/  / Wyniki polskiego moto-eksportu do października 2012

Wyniki polskiego moto-eksportu do października 2012

AutomotiveSuppliers.pl|
null
© Opel
null

Według najbardziej aktualnych na chwilę obecną danych, w okresie styczeń-październik 2012 eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł niespełna 14,96 mld euro, czyli o 7,67% mniej niż rok wcześniej (-1,24 mld EUR).

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Do krajów należących do Unii Europejskiej trafiło niespełna 82% całości eksportu, ale z malejącą dynamiką na poziomie 89,3%. Wzrósł natomiast eksport na rynki pozaunijne (dynamika 110,4%).

Wśród 10 najważniejszych rynków zbytu tylko w dwóch przypadkach zachowano tendencje wzrostowe: Czechy (piąta pozycja; dynamika 102,07%) oraz Rosji (szósta lokata; dynamika 124,64%).

Największym odbiorcą pozostają Niemcy (30,41% całości eksportu), ale w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej eksport za Odrę spadł o blisko 3,5% (dynamika 96,62%).

Wartość eksportu trzech głównych grup produktowych (części i akcesoria, samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz silniki wysokoprężne), stanowiła 72,88% całości branży. To o 2,3% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Eksport części i akcesoriów wyniósł ponad 5,63 mld EUR, czyli o 4,43% więcej niż rok wcześniej. Na tę grupę produkotową przypadło 37,67% całego eksportu sektora motoryzacyjnego. W porównaniu do analogicznego okresu 2011 udział części wzrósł o 4,38%.

Do krajów Unii Europejskiej trafiło 88,2% eksportowanych części i komponentów, przy rosnącej dynamice na poziomie nieco ponad 103%.

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł niespełna 6,34 mld EUR, a więc o 3,25% więcej niż rok wcześniej. Udział tej grupy w całości eksportu branży wyniósł 35,75% i był o 2,88% niższy niż w tym samym okresie 2011 roku.

Dynamika eksportu zarówno na rynki unijne (84,7% całości), jak i do krajów poza UE miała tendencję malejącą (odpowiednio 76,8% i 82,45%).

Nadal największym odbiorcą aut produkowanych w Polsce są Włochy (20,91% całości tej grupy), ale przy ponad 35-proc. spadku (dynamika 64,74%). Na drugim miejscu z niewiele gorszym wynikiem znalazły się Niemcy (20,18%; dynamika 78,17%). Jedyne wzrosty na liście krajów TOP-10 dotyczyły eksportu do Wielkiej Brytanii (dynamika 106,85%) i Szwajcarii (dynamika 116,74%).

Eksport trzeciej grupy produktowej, czyli silników wysokoprężnych, spadł w okresie 10 miesięcy ubiegłego roku o 14,33% do poziomu około 1,79 mld EUR. Udział tego typu produkcji w całości eksportu branży zmalał o 0,92% do niecałych 12%.

W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych wzrost eksportu dotyczył: pojazdów ciężarowych (116,48%), przyczep i naczep (121,3%) oraz pojazdów specjalnych (159,42%).

Firma AutomotiveSuppliers.pl, która przygotowała powyższe zestawienie, podtrzymuje wcześniejszą prognozę, zgodnie z którą w całym roku minionym wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła łącznie między 17-17,5 mld EUR.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane