/  / Zmiany w akcyzie przywrócą porządek

Zmiany w akcyzie przywrócą porządek

null
null

Senator Grzegorz Peczkis: Stracą podmioty wyspecjalizowane w omijaniu dotychczasowych przepisów i wykorzystywaniu luk w prawie ze szkodą dla Polski. Z danych wynika, że jest ich całkiem sporo, a próba uczciwego konkurowania z nimi obecnie jest ekonomicznie nierealna.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Paweł Janas, IBRM Samar: Ponad pół roku temu zainicjował Pan zmiany w podatku akcyzowym od samochodów. Jest Pan zadowolony z gotowego projektu ustawy?

Senator Grzegorz Peczkis: Projekt na obecnym etapie nie jest zamknięty. Prawdopodobnie będzie jeszcze poprawiany, zarówno w czytaniach w Senacie, jak również w Sejmie. Wiem o jednej poprawce, która jest obecnie dyskutowana. Mam świadomość, że aktualnie jest możliwość wprowadzenia zmian, które przyczynią się do wyeliminowania nieprawidłowości na rynku, na co czekamy już od wielu lat. Najistotniejsze zmiany to usunięcie uznaniowej wartości pojazdu, od której płacono akcyzę czy zdjęcie z urzędników i sądów obowiązku interpretacji przepisów np. w przypadku ustalania czy samochód jest osobowy czy dostawczy. Do tego dochodzi wyeliminowanie trudnych do wytłumaczenia luk prawnych, które umożliwiały wybrańcom omijanie należnych Polsce opłat przy sprowadzaniu samochodów np. z USA i Japonii. Trudno mówić natomiast o samozadowoleniu przy wprowadzaniu zmian, które są konieczne i potrzebne.

Jak te zmiany wpłyną na polski rynek motoryzacyjny?

Po krótkim okresie przejściowym rynek powinien się ustabilizować, chociaż do przyjęcia zmian, które są przedmiotem pracy wciąż jeszcze daleko. Z informacji, jakie do mnie docierają wynika, że trwa obecnie pospieszne sprowadzanie leciwych samochodów z zagranicy oraz oczekiwanie na zmiany stawek akcyzy na nowe auta z silnikami powyżej 2000 cm3.  

Kto najwięcej zyska, kto straci?

Jestem przekonany, że stabilność i równowaga jaką proponujemy przywróci porządek i ład na rynku motoryzacyjnym. Stracą podmioty wyspecjalizowane w omijaniu dotychczasowych przepisów i wykorzystywaniu luk w prawie ze szkodą dla Polski. Z danych wynika, że jest ich całkiem sporo, a próba uczciwego konkurowania z nimi obecnie jest ekonomicznie nierealna. W zakresie zaproponowanych stawek, które umożliwią wyliczanie należnej opłaty, polegam na propozycji Ministerstwa Finansów, które projektując zmiany wykonało ogrom pracy analitycznej. Minister oświadczył, że mają one neutralny wpływ na budżet. Nie kwestionuję tego.

Czy ustawodawca wprowadził zabezpieczania przed ewentualnymi próbami obchodzenia prawa?

Minimalna liczba wyłączeń i zwolnień od obowiązku uiszczania akcyzy jest tego gwarancją. Okoliczność obniżania opłaty w przypadku niepełnej wartości sprowadzonego pojazdu, będzie przedmiotem oceny biegłego powołanego przez Urząd Celny, po wniesieniu należnej opłaty w ramach kaucji. Obniżenie akcyzy dla pojazdów nowych powinno z powodów czysto ekonomicznych zniechęcić to rejestrowania auta z silnikami powyżej 2000 cm3 poza granicami Polski.

Czegoś Panu w projekcie brakuje?

Jak wspomniałem,  jest jeszcze jedna poprawka, wprowadzenie której będzie korzystne. Nie mogę jej obecnie ujawnić, ponieważ dotyczy ona jednej z luk prawnych, która może być nadal wykorzystywana przez osoby zainteresowane omijaniem uiszczania należnych opłat.

Czy termin wejścia w życie nowego prawa 1 stycznia 2017 r. jest realny? A jeśli nie z początkiem roku, to kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać?

Termin ten jest nierealny z powodu ostatniego punktu obecnego projektu, czyli senackiego druku nr 107s. Określa on termin wprowadzenia w życie zmian po ich przyjęciu. W przypadku tej ustawy nie jesteśmy związani datą 1 stycznia, zmiany mogą być przegłosowane w dowolnym czasie. Nie jestem zwolennikiem pośpiechu w zmianach prawa. Pamiętajmy, że swoją opinię wypowiedzą również posłowie, którzy mogą mieć zupełnie inny pogląd na potrzebę zmian oraz ich kierunku.

comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane