/  /  /  /  / Suzuki: Historia napędu 4WD
Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Suzuki: Historia napędu 4WD

Suzuki|
null
© Suzuki
null

Inżynierowie Suzuki już ponad 45 lat temu rozpoczęli prace nad zrealizowaniem wizji wyjątkowego pojazdu, który wykorzystywałby cechy japońskiego auta z segmentu mini oraz pozwalałby na pokonywanie trudnego terenu.

Wiosną 1968 roku marzenia inżynierów scaliły się z nadziejami prezesa Osamu Suzuki. Firma Suzuki rozpoczęła prace rozwojowe nad modelem Jimny, pojazdem segmentu mini, który odznaczał się właściwościami jezdnymi typowego samochodu terenowego. Tak rozpoczęła się historia napędu 4WD Suzuki.

W ciągu następnych 45 lat firma Suzuki unowocześniała technologię napędu na cztery koła, realizując marzenia inżynierów i tworząc samochody, które poradzą sobie praktycznie w każdym terenie.

Technologia 4WD opracowana przez Suzuki podnosi również bezpieczeństwo jazdy, odpowiednio sterując rozdziałem siły napędowej w zależności od warunków drogowych i pogodowych.

Najnowszy układ 4WD AllGrip, zastosowany w nowym SX4, jest bezpośrednią odpowiedzią na wyzwania, jakim muszą sprostać nowoczesne pojazdy z napędem na obie osie.

Narodziny serii Jimny oraz napędu 4WD
Wiosną 1968 roku firma Suzuki za sprawą modelu Suzulight dysponowała już doświadczeniem w opracowywaniu pojazdów z napędem na przednie koła, a także pojazdów tylnonapędowych, których przedstawicielem był niewielki pojazd użytkowy o nazwie Carry. Wówczas pojawił się pomysł połączenia obu aut w jedno.

Dodatkową motywacją do działania było przejęcie przez Suzuki praw do produkcji czteronapędowych pojazdów tworzonych przez niewielką firmę Hope Motor Company.

W sierpniu 1968 roku Suzuki stworzyło prototypowy model z wykorzystaniem nadwozia i skrzyni rozdzielczej firmy Hope oraz własnej przekładni i dyferencjału. Inżynierowie i szefowie firmy odbyli jazdy testowe stwierdzając, iż opracowanie takiego pojazdu będzie rentowne.

W celu zwiększenia osiągów auta przetestowano go też w okolicach góry Fuji na podłożu pokrytym wulkanicznym pyłem, a większość niezbędnych danych zgromadzono metodą prób i błędów. W końcu, jesienią 1968 roku firma rozpoczęła poważne prace projektowe.

Nadwozie modelu Jimny pierwszej generacji zostało umieszczone na ramie drabinowej. Wykorzystano też dwusuwowy silnik o pojemności 360 cm3 chłodzony powietrzem oraz główną przekładnię pochodzące z modelu Carry. Wał napędowy, umieszczony w centralnej części podwozia, przenosił moc na przednie i tylne koła.

Suzuki Jimny miało też solidne osie z przodu i z tyłu ze sprężynami piórowymi, a także duże, wojskowe opony z głębokim bieżnikiem. Inżynierowie firmy zredukowali masę pojazdu, aby niewielki silnik 360 cm3 był w stanie napędzić auto.

Po przeprowadzeniu kolejnych testów pierwsze Suzuki 4WD mogło wyjechać na drogi już pod koniec 1969 roku, jednakże samochód zadebiutował oficjalnie na japońskim rynku w kwietniu 1970 roku.

Suzuki Jimny pierwszej generacji było przeznaczone do wykorzystania m.in. w rolnictwie i pracach związanych z architekturą terenu. W 1972 roku firma zastąpiła silnik chłodzony powietrzem jednostką chłodzoną cieczą, a także zaprezentowała odmianę van. W rezultacie zanotowano zwiększoną sprzedaż tego modelu w zimnych i zaśnieżonych regionach Japonii.

Z biegiem lat coraz więcej osób wykorzystywało Suzuki Jimny w celach rekreacyjnych. Wraz z rozpoczęciem prac rozwojowych nad modelem drugiej generacji w 1981 roku inżynierowie chcieli uczynić samochód bardziej atrakcyjnym i modnym, kierując ofertę nie tylko do mężczyzn, ale również kobiet. Poprawiono komfort podróżowania i właściwości jezdne, przy jednoczesnym ograniczeniu hałasu i wibracji.

Do wzrostu popularności modelu Jimny przyczyniło się także wprowadzenie do oferty silnika z turbodoładowaniem. W 1995 roku uczyniono kolejny krok w kierunku poprawy komfortu jazdy, zastępując zawieszenie piórowe sprężynami śrubowymi.

