crossover SX4 4WD.

Suzuki SX4 obecnej generacji wyposażono w system 4WD sterowany elektronicznie. Specjalna jednostka precyzyjnie ocenia warunki drogowe na podstawie informacji przekazanych przez czujniki, które monitorują przyspieszenie i wytracanie prędkości, a także hamowanie i przyczepność kół. Elektronicznie sterowane sprzęgło odpowiednio steruje rozdziałem momentu obrotowego w zależności od warunków panujących na drodze.

System zawiera lekkie i kompaktowe sprzęgło wielotarczowe sterowane elektronicznie, które załącza się pod wpływem siły elektromagnetycznej, przekazując tym samym odpowiednią porcję momentu obrotowego do kół tylnej osi.

Kierowca może zmieniać tryby jazdy poprzez naciśnięcie jednego przycisku. W trybie 4WD Auto, w którym rozdział momentu obrotowego jest sterowany automatycznie, pojazd wykorzystuje napęd na przednie koła w normalnych warunkach eksploatacji, aby zachować wysoką wydajność paliwową.

W momencie wykrycia mniejszej przyczepności kół, spowodowanej jazdą po śliskiej lub luźnej nawierzchni, układ automatycznie przekazuje moment obrotowy do kół tylnej osi, oferując trakcję typową dla ustawienia 4WD, a tym samym zapewniając większą stabilność jazdy.

W trybie 4WD-Lock pojazd zachowuje maksymalną trakcję, oferując niemal równy rozdział momentu obrotowego pomiędzy koła przedniej i tylnej osi, co ułatwia eksploatację auta na podmokłych terenach lub w trudnych warunkach drogowych.

Co więcej, Suzuki Kizashi (na zdjęciu), czyli pierwszy model japońskiego producenta z segmentu D, został wyposażony w elektronicznie sterowany system 4WD z układem sterowania antycypacyjnego, który odpowiednio dostosowuje moment obrotowy przy kołach tylnej osi w zależności od warunków drogowych i w oparciu o dane dotyczące prowadzenia pojazdu, jak na przykład otwarcia przepustnicy czy kąta skrętu kół.

W ten sposób samochód płynniej rusza z miejsca, lepiej przyspiesza i szybciej pokonuje zakręty. Dodatkowo, auto wyposażono w opracowany przez Suzuki system dynamicznej kontroli jazdy SVDC, który we współpracy z systemem 4WD oraz systemem wspomagania kierownicy poprawia stabilność jazdy poprzez nieustanne monitorowanie kąta skrętu kierownicy i kierunku jazdy samochodu.

Nowa technologia napędu 4WD - AllGrip
AllGrip to najnowsza generacja napędu na cztery koła opracowana przez Suzuki. System, będący ewolucją uznanych technologii 4WD firmy, zapewnia radość z jazdy oraz stabilność pojazdu w zróżnicowanych warunkach drogowych przy zachowaniu wysokiej wydajności paliwowej i ekologicznej. System 4WD z czterema trybami pracy zastosowany w nowym SX4 również zawiera technologię AllGrip.

System 4WD obejmuje cztery tryby pracy aktywowane przez kierowcę: Auto, Sport, Snow, i Lock. Każdy zapewnia optymalną trakcję w określonych warunkach eksploatacji. Prowadzący wybiera odpowiedni tryb, wykorzystując prosty w obsłudze obrotowy przełącznik znajdujący się w konsoli centralnej.

• Auto
Priorytetem w trybie Auto jest wydajność paliwowa w typowych warunkach jazdy. System domyślnie wykorzystuje napęd na przednie koła, a w momencie wykrycia ich uślizgu włącza tryb 4WD.

• Sport
Tryb Sport doskonale sprawdza się podczas jazdy po krętych drogach. System wykorzystuje wówczas zalety napędu 4WD w odpowiedzi na położenie pedału gazu. W niskim i średnim zakresie prędkości system steruje charakterystyką przyspieszenia/momentu obrotowego w celu zoptymalizowania reakcji jednostki napędowej i właściwości jezdnych w zakrętach.

• Snow
Tryb Snow jest przeznaczony na ośnieżone, niebrukowane i śliskie nawierzchnie. System domyślnie korzysta z trybu 4WD i optymalizuje jego działanie w oparciu o pracę układu kierowniczego i przepustnicy, aby zapewnić lepszą przyczepność.

• Lock
Tryb Lock pozwala wydostać auto z głębokiego śniegu, błota lub piachu. System nieustannie przekazuje wysoki moment obrotowy do kół tylnej osi.

Nowe Suzuki SX4 to samochód rodzinny oferujący kierowcom większe możliwości dzięki systemowi napędu na cztery koła 4WD. Model ten równie dobrze sprawdzi się w codziennej eksploatacji, jaki podczas weekendowych wycieczek za miasto.

Suzuki będzie nadal prowadziło prace rozwojowe nad technologią napędu na cztery koła w postaci układu AllGrip i oferowało nowe możliwości wykorzystania zalet trybu 4WD, aby spełnić wymagania klientów z zakresu osiągów, bezpieczeństwa i wydajności paliwowej.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama