/  / Żandarm pojedzie Superbem

Żandarm pojedzie Superbem

IBRM Samar |
null
null

A więc mieliśmy rację! Zgodnie z naszymi przewidywaniami, to „czeszka” zwyciężyła w kontrowersyjnym przetargu, rozpisanym w lipcu przez Żandarmerię Wojskową, na dostawę dziewięciu samochodów osobowych interwencyjnych nieoznakowanych klasy średniej. Auta ma dostarczyć firma CRH Żagiel Auto, dealer Skody z Lublina.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
W uzasadnieniu jego wyników podano jedynie, że oferta lubelskiej spółki „spełniła wszystkie warunki udziału w postępowaniu i uzyskała najkorzystniejszy bilans, według kryterium oceny ofert określonego przez zamawiającego w Specyfikacji Istotnych Warunków zamówienia (SIWZ) w liczbie 94,52 pkt. w zadaniu nr 1 i 96,37 pkt. w zadaniu nr 2”. Uzasadnienie nie zawiera nazwy marki ani modelu auta, które ma dostarczyć zwycięzca przetargu. Spytaliśmy więc o to rzecznika prasowego Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej.
- W zadaniu nr 1 ma być dostarczony pojazd marki Skoda Superb Ambition 3.6 FSI, a w zadaniu nr 2 - Skoda Superb Ambition 2.0 TSI. Zgodnie z zapisami SIWZ termin wykonania dostawy wyznaczony został do dnia 27 listopada 2014 roku – poinformował IBRM Samar ppłk Paweł Durka, rzecznik prasowy KGŻW.

Informacje te potwierdzili nam również wcześniej przedstawiciele lubelskiego dealera. - W zadaniu 1 i 2 jest to 9 samochodów Skoda Superb. Auta zostały zamówione do produkcji z czasem dostarczenia do końca listopada – poinformował IBRM Samar, Wiesław Mrozowski, prezes zarządu, autoryzowanego salonu i serwisu Skody, CRH Żagiel Auto.
Jak dodaje Paweł Durka, dwie ze złożonych ofert dotyczyły Skody Superb, a dwie Volkswagena CC

Z informacji ujawnionych przez komisję przetargową podczas otwarcia ofert 22 sierpnia, wynika natomiast, że lubelska spółka zaproponowała najniższą cenę. W zadaniu nr 1 obejmującym dostawę 4 egzemplarzy samochodów o pojemności min. 3 500 cm3 firma zaproponowała cenę 697,6 tys. zł brutto, a w zadaniu nr 2, obejmującym dostawę 5. aut o pojemności od 1900 do 2500 cm3  - 652,5 tys. zł brutto. W pokonanym polu dealer z Lublina pozostawił spółki Szczęśniak Pojazdy specjalne z Bielska-Białej oraz dealera Skody i Volkswagena z Siedlec, firmę Carsed. Zamawiający, czyli Oddział Zabezpieczenia Żandarmerii Wojskowej odrzucił natomiast, bez podania przyczyn, ofertę złożoną przez R&D Consulting z Ostrowca Świętokrzyskiego, firmę mającą m.in. na koncie opancerzenie samochodów dla wojska na potrzeby misji w Iraku i Afganistanie. Dlaczego oferta tej spółki została odrzucona? Z wyjaśnieniem pospieszyła Żandarmeria Wojskowa.
 - Oferta nr 4 złożona przez R&D Consulting, została odrzucona na podstawie art.89 ust 1 pkt. 2 ustawy Pzp. Uzasadnienie faktyczne: Komisja przetargowa stwierdziła, że w formularzu oferty (zadanie nr 1 i 2) Wykonawca nie wpisał wartości parametru K-3 emisja zanieczyszczeń, który jest jednym z kryteriów służących do oceny ofert. W świetle powyższego treść oferty nie odpowiada treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia – poinformował ppłk Paweł Durka.
 
Uczestnicy przetargu mogą składać ewentualne protesty w ciągu 10 dni od daty przesłania im zawiadomienia o jego wyniku czyli od 10 września.
 
To było już drugie podejście ŻW do kupna aut. Pierwszy przetarg, rozpisany w maju najpierw wywołał kontrowersje wymogiem wyposażenia aut w parasole, a następnie nieoczekiwanie został przez ŻW unieważniony. Warunki rozstrzygniętego 10 września drugiego przetargu były prawie identyczne, a my od samego początku konsekwentnie wskazywaliśmy, że faworytem - pozbawionym praktycznie jakiejkolwiek konkurencji - jest Skoda Superb. Taki wniosek nasuwał się po analizie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.
 
Wszystko zaczęło się od parasola. W przetargu ogłoszonym 20 maja br. przez ŻW podpunkt 19, opisujący wyposażenie przewidziane do montowania lub przewożenia w pojazdach zawierał zdanie: "Parasol przeciwdeszczowy w kolorze czarnym o mocnej i zwartej konstrukcji wykonany z trwałych materiałów odpornych na zabrudzenia bez widocznego logo producenta, rozkładany automatycznie o wymiarach: długość po złożeniu 260 – 295 mm, rozpiętość czaszy po rozłożeniu 950 – 1100 mm." Jak na przetarg dotyczący samochodów, parasol stanowi dość nietypowy warunek. I właśnie ta nietypowość zwróciła uwagę naszą oraz pozostałych mediów. Przypadek ten opisaliśmy w artykule „Przetarg dla wojska. Superb wygra parasolem?”, a sprawę podchwyciły inne media. Przetargiem zainteresowała się Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie, jednak nie dopatrzyła się ustawowych znamion czynu zabronionego i odmówiła wszczęcia śledztwa.  Jak poinformowała nas ŻW: „Stwierdzono, że z zapisów w SIWZ nie wynika w żaden sposób wymóg seryjnego zamontowania w pojeździe jakiegokolwiek schowka na parasol. Użyty w cytowanym zdaniu spójnik "lub" wskazuje na alternatywne rozwiązania. Oznacza to, że dla spełnienia wymagań przetargu wystarczy, żeby pojazd był wyposażony w parasol o określonych wymiarach, umieszczony równie dobrze w fabrycznym schowku, jak i np. w bagażniku.”
 
Tyle tylko, że w naszym artykule w ogóle nie poruszaliśmy tematu schowka. Odnosiliśmy się wyłącznie do zapisu z punktu 19. Skoda Superb jest jedynym dostępnym na polskim rynku modelem klasy średniej z segmentu D z nadwoziem typu sedan lub hatchback, który posiada parasol w wyposażeniu standardowym. Rzeczywiście jest on montowany w specjalnym schowku w tylnych drzwiach. Ale nie o schowek tu chodzi, a o parasol, który, co istotne, nie jest przedmiotem produkowanym w zakładzie, w którym powstają samochody lub ich komponenty. Co więcej, wymiary parasola Skody (28 cm długości po złożeniu, 100 cm średnicy czaszy) idealnie komponują się z wymiarami parasola określonymi w warunkach przetargu.

Zostawmy jednak sprawę parasola i przetarg, który został unieważniony (z powodu: „iż cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia”). W lipcu ogłoszony został nowy przetarg. Zmiany w wymaganiach były niewielkie. Po przeanalizowaniu warunków SIWZ uznaliśmy, że znów najprawdopodobniejszym zwycięzcą będzie Skoda Superb. Ale nie to nas zaniepokoiło, a fakt, że model ten praktycznie jako jedyny spełniał wszystkie warunki przetargu. Żeby nie być gołosłownym prezentujemy dwa przykłady: w zadaniu nr 1 pożądaną pojemność silnika określono jako min. 3500 cm³, a moc min. 180 kW (czyli 245 KM). Według analizy przeprowadzonej przez IBRM SAMAR, warunek ten wyeliminował pojazdy, których silniki mają mniejszą pojemność, ale dysponują mocą powyżej 180 kW, np. Volvo S60 z silnikiem o pojemności 2,0 litrów i mocy 180 kW lub ten sam model z silnikiem 3,0-litrowym o mocy 224 kW, Audi A4 sedan z silnikiem 3,0-litrowym o mocy 200 kW, BMW 335i xDrive z silnikiem 3,0-litrowym o mocy 225 kW. Współczesne samochody mają coraz częściej silniki o mniejszych pojemnościach (tzw. downsizing silnika), przy jednoczesnym zachowaniu dużych mocy.

Z kolei w zadaniu nr 2 maksymalny rozstaw osi pojazdu określono na 2800 mm, co doprowadziło do wyeliminowania wielu modeli, których rozstaw osi przekracza wyżej wymienioną wartość zaledwie o kilka lub kilkanaście mm, np. Audi A4 ma rozstaw osi większy o 8 mm, BMW 3 o 10 mm, Ford Mondeo o 50 mm.  Zapewne jednak ku zaskoczeniu wielu niedoszłych oferentów 12 sierpnia zmieniono (zgodnie z prawem) warunki SIWZ dotyczące rozstawu osi - z 2600-2800 mm na 2600-2900 mm. Nagle więc trzy powyższe modele zaczęły spełniać pod tym względem warunki przetargu. Tyle, że zmiana warunków SIWZ przyszła w środku sezonu urlopowego, a termin składnia ofert upływał 22 sierpnia. Mimo zmiany SIWZ terminu tego nie przedłużono.

Warto też spytać, jaki związek z przeznaczeniem samochodów w służbie ŻW miał wymóg wyposażenia ich w wentylowane fotele? Warunek ten eliminował z uczestnictwa w przetargu część modeli, np. Opla Insignia OPC lub Volvo S 60.

I jeszcze jedno. Jak pamiętamy, oferta R&D Consulting została odrzucona ze względu na nie wpisanie do formularza parametrów dotyczących wartości zanieczyszczeń. A więc zapewne przez błąd oferenta. Jednocześnie w dokonanej 12 sierpnia zmianie SIWZ jest mowa o postępowaniu „na dostawę sprzętu komputerowego”(sic!). To zapewne tylko błąd zamawiającego.

Drugim modelem, który ewentualnie mógł być brany pod uwagę był VW Passat. Jednak według naszych informacji, uzyskanych od importera, jedyny konkurencyjny dla Skody Superb model – VW Passat, spełniający warunki określone w SIWZ (a więc z silnikiem o pojemności 3,6l) jest już niedostępny na polskim rynku w wersji limuzyny i importer nie ma go na tzw. „stoku”. Powodem tego jest planowane wejście na rynek nowego modelu, który jednak dostępny będzie dopiero pod koniec 2014 roku (co więcej, na wyposażeniu w ramach opcji nie będzie dostępny parasol). Wydaje się zatem, że ewentualny oferent VW Passata nie miałby szans, w przypadku zwycięstwa, na realizację zamówienia w terminie przewidzianym przez warunki przetargu.

IBRM SAMAR, w ramach swej działalności, od lat szczegółowo analizuje przetargi na zakup samochodów i weryfikuje je pod kątem warunków spełnianych przez poszczególne modele. Informuje też zainteresowanych producentów, jakie warunki sformułowane przez zamawiającą instytucję eliminują ich produkty. Po naszą opinię lub weryfikację warunków zgłaszają się także instytucje zamawiające, właśnie w celu uniknięcia jakichkolwiek dwuznaczności. Właściwie każdy, korzystając z naszych ogólnodostępnych narzędzi, może sprawdzić warunki przetargu. Niestety, w wielu przypadkach dostrzegamy w procedurze przetargowej różnego rodzaju nieprawidłowości. Nie zawsze wynikają one ze złej woli lub chęci kupna z góry wybranego samochodu, (choć takie przypadki nie są rzadkie). Czasem są rezultatem małego doświadczenia osób przygotowujących warunki przetargu lub pośpiechu i chęci jak najbardziej szczegółowego opisu przedmiotu zakupu. Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że prawo dotyczące przetargów jest dość skomplikowane i stawia przed zamawiającą instytucją wiele wymagań, nie zawsze sensownych.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane