/  / Wyniki polskiego motoeksportu w styczniu 2013

Wyniki polskiego motoeksportu w styczniu 2013

Automotivesuppliers.pl|
null
© FAP
null

W styczniu eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł łącznie około 1,37 mld EUR. To mniej o 10,24% niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Z jednej stronie byliśmy świadkami spadku wolumenu eksportu do krajów UE (dynamika 85,51%), jednak z drugiej strony nastąpił wzrost dostaw na rynki pozaunijne (dynamika 115,6%).

Na liście TOP-10 najważniejszych rynków zbytu w trzech przypadkach zanotowano wzrost eksportu: Czechy (czwarta lokata; 102,24%), Turcja (siódma lokata; 194,75%) oraz Słowacja (dziewiąta lokata; 140,73%).

Dostawy do największego odbiorcy, jakim są niezmiennie Niemcy (30,45% udziału w całości eksportu) charakteryzował się dynamiką na poziomie 87,07%.

Niezmiennie o wynikach branży motoryzacyjnej decydują trzy grupy produktów: to części i akcesoria, samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz silniki wysokoprężne. W styczniu przypadło na nie łącznie 84,77% całości eksportu sektora, czyli o 0,95% więcej niż jeszcze rok wcześniej.

Eksport części i akcesoriów motoryzacyjnych osiągnął wartość 580,76 mln EUR, czyli o około 3% mniej niż rok wcześniej. Zarówno w przypadku rynków UE, jak i pozaunijnych zanotowano spadek (dynamika odpowiednio: 96,72% i 99,12%).

Na motoczęści i akcesoria przypadło 41,06% eksportu sektora. W porównaniu do tego samego miesiąca zeszłego roku udział tej grupy produktowej w całości eksportu wzrósł o 3,05%.

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł natomiast 411,83 mln EUR (-16,14%). Wartość dostaw eksportowych spadła do krajów unijnych (dynamika 76,21%), podczas gdy o ponad połowę wzrosła na rynki pozaunijne (dynamika 156,21%).

W rankingu TOP-10 najważniejszych rynków zbytu omawianej grupy produktowej wzrosty zanotowano jedynie w przypadku dwóch krajów: to Wielka Brytania (pozycja trzecia; dynamika 103,59%) oraz Turcja (pozycja piąta; dynamika 266,38%).

Eksport do dwóch największych odbiorców, jakimi są Niemcy (19,46% całości) i Włochy (19,23%) miał wyraźnie tendencję spadkową: dynamika wyniosła odpowiednio 80,93% i 62,16%.

Natomiast eksport silników wysokoprężnych z Polski zanotował ponad 10-proc. spadek do poziomu łącznie 187,76 mln EUR. Tego typu produkty stanowiły 13,67% całości eksportu branży, a więc o 0,02% więcej niż rok wcześniej.

W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych z polskich fabryk zanotowano wzrost w eksporcie silników spalinowych (dynamika 105,89%), pojazdów specjalnych (dynamika 125,69%) oraz podwozi (dynamika 205,6%).
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane