/  /  /  /  / Polska: Suzuki Alto czeka na klientów
Suzuki Alto

Suzuki Alto

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Polska: Suzuki Alto czeka na klientów

Suzuki|
null
© Suzuki
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

W polskiej ofercie Suzuki doczekaliśmy się wreszcie premiery modelu Alto nowej generacji. To sympatyczne autko, którego produkcja odbywa się w Indiach z zachowaniem najwyższych standardów jakości Suzuki, kosztuje u nas od 29 900 zł.

Autor: Rafał Żaglewski

Nowe Suzuki Alto łączy atrakcyjną stylizację z łatwością poruszania się po mieście oraz doskonałymi wynikami pod względem zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla (CO2). Idealnie wkomponowuje się w styl życia współczesnego kierowcy, a także dostosowuje do jego potrzeb. Co ważne, spełnia normy związane z ochroną środowiska.

Jak zapewnia producent, Alto wyróżnia się świetnymi wynikami w dziedzinie ekologicznych, a jednocześnie niedrogich produktów. Ten model zużywający niewielkie ilości paliwa i charakteryzujący się niską emisją CO2 jest oferowany w konkurencyjnej cenie, której klienci oczekują po samochodach tego segmentu. Ekologiczne rozwiązania zastosowane w Alto jednocześnie nie obniżają komfortu jazdy nim; dostarcza niepowtarzalnej radości z jazdy i jest kolejnym idealnym przykładem filozofii zawartej w sloganie firmy Suzuki „Way of Life!”

W koncepcji produkcji nowego Alto na pierwszym miejscu postawiono oszczędność paliwa, lekkość i niewielkie wymiary zewnętrzne. Realizacja tych celów przy jednoczesnym opracowaniu atrakcyjnego wyglądu, o unikatowej stylizacji stanowiła duże wyzwanie dla zespołu projektowego.

Prace nad projektem nowego Alto, rozpoczęte w 2005 roku, były prowadzone przez zespół zlokalizowany w siedzibie firmy Suzuki w Japonii, ale wymagały również rozległych badań w Europie. Okazało się, że preferencje klientów na rynku japońskim pojazdów mini i te w europejskim segmencie małych samochodów bardzo się różnią.

Aby dokładnie poznać europejskie wymagania pod względem stylizacji, projektanci Suzuki przebywali w Paryżu i Mediolanie, gdzie obserwowali najnowsze techniki projektowe i wykonali wiele szkiców. To pozwoliło im skonstruować mały samochód, który zwracałby uwagę na europejskich ulicach świeżym, charakterystycznym wyglądem. Badania te stanowiły podstawę późniejszych faz pracy nad projektem nowego Alto.

Wymiary Suzuki Alto
- długość całkowita: 3500 mm
- szerokość: 1600 mm
- wysokość: 1470 mm
- rozstaw osi: 2360 mm
- rozstaw kół przednich: 1405 mm
- rozstaw kół tylnych:1400 mm
- minimalny prześwit pod pojazdem: 150 mm

Firma Suzuki opowiada się za promocją ekologicznego stylu życia. W związku z tym zaprojektowano cztery nowe kolory Alto inspirowane naturą: Fortune Rose Pearl Metallic (zainspirowany różami), Paradise Blue Pearl Metallic (zainspirowany morzem), Desert Brown Metallic (zainspirowany ziemią) i Healing Green Pearl Metallic (zainspirowany lasem). Każdy z nich przyciąga wzrok i ożywia miejskie ulice. Nadwozie nie zawiera elementów w kolorze czarnym, dlatego pod każdym kątem wygląda atrakcyjnie kolorystycznie.

We wnętrzu kabiny najwięcej miejsca przypada na przednie siedzenia, ale samochodem może wygodnie podróżować również czworo dorosłych pasażerów. Przednie siedzenia, wyposażone w zintegrowane zagłówki, zasadniczo zbudowano na takich samych ramach jak w modelach Swift i SX4. Zapewniają dobre, komfortowe podparcie ciała pasażera, a ich kształt maksymalnie ogranicza zmęczenie nawet podczas długich podróży. Konstrukcja umożliwia przesuwania foteli o 240 mm (w odstępach 10 mm). Fotel kierowcy ma wbudowaną regulację wysokości, co pozwala na dostosowanie go do osób niskich. Tylne siedzenie jest wystarczająco duże dla dwojga dorosłych pasażerów. Nowa wersja Alto ma czworo drzwi, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie pasażerom siedzącym z tyłu.