Suzuki Jimny obecnej generacji pojawiło się na rynku w 1998 roku w formie praktycznie niezmienionej w stosunku do oryginału: samochód nadal wykorzystuje ramę drabinową i jest wyposażony w sztywne zawieszenie. Dziś ten ciekawy model jest wykorzystywany na wiele różnych sposobów, poczynając od jazdy miejskiej, a kończąc na wyprawach na polowania.

Rozwój modelu Vitara
Nowy rozdział w historii samochodów Suzuki z napędem na cztery koła rozpoczął się w 1988 roku wraz z debiutem modelu Vitara. Auto zbudowane w oparciu o wytrzymałą ramę typu drabinowego zawierało kolumny w przednim zawieszeniu oraz centralny wahacz poprzeczny z tyłu, co dzięki prostej i efektywnej konstrukcji zapewniało zwinne właściwości jezdne.

Vitara ważyła poniżej tysiąc kilogramów, więc była dużo lżejsza od swoich głównych konkurentów rynkowych, natomiast rozstaw osi wynoszący 2200 mm gwarantował dużą zwrotność.

Zastosowanie w 1994 roku nowej skrzyni rozdzielczej Drive Select 4x4 umożliwiło kierowcom zmianę trybu pracy napędu z 2WD w 4WD podczas jazdy, a także zapewniło szybsze reakcje układu na zmiany warunków drogowych.

Pierwsze Suzuki Grand Vitara zadebiutowało w 1998 roku. Stanowiąc odpowiedź na rosnące zainteresowanie autami typu SUV i crossover, Grand Vitara oferowała lepsze właściwości jezdne na asfaltowych drogach. Zmieniono również zawieszenie, zastępując tylny układ z wahaczem wleczonym zawieszeniem 5-wahaczowym, co wpłynęło na wyższą sztywność układu.

Oprócz tego wprowadzono zębatkową przekładnię kierowniczą, w wyniku czego poprawiono prowadzenie auta. Klienci szczególnie docenili wyższą stabilność nowego modelu w ciasnych zakrętach.

Kolejnym udogodnieniem, wprowadzonym w roku 2000, była możliwość prostego i wygodnego przełączania napędu z trybu 2WD w 4WD za pomocą jednego przycisku.

Grand Vitara obecnej generacji zadebiutowała w 2005 roku. Dzięki zachowaniu tradycyjnego układu typu FR (silnik z przodu, napęd na tylne koła) z silnikiem umieszczonym wzdłużnie, inżynierom udało się uzyskać niemal równy rozkład masy na koła przedniej i tylnej osi.

Dodatkowo, układ FR pozwolił na umieszczenie przednich kół bliżej przedniej części pojazdu oraz na przeniesienie ciężkich elementów (jak silnik i przekładnia) pomiędzy osie, co zaowocowało uzyskaniem bardziej precyzyjnego prowadzenia.

W zwartym nadwoziu modelu Grand Vitara projektantom udało się zawrzeć wysoką dzielność terenową, stabilne zachowanie podczas jazdy z większą prędkością oraz wysoki komfort podróżowania. Zastosowanie nadwozia samonośnego z wbudowaną ramą drabinową , mniej podatną na odkształcanie w porównaniu z odseparowaną konstrukcją, umożliwiło jazdę w różnych warunkach drogowych.

Większość elementów podwozia zostało wykonanych z lekkiej, ale wytrzymałej stali o wysokiej odporności na rozciąganie, co pozwoliło na zachowanie wysokiej sztywności skręcania i zginania przy jednoczesnym obniżeniu masy własnej pojazdu.

Inżynierowie zastosowali także obudowę tylnego mechanizmu różnicowego wykonaną z aluminium odlewanego ciśnieniowo, przyczyniającą się do dalszej redukcji masy.

Niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół pozwoliło uzyskać odpowiedni kompromis pomiędzy stabilnością jazdy przy wyższych prędkościach, a wydajnością off-roadową. Przy wszystkich czterech kołach zamontowano też wentylowane hamulce tarczowe, co z kolei zapewniło lepsze odprowadzanie ciepła i niższy spadek skuteczności układu hamulcowego spowodowany jego rozgrzaniem.

Samochód lepiej reagował też na nagłe zmiany nawierzchni, a kierowca mógł łatwo wybrać odpowiedni tryb pracy napędu poprzez ustawienie przełącznika w odpowiedniej pozycji. Prowadzący miał do dyspozycji cztery tryby: 4H, zapewniający płynną i stabilną jazdę, będącą domeną wyłącznie pełnowymiarowych samochodów z napędem na cztery koła; 4H Lock, oferujący dodatkową siłę napędową w trudnym terenie; 4L, przeznaczony do pokonywania stromych podjazdów i zjazdów, gdzie liczy się maksymalny moment obrotowy; oraz N, przeznaczony do holowania samochodu.

Najnowszą ewolucją tego systemu jest układ AllGrip.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Suzuki Grand Vitara