Wszystkie siedzenia pokryto materiałową tapicerką w dwóch odcieniach szarości ze srebrnym wzorem w kształcie liścia. Tkanina, którą pokryto oparcia foteli przednich, zawiera akcent w kolorze różowym lub srebrnym, w zależności od barwy nadwozia.

Górne punkty mocowania wszystkich pasów bezpieczeństwa są estetycznie wkomponowane w elementy wykończenia wnętrza.

Deska rozdzielcza odznacza się sportowym i stylowym wyglądem oraz funkcjonalnością. Dynamiczne formy połączono z łagodnymi krzywiznami i wzornictwem w dwóch odcieniach szarości, jasnym i ciemnym; dzięki temu deska ma elegancki, płaski wygląd o płynnych liniach, co nadaje autu sportowy charakter.

Główny element zestawu wskaźników to duży, czytelny jednotarczowy szybkościomierz zawierający wyświetlacz ciekłokrystaliczny, który pokazuje wskazania licznika przebiegu zarówno całkowitego, jak i dziennego, wskaźnik zużycia paliwa oraz zegar. W wersjach o wzbogaconym wyposażeniu dostępny jest obrotomierz o sportowym wyglądzie przypominający wskaźniki motocykli Suzuki.

Przyrządy do sterowania klimatyzacją oraz pozostałe tarcze i przełączniki zaprojektowano i rozmieszczono z uwzględnieniem łatwości dostępu i obsługi. Umieszczone na szczycie konsoli centralnej szczeliny wentylacyjne pozwalają w pełni wykorzystać funkcje klimatyzacji.

Wykończenie drzwi nawiązuje do projektu i kolorystyki deski rozdzielczej: jest w dwóch odcieniach szarości (jasnym i ciemnym) ze srebrnymi akcentami.

Podręczne schowki do przechowywania drobnych przedmiotów ulokowano w całej kabinie. W przednich drzwiach znajduje się kieszeń o głębokości 300 mm i wymiarach otworu 240 mm x 20 mm, dość duża, aby zmieścić atlas drogowy formatu A4. Na desce rozdzielczej przewidziano dwa uchwyty na napoje (każdy z nich mieści butelkę o pojemności 500 ml lub wąską puszkę), kieszeń idealną na torebkę, czapkę, mapy czy inne niewielkie przedmioty, szufladę na pięć płyt CD oraz podświetlaną tacę idealną na odtwarzacz MP3, kompaktowy aparat fotograficzny lub dokumenty. Ponadto w tylnych drzwiach umieszczono kieszenie, w których są uchwyty na półlitrowe butelki.

Mimo niewielkich wymiarów zewnętrznych za tylnymi siedzeniami nowego Alto znajduje się pojemna przestrzeń bagażowa (129 litrów). Po złożeniu tylnych siedzeń powiększa się ona do 367 litrów. Podłoga jest prawie płaska. Tylne siedzenia można z łatwością złożyć jednym ruchem. Nie trzeba demontować tylnych zagłówków, nawet jeśli przednie fotele są odsunięte maksymalnie do tyłu. Tylne siedzenie jest podzielone w proporcji pół na pół, aby zapewnić większą elastyczność przy przewozie bagażu.

Nowe Alto jest napędzane 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,0 litra, który był już z powodzeniem stosowany w modelu Splash. Jednostka ta ma lekką, kompaktową konstrukcję i odznacza się niskim współczynnikiem tarcia. Maksymalna moc wyjściowa wynosi 50 kW (68 KM) z największym momentem obrotowym równym 90 Nm. Zużycie paliwa wynosi tylko 4,4 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast emisja dwutlenku węgla jedynie 103 g/km. Konstrukcja silnika świadczy o dużym doświadczeniu inżynierów Suzuki w budowaniu silników 3-cylindrowych, dzięki czemu nowe Alto spełnia normę emisji spalin Euro 5. Standardowo stosowane są 5­biegowa skrzynia ręczna lub 4­biegowa przekładnia automatyczna (bardzo rzadko wykorzystywana w samochodach z silnikiem o pojemności 1,0 l).
 
Przednie zawieszenie z kolumnami MacPherson oraz duża rama zawieszenia o wysokiej sztywności w połączeniu ze wzmocnionymi punktami mocowania kolumn zapewnia doskonałe prowadzenie pojazdu. W celu pełnego wykorzystania zalet konstrukcji zawieszenia stabilizator przymocowano bezpośrednio do kolumn, co poprawia zarówno prowadzenie samochodu, jak i komfort jazdy.

Wysoka sztywność konstrukcji przedniego zawieszenia tłumi także wibracje oraz hałas w kabinie. W tylnym zawieszeniu wykorzystano oryginalny projekt firmy Suzuki, czyli trójwahaczową, sztywną oś z wieloma udoskonaleniami zastosowanymi w nowym Alto. Drążki poprzeczne są sztywno mocowane i dłuższe, zwiększając sztywność zawieszenia. Punkty mocowania wahaczy wleczonych wzmocniono, aby zapewnić doskonałą stabilność i szybkie reakcje samochodu podczas jazdy z dużą prędkością. Optymalny kąt zbieżności kół przyczynia się do zachowania stabilności podczas szybkiej jazdy.

W wyniku licznych testów drogowych przeprowadzonych na europejskich szosach sprężyny śrubowe i amortyzatory zestrojono tak, aby zapewnić optymalną stabilność jazdy. Celem inżynierów Suzuki było uzyskanie ustawień odpowiednich dla jazdy w ruchu miejskim. Dzięki temu kierowca nowego Alto może skorzystać z szybkich reakcji samochodu na ruchy kierownicy, łagodnych skrętów, uczucia lekkości sterowania oraz skutecznego tłumienia wstrząsów i wibracji. Cechy te uzyskano dzięki doświadczeniu firmy Suzuki zdobytemu poprzez udział w sportach motorowych.

Przednie hamulce tarczowe o dużej średnicy i hamulce bębnowe z tyłu zapewniają niezawodne hamowanie w każdych warunkach. Pedał hamulca ma krótki skok, co daje wrażenie hamulców sportowych. Funkcja wspomagania hamowania z wykorzystaniem czujnika ciśnienia płynu (w wersjach wyposażonych w ESP) lub czujnika pedału gazu (w wersjach bez ESP) przyczynia się do osiągnięcia maksymalnej skuteczności hamulców w sytuacjach krytycznych. Standardowe wyposażenie obejmuje system zapobiegania blokowaniu kół (ABS) oraz elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania (EBD).

Specjalnie zaprojektowane opony o średnicy 14 cali mają cechy twardej mieszanki gumy, zapewniającej niski opór toczenia, a także gumy miękkiej, umożliwiającej dobrą przyczepność opony. Gwarantuje to znaczną oszczędność paliwa przy wysokiej jakości prowadzenia pojazdu i hamowania. Dzięki stosunkowo wysokiemu ciśnieniu stosowanemu w oponach poziom emisji CO2 w nowym Alto jest o 1,7% niższy w porównaniu z modelami o standardowym ciśnieniu ogumienia.

Minimalny promień zawracania nowego Alto wynosi zaledwie 4,5 metra, w związku z czym wykonywanie manewrów, takich jak parkowanie, jest łatwe nawet w ograniczonej przestrzeni.

Nowe Alto może być wyposażone w układ Electronic Stability Program (ESP), który reguluje osiągi silnika, a w razie potrzeby uruchamia hamulce podczas pokonywania zakrętów i przyspieszania. Pozwala to kierowcy uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze.  
W razie wypadku nadwozie nowego Alto wykorzystuje koncepcję Suzuki o nazwie Total Effective Control Technology (TECT) obejmującą strefy kontrolowanego zgniotu, która pochłania energię zderzenia, ramy zawieszenia zbudowanej tak, aby rozpraszała energię jak najdalej od osób podróżujących samochodem, oraz solidnej, sztywnej konstrukcji kabiny.

Przednie pasy bezpieczeństwa wyposażono w napinacze oraz ograniczniki siły napięcia zwiększające ich skuteczność. Napinacze poprawiają zabezpieczenie pasażerów, natychmiast naprężając pasy w pierwszej fazie kolizji czołowej. Ograniczniki natomiast zmniejszają napięcie pasów w kontrolowany sposób, aby zminimalizować niebezpieczeństwo obrażeń klatki piersiowej.

Poduszki (przednie i boczne) oraz kurtyny powietrzne redukują skutki zderzenia, zmniejszając ryzyko poważnych obrażeń, a pochłaniające energię materiały wnętrza zapewniają dodatkową ochronę głowy.

Tylne siedzenia wyposażono w dwa znormalizowane mocowania fotelika dziecięcego typu Isofix. Przednią część nadwozia nowego Alto zaprojektowano tak, aby zminimalizować obrażenia w przypadku ewentualnej kolizji z pieszym.

Ukoronowaniem wysiłków firmy Suzuki na rzecz środowiska jest Alto: atrakcyjny, ekologiczny samochód miejski, który trafia do sprzedaży. Od początku prac nad projektem auta podstawową koncepcją, którą firma Suzuki zamierzała prowadzić w życie, było nadanie temu modelowi charakteru przyjaznego środowisku naturalnemu.

Aby uzyskać ten efekt bez uszczerbku na wyglądzie samochodu, firma zaczęła optymalizować osiągi za pomocą testów w tunelu aerodynamicznym już na etapie modelowania z gliny. W wyniku rozległych badań zarówno w laboratorium, jak i na drogach, a także dzięki stałemu udoskonalaniu swoich produktów firma Suzuki zmniejszyła poziom emisji CO2 do jedynie 103 g/km, a zużycie paliwa do 4,4/100 km (według normy NEDC). Należy jednocześnie podkreślić, że samochód, będący znakiem rozpoznawczym DNA marki Suzuki, nie stracił sportowego charakteru.

Co więcej, Alto to auto przyjazne środowisku, dostępne w atrakcyjnej cenie. Firma Suzuki świadomie nie zastosowała w nim kosztownych technologii, takich jak napęd hybrydowy, dlatego niska cena Alto wynika z doświadczenia producenta w budowie małych samochodów oraz z obszernego programu testowania i wprowadzania udoskonaleń podczas tworzenia projektu. Firma Suzuki nigdy wcześniej nie oferowała auta, które zapewnia niski poziom emisji CO2, dużą oszczędność paliwa i wyjątkowe osiągi jednocześnie.

Dążąc do osiągnięcia coraz lepszych wyników pod względem ochrony środowiska, firma Suzuki wdraża nowe inicjatywy ekologiczne obejmujące rozwój automatycznego systemu stop/start silnika i zastosowanie mechanizmu zmiany faz rozrządu (zawory dolotu i wylotu) w małych pojazdach. Poprzez te inicjatyw firma dąży do zmniejszenia poziomu emisji CO2 do 109 g/km w jednolitrowym modelu Splash i do 95 g/km w modelu Alto.

Tak jak w dotychczasowej działalności na rzecz środowiska, celem firmy Suzuki jest wprowadzanie rozwiązań proekologicznych, które wymagają minimalnego wyposażenia dodatkowego, a równocześnie w niewielkim stopniu podnoszą cenę samochodu.

Jednocześnie firma Suzuki prowadzi intensywne prace nad opracowaniem pojazdów wykorzystujących paliwa alternatywne, dostosowanych do potrzeb klientów i infrastruktury danego regionu. W Europie wprowadziła już na rynek auta zasilane bioetanolem (E10) oraz biodieslem (B7). W Indiach pracuje nad wprowadzeniem samochodów spalających skompresowany gaz ziemny, natomiast w Brazylii prowadzi prace nad pojazdami z systemem wielopaliwowym.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